کی‌یف در آستانه تخلیه/ زنگ خطر چه زمانی به صدا درآمد؟

 «نمایش بی سابقه همبستگی معترضان چینی در سراسر جهان»، «پروژه پر هزینه ولیعهد ریاض»، «کی‌یف در آستانه تخلیه»، «محرمانه های خط تماس تلفنی روسیه و آمریکا»، «دور تازه حمله نظامی ترکیه به مواضع کردهای سوری»، «تصویب قطعنامه ضد ایرانی در پارلمان فرانسه»، «توقف خروج ایرانی ها از آلمان» و «توافق سودانی و بارزانی» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار نیم روز گذشته است.

نمایش بی سابقه همبستگی معترضان چینی در سراسر جهان، هم صدایی مخالفان در داخل و خارج از چین

اعتراض ها علیه سیاست های سختگیرانه چین در ارتباط با کووید صفر و محدودیت های تعریف شده حداقل به ده ها شهر کشیده شده است. خبرگزاری رویترز از اعتراض های اخیر در چین تحت عنوان نمایش همبستگی نادر یاد کرده است. این خبرگزاری نوشته مخالفان «شی» و حزب کمونیست چین همراه با دانشجویان فراتر از مرزهای چین در شهرهای اروپایی، آسیایی و آمریکای شمالی به خیابان آمده و صدای معترضان داخلی شدند. در برخی از اعتراض ده ها نفر حضور داشتند و در برخی دیگر 100 نفر. این تجمع ها نمونه نادری از اتحاد مردم چین  در داخل و خارج از مرزهای این کشور قلمداد می شود. حالا اعتراض هایی که به واسطه آتش سوزی آپارتمانی در منطقه سین کیانگ آغاز شد، «شی» و رژیم حاکم بر چین را در خارج و داخل این کشور در تنگای سختی قرار داده است. براساس گزارش ها معترضان در هنگ کنگ نیز در محوطه دانشگاه ها جمع شدند و برای کشته شدگان تجمع اعتراضی برگزار کردند. از زمانی که«شی» قدرت را در اختیار گرفت، مخالفانش را سرکوب کرد و با توسل به سرکوب و سانسور  همچنین اعمال محدودیت های شدید بر رسانه ها و اینترنیت تصور می کرد بستر را برای حفظ قدرتش هموار کرده. اما حالا ماحصل سیاست های سخت گیرانه اش در ارتباط با کووید، مانور قدرت«شی» را که چندی پش برای سومین بار قدرت را در اختیار گرفت در داخل و خارج از مرزهای چین به شکلی منفی تحت تاثیر قرار داده است.بالاخص آن که مهم ترین شعار معترضان استعفای شی جین پینگ است؛ چهره ای که به باور هم حزبی هایش نیز در داخل حامیان بسیاری داشت.

پروژه پر هزینه ولیعهد ریاض

خبرگزاری دولتی اس پی ای گزارش داد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اعلام کرد که قصد دارد فرودگاه ریاض را به یک مرکز حمل و نقل هوایی عظیم با شش باند موازی تبدیل کند و تا سال 2030 پذیرای 120 میلیون مسافر باشد. به نوشته خبرگزاری رویترز، قرار بر آن است که صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان سعودی و صندوق سرمایه گذاری عمومی، در ساخت فرودگاه بین المللی ملک سلمان مشارکت داشته باشند. هوانوردی بخشی از استراژی دولت عربستان برای تبدیل شدن به یک هاب حمل و نقل و لجستیک جهانی تا سال 2030 است و فرودگاه ریاض به عنوان پایگاه عملیاتی یک شرکت هواپیمایی قرار است با خطوط هوایی امارات و قطر رقابت کند. پادشاهی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و کاهش وابستگی اش به نفت، اهداف بالایی را لحاظ کرده و صدها میلیارد دلار را برای طرحی موسوم به چشم انداز 2030 که توسط شاهزاده سرازیر کرده است. به گفته اس پی ای پروژه فرودگاه در راستای تبدیل شدن ریاض به عنوان یکی از ده اقتصاد برتر جهان و حمایت از رشد جمعیت به 15 تا 20 میلیون تا سال 2030 است.

