«محمد جمجوم» گزارشگر الجزیره که از کی‌یف گزارش می‌داد در گزارش ۱۸اکتبر در همین رابطه نوشت، «کی‌یف زیر آتش است. یک حمله ساعت ۵صبح انجام گرفت و حمله‌ای دیگر یک ساعت‌ونیم بعد انجام گرفت.» «سرهی سوخوملین»، شهردار شهر «ژیتومیر» در فیس‌بوک نوشت که حملات دیگری هم در این شهر شمالی گزارش شد که بدون آب و برق مانده است. رئیس‌جمهور اوکراین دیروز سه‌شنبه گفت: «روس‌ها هر آنچه بتوانند - وحشت آفرینی و کشتن- را به بهترین شکل انجام می‌دهند.»

او در تلگرام نوشت: «اوکراین از سوی اشغالگران زیر آتش است.»  به نوشته گزارشگر الجزیره، این موج حملات یک روز پس از آن است که چهار نفر ازجمله زوجی که منتظر تولد فرزندشان بودند، با حمله پهپادی به ساختمانی در کی یف کشته شدند. به دنبال این حملات، برق صدها شهر و روستا قطع شده است. حملات پهپادی که از روز دوشنبه ۲۵مهرماه آغاز شد، یک هفته پس از آن بود که چندین شهر اوکراینی با موشک‌ها و پهپادهای روسی ویران شدند. دلیل این حملات روسیه هم ویران کردن پل کرچ از سوی اوکراین بود که کریمه را به روسیه وصل می‌کرد.

«مگان اسپسیا» هم در گزارش ۱۸اکتبر برای نیویورک‌تایمز نوشت: به دنبال شروع مجموعه حملات پهپادی روسیه به اوکراین از روز دوشنبه، دیروز سه‌شنبه نیز روس‌ها حملاتی را به زیرساخت‌های انرژی اوکراین انجام دادند. حملات روسیه به زیرساخت‌های برقی این کشور در حالی است که زمستان نزدیک است و این حملات نگرانی‌هایی را درباره نحوه گرم کردن خانه‌ها در این کشور دامن زده است. مقام‌های اوکراین اعلام کردند تا آخر هفته گذشته حدود ۳۰درصد از زیرساخت‌های برقی این کشور ویران شده اما نیروهای مربوطه سخت در تلاش هستند تا تعمیرات را انجام دهند و اطمینان دهند که برق به مدار بازمی‌گردد.

شهردار کی‌یف در واکنش به حملات روسیه گفت: «هدف کل زیرساخت‌های اوکراین است تا مردم ما در زمستان از سرما بلرزند. آنها خواهان فاجعه انسانی هستند.» زلنسکی هم از اوکراینی‌ها خواست تا نسبت به استفاده از برق در زمان اوج مصرف هوشیار باشند تا «سایر نقاط کشور در این دوره با بحران مواجه نشوند.»  «کارلوتا گال» هم در گزارش دیگری در نیویورک‌تایمز در ۱۸اکتبر نوشت: پس از سازمان‌دهی دوباره نیروهای روسیه، پیشروی نیروهای اوکراینی در منطقه شرقی دونباس کند شده و تقریبا به وضعیت «توقف» رسیده است. در روزهای اخیر هم نیروهای روسی به خط مقدم شتافته و می‌کوشند ضد حمله اوکراینی‌ها را خنثی سازند.

به نوشته این گزارشگر، مسکو اکنون در دو جبهه در حال جنگ است. یکی، در میدان نبرد است یعنی همان جایی که تلفات پیوسته جریان دارد از جمله در دونباس که مهم‌ترین نقظه تمرکز نیروهای مهاجم از آوریل به این‌سو بوده است. دوم، روسیه وضعیت نبرد را با تسلیحات و موشک‌های دوربرد و حمله به غیرنظامیان در سراسر اوکراین بدتر کرده و کی‌یف هم از حملات جدید روس‌ها در امان نمانده است. در روستایی در نزدیکی خط مقدم در روز یکشنبه، رگبار خمپاره به سمت یک موقعیت اوکراینی باریدن گرفت؛ درحالی‌که رادیویی که در خانه کوچک یک کشاورز در آن حوالی بود در خبری خواستار کمک برای یافتن محل شلیک روس‌‌ها شد.

