روسیه از ماه اکتبر حملات موشکی و پهپادی خود را به نیروگاه‌های برق، پست‌ها و خطوط انتقال اوکراین بیشتر کرده است که به گفته تحلیلگران نظامی، تلاشی برای فرو بردن این کشور در تاریکی و سرما با فرا رسیدن زمستان است. در هفته گذشته، به نظر می‌رسد که حملات در تاریکی رخ می‌دهد؛ زیرا نیروهای روسی سعی می‌کنند از مواضع دفاعی اوکراین فرار کنند.

ارتش اوکراین از موشک‌های ضدهوایی و جت‌های جنگنده برای سرنگونی پهپادها استفاده می‌کند. در طول شب، صدای «وزوز» هواپیماهای بدون سرنشین که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، بر فراز شهر کی‌یف شنیده می‌شود و پس از آن نیز صدای درگیری‌ها بلندتر می‌شود. ساکنان در رسانه‌های اجتماعی می‌گویند که صدای پهپادها شبیه موتورهای کوچک اره‌ای است. دست‌کم صدای چهار انفجار مهیب شنیده شد، اگرچه مشخص نیست که آیا آنها پهپادهایی هستند که هنگام اصابت به اهداف منفجر شده‌اند یا اینکه توسط پدافند هوایی رهگیری شده‌اند. ایهور نوویکوف، مشاور سابق ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در توییتر نوشت پهپادهایی را دیده است که از بالای سر خود می‌گذرند و ساختمانی مورد اصابت قرار گرفته است. او نوشت: «ساختمان مسکونی در آن سوی رودخانه با یک پهپاد مورد اصابت قرار گرفت.» او در ادامه آورده است: «حملات ادامه دارد.»

فرماندار کی‌یف در پست خود اعلام کرد که ۹پهپاد سرنگون شده است. در این اعلامیه آمده است: تا زمانی که هشدار هوایی تمام شود در پناهگاه‌ها بمانید!» البته پس از این حملات دولت اوکراین، حدود ساعت ۵صبح، هشدار حمله هوایی را برای همه استان‌های اوکراین به جز کی‌یف و مناطق اطراف آن لغو کرد. درست پیش از حمله به پایتخت، ولادیمیر زلنسکی در یک ویدئو ظاهر شد و با مخاطب قرار دادن متحدان غربی خود گفت که اوکراین به تسلیحات دفاع هوایی بیشتر نیاز دارد. زلنسکی گفت: «همکاران عزیز! با کمک به ما در حفاظت از آسمانمان، با استفاده از سیستم‌های دفاع هوایی مدرن‌تر به تعداد کافی، می‌توانید حملات روسیه را خنثی کنید. این یکی از قدرتمندترین گام‌هایی خواهد بود که پایان حمله را نزدیک‌تر می‌کند.»

در این شرایط مشاور ارشد ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه گفت: «اوکراین در حال آماده شدن برای احتمال تشدید جنگ توسط روسیه در زمستان است؛ زیرا مسکو تلاش می‌کند تا جریان را در میدان جنگ تغییر دهد و واکنش‌های منفی سیاسی را در داخل کمتر کند.» مشاور زلنسکی، میخائیلو پودولیاک در پاسخ کتبی به سوالات نیویورک‌تایمز گفت: «به‌رغم تحمل شکست‌های شدید در ۱۰ماه اول جنگ، ارتش روسیه اکنون در حال برنامه‌ریزی برای حملات گسترده پیاده‌نظام مشابه تاکتیک‌هایی است که اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ جهانی دوم به‌کار گرفته بود.» اظهارات پودولیاک در حالی بیان شد که رهبران ارشد نظامی و سیاسی اوکراین در یکسری مصاحبه‌های اخیر هشدار داده‌اند که روسیه در حال جمع‌آوری نیروها و تسلیحات برای آغاز یک حمله زمینی مجدد تا بهار است که به احتمال زیاد شامل تلاش دوم برای تصرف کی‌یف اوکراین می‌شود.

پودولیاک گفت که روسیه قبلا سربازانی را آماده کرده و در حال آموزش است که ممکن است در حملات پیاده‌نظام انبوه مستقر شوند. او افزود: «این یکی از چندین تهدید احتمالی است که اوکراین در ماه‌های زمستان از سوی روسیه با آن روبه‌رو است؛ زیرا مقامات کی‌یف نشانه‌ای از اینکه ولادیمیر وی.پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به دنبال پایان دادن به جنگ است، نمی‌بینند.» پودولیاک تصریح کرد: «رهبری سیاسی روسیه آشکارا از پذیرفتن شکست‌های تاکتیکی که قبلا رخ داده است، خودداری می‌کند و از هر شانس، حتی توهم‌آمیزترین نوع آن، برای تغییر وضعیت به نفع خود استفاده می‌کند.»

پودولیاک در اظهارات خود گفت که اوکراین خطر حمله جدید روسیه را جدی می‌گیرد و تاکید کرد که متحدانش نیز باید این را درک کنند. ازآنجاکه دولت‌های غربی برای انتقال تسلیحات آتی به اوکراین برنامه‌ریزی می‌کنند، او پیشنهاد کرد، این تجهیزات باید با تهدیدات آینده مطابقت داشته باشد. او گفت: «بسیار مهم است که شرکای ما این خطرات را دست‌کم نگیرند. روسیه علاقه‌ای به پایان دادن به جنگ ندارد تا زمانی که شکست نظامی قابل توجهی را متحمل شود و مجبور نشود بر تحول سیاسی داخلی خود تمرکز کند.»

ژنرال والری زالوژنی، فرمانده عالی نظامی اوکراین، در مصاحبه‌ای با اکونومیست که هفته گذشته منتشر شد، گفت که اوکراین در حال آموزش و تجهیز ذخایر برای دفاع در برابر حمله جدید روسیه است که ممکن است در ژانویه، فوریه یا مارس رخ دهد. او گفت: «روس‌ها در حال آماده‌سازی حدود ۲۰۰هزار نیروی جدید هستند. من شک ندارم که آنها یک‌بار دیگر در کی‌یف حضور خواهند داشت.» به نظر می‌رسد اظهارات مقامات ارشد اوکراینی بخشی از یک کارزار هماهنگ برای محافظت از خود و تشویق بیشتر متحدان اوکراین برای کمک به کشورشان باشد. از زمان آغاز حمله تمام‌عیار روسیه به اوکراین در ماه فوریه، این کشور سه عقب‌نشینی عمده داشته است؛ از جمله از اطراف کی‌یف، در شمال شرقی منطقه خارکیف و ماه گذشته، در منطقه جنوبی خرسون.

به نظر می‌رسد این هشدارها همچنین تلاشی برای مقابله با تلاش‌های کرملین برای متقاعد کردن متحدان غربی اوکراین برای تحت فشار قرار دادن کی‌یف برای حل و فصل مذاکره باشد. به موازات نبرد در خط مقدم، روسیه اهداف زیرساختی غیرنظامی را در سراسر کشور بمباران کرده است و تجهیزات مربوط به گرمایش، آب و برق را برای میلیون‌ها اوکراینی از بین برده است. زلنسکی در سخنرانی شبانه خود به اوکراینی‌ها در روز شنبه گفت که برق ۶میلیون نفری که پس از حملات موشکی روز جمعه قطع شده بودند، برقرار شده است. ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف روز یکشنبه گفت که سیستم‌های گرمایش محله آسیب‌ دیده در اعتصابات به‌طور کامل بازسازی شده است.