کی یف در آستانه تخلیه! اوکراین خود را برای تشدید حملات روس ها آماده می کند

اوکراین برای افزایش حمله های روسیه به زیرساخت های انرژی و سایر زیرساخت های کلیدی این کشور آماده شده و در باب تخلیه احتمالی پایتخت هشدار داد. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر خارجه استونی به سان وزرای خارجه شش کشور منطقه بالتیک و شمال اروپا وارد اوکراین شد تا در باب تامین ژنراتورهای برق، لباس های گرم و مواد غذایی متعهد شود. وزیر خارجه استونی در این باب گفته که هدف اصلی حمایت از اوکراینی ها است تا بتوانند سردترین ماه زندگی شان را پشت سربگذارند.وزیر خارجه استونی تاکید کرد که روسیه با هدف قرار دادن زیرساخت ها، غیر نظامیان را تحت فشار قرار داده و این رویکرد، رویکردی بی شرمانه است. زلنسکی نیز اخیرا هشدار داد که نیروهای روس در حال آماده سازی حمله های جدید هستند و تا زمانی که موشک دارند، متوقف نخواهند شد. گفته می شود که هفته پیش رو برای اوکراین هفته سختی خواهد بود.پیشتر دبیر کل ناتو گفته بود که پوتین قصد دارد از یخبندان، برق و یخ غلیه غیرنظامیان و به نفع خود استفاده کند.

محرمانه های خط تماس تلفنی روسیه و آمریکا؛ زنگ خطر چه زمانی به صدا درآمد؟

یکی از مقام های آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت که خط ارتباطی تعریف شده میان ایالات متحده و روسیه از آغاز جنگ در اوکراین تنها یک بار مورد استفاده قرار گرفته است. این مقام که نخواست نامش فاش شود گفت که ایالات متحده در همان تماس از نگرانی خود در باب عملیات نظامی روسیه در نزدیکی زیرساخت های حیاتی در اوکراین خبر داد. درباره این تماس تلفنی جزئیات اندکی در دست است، مقام ناشناس هم از ارائه جزئیات در این باره خودداری کرد، صرفا تاکید داشت که زمانی که موشک سرگردان در لهستان فرود آمد، این تماس حاصل نشد. ناتو بعد از این حادثه اعلام کرد که این موشک احتمالا توسط پدافند هویی اوکراین هدف قرار گرفته و در لهستان فرود آمده، هرچند این نهاد نظامی تاکید کرد که روسیه مسئول اصلی این رخداد است؛ چرا که جنگ را کلید زده است.هرچند این مقام آمریکایی مشخص نکرد که چه واقعه ای زنگ خطر را به صدا درآورده اما بر حمله روس ها علیه زیرساخت های اوکراین تاکید دارد. اوکراین نگران آن است که روسیه سد نواکاخوفکا را منفجر کند، مخزن عظیمی آب در جنوب اوکراین. طبیعتا شکسته شدن این سد، شهرهای جنوبی در آب غرق خواهند شد و شهر استراتژیک خرسون در شرایط نامطلوبی قرار خواهد گرفت.

دور تازه حمله نظامی ترکیه به مواضع کردهای سوری؛ ارتش در انتظار فرمان اردوغان!

ارتش ترکیه اعلام کرده که تنها چند روز برای حمله زمینی به شمال سوریه زمان نیاز دارد. به نوشته خبرگزاری رویترز، یکی از مقام های ارشد دولت ترکیه گفته که نیروهای مسلح این کشور تنها چند روز زمان نیاز دارند تا برای عملیات تمام و عیار علیه کردهای سوری آماده شوند. به گفته این مقام ارشد، همه چیز به فرمان رجب طیب اردوغان بستگی دارد. تشدید تنش ها پس از انفجار مرگبار در استانبول رخ داد، آنکارا شبه نظامیان کرد مستقر در شمال سوریه را عامل اصلی این انفجار قلمداد کرد اما کردهای سوری دست داشتن در این حمله تروریستی را رد کردند.اردوغان گفته که ترکیه زمانی که امنیت مرزهای جنوبی اش مطرح باشد، عملیات زمینی را کلید خواهد زد.همزمان یکی دیگر از مقام های ترکیه گفت که همه مقدمات آماده است. حالا در انتظار اتخاذ تصمیم سیاسی هستیم.

تصویب قطعنامه ضد ایرانی در پارلمان فرانسه

 
 

ایسنا نوشت:قانونگذاران فرانسوی با تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران خواستار اعمال فشار روی ایران برای تحقیق در خصوص مرگ مهسا امینی شدند.قانونگذاران مجمع ملی فرانسه یک قطعنامه غیر الزام‌آور را با 149 رای موافق و بدون هیچ مخالفتی به تصویب رسانند که از دولت‌های اروپایی می‌خواهد فشارها علیه ایران را افزایش دهند تا این کشور به حفظ وعده‌های بین‌المللی خود بپردازد و تحقیقاتی را در خصوص مرگ مهسا امینی انجام دهد.قانونگذاران فرانسوی با تصویب این قطعنامه «سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی» را قویا محکوم و عنوان کردند که این اقدامات «نقض غیر قابل قبول آزادی بیان» محسوب می‌شود.

توقف خروج ایرانی ها از آلمان!

ایسنا نوشت:مقامات آلمانی عنوان کردند که با توجه به ناآرامی‌های اخیر در ایران، هیچ کسی تا اطلاع ثانوی نباید به ایران بازگردانده شود.وزیر کشور آلمان در کنفرانس خبری هفتگی خود اعلام کرد که مقامات امنیتی این کشور با توجه به شرایط اخیر در ایران موافق هستند که هیچ ایرانی تا اطلاع ثانوی به ایران فرستاده نشود.او چنین بیان کرد که ما موافق هستیم تا اطلاع ثانوی نباید هیچ اخراجی انجام بگیرد. تنها در خصوص مجرمان و افراط‌گرایان خطرناک احتمال بازگرداندن این اشخاص بررسی می‌شود.

جزئیات توافق سودانی و بارزانی در ارتباط با استقرار نیروز در مرزهای ایران و عراق

ایسنا نوشت:العربیه جدید به نقل از مسئولان عراقی جزئیاتی درخصوص توافق نخست وزیر این کشور با رئیس دولت اقلیم کردستان برای استقرار نیروهای نظامی در نوار مرزی عراق و ایران منتشر کرد.یک نماینده برجسته پارلمان عراق در گفت‌وگو با این پایگاه خبری تاکید کرد: توافقی که میان محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان منعقد شد، تشکیل یگان های مشترک متشکل از ارتش و مرزبانی و نیروهای پیشمرگه را شامل می شود.این نماینده پارلمان که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است همچنین گفت که السودانی و بارزانی توافق کردند که هرگونه حمایت دولتی و حزبی از سوی اقلیم کردستان از گروه های مخالف نظام ایران باید متوقف شود و تمام مقرهای سیاسی آن ها در اربیل و سلیمانیه باید بسته شود.آن ها همچنین بر سر بازرسی اردوگاه های کردهای ایرانی و نظارت مستقیم سازمان ملل بر اداره اردوگاه ها توافق کردند.این نماینده عراقی گفت که السودانی در سفرش به تهران مضمون توافق را به مسئولان ایرانی اعلام خواهد کرد و بغداد امیدوار است که با این اقدامات دخالت ایران در مناطق مرزی عراق را متوقف کند.از سوی دیگر، غیاث سورجی، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق در اظهاراتی گفت که توافق درخصوص اسقرار نیروهای ارتش عراق در نوار مرزی با ایران تنها راه ممانعت از عملیات نظامی زمینی در خاک کردستان است.ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر تصمیم عراق برای استقرار نیروهای امنیتی این کشور در مرزهای منطقه اقلیم کردستان عراق و این‌که آیا در جریان سفر نخست وزیر عراق به تهران در این ارتباط مقامات دو کشور رایزنی و گفت‌وگو خواهند کرد، اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم در سفر نخست وزیر عراق به ایران موضوعات سیاسی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.