یک سرباز اوکراینی می‌گفت: «بیا بریم سر کار». اما منظور او از «سر کار» چیست؟ آنها یک پهپاد کوچک برداشته و به سوی مرز میان «دونتسک» و «لوهانسک» رفتند که روی هم منطقه دونباس را تشکیل می‌دهند. این سرباز بخشی از یک تیم شناسایی هواپیماهای بدون سرنشین از «گردان یکم گارد ملی دنیپرو» بود که در نزدیکی خط مقدم کار می کرد و از گلوله‌باران در امان بود و در حین ارسال پهپادها برای شکار طیف وسیعی از اهداف روسی، از تانک گرفته تا تیم خمپاره‌انداز سیار، از گلوله‌باران در امان بود. «گال» در بخش دیگری از گزارش خود نوشت، نیروهای روسی طی یک ماه اخیر خود را بازسازی کرده‌اند. آنها تانک، توپخانه و تسلیحات مرگبار دیگر دارند و بر بالای تپه‌ها و دره‌ها و کوه‌ها موضع گرفته‌اند. این سرباز اوکراینی از گردان یکم می‌گوید شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سربازان روسی بسیج شده‌اند. روستاهایی که در پشت خط مقدم اوکراین است همگی ویران شده و به زمین سوخته تبدیل شده است؛ تانک‌های سوخته، ادوات نظامی و کامیون‌ها در کنار جاده‌ها فراوان است.

به نظر می‌رسد اعتماد به نفس تیم شناسایی اوکراین این روزها «رو به راه» است. پنج روز قبل، روس‌ها با نیرویی ۶۰-۵۰نفره به اوکراینی‌ها حمله کردند؛ اما از سوی نیروهای اوکراینی عقب زده شدند. روز بعد، دوباره روس‌ها دست به حمله زدند؛ اما باز هم از سوی سربازان اوکراینی پس زده شدند. به نوشته «گال»، گزارشگر نیویورک‌تایمز «تیم شناسایی دنیپرو ۱» دست به حمله پهپادی فی‌البداهه زد. این پهپاد یک نارنجک را به مجل تجمع نیروهای روسی انداخت. روز بعد وقتی این تیم بار دیگر آن منطقه را مورد شناسایی قرار داد، دریافت که جسد یک سرباز روس روی زمین است؛ درست همان جایی که آن نارنجک بر زمین افتاده بود. یکی از اعضای این تیم می‌گوید: «پس از توقف این نبرد پهپادی، آنها [روسها] دیگر صدای این پهپادها را دوست ندارند.»

«اندرو. ای. کرامر»، «ماریا وارنیکووا» و «اریک ناگورنی» در گزارش دیگری در نیویورک‌تایمز نوشتند، پرواز پهپادهای روسی کُند است و سرنگونی آنها نسبتا آسان، اما هواپیماهای انفجاری بدون سرنشین روز دوشنبه به قدری توسط روسیه پرتاب شدند که ترس و مرگ را در پایتخت اوکراین گستراند. این گزارشگران نوشتند، ساعت ۷صبح، یک صبح درخشان پاییزی، ساکنان کی‌یف در حال رفتن به سر کار و برخی هم به مدرسه بودند که ناگهان متوجه پرواز پهپادها شدند که یکی‌یکی به ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها در مرکز شهر برخورد می‌کردند. ناگهان صدای وحشتناک انفجار شنیده می‌شد. «کرامر- وارنیکووا- ناگورنی» در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از نیروی هوایی اوکراین نوشتند، دست کم ۴۳پهپاد روز دوشنبه در سراسر اوکراین به پرواز درآمدند و خساراتی وارد آوردند.

اوکراین نگران بود که نبرد به مناطق شرقی و جنوبی کشیده شده؛ اما اکنون نبرد به قلب این کشور یعنی کی‌یف رسیده است. برای بسیاری از ساکنان، ازسرگیری حمله به کی‌یف یادآور روزهای آغازین جنگ است که روس‌ها پیوسته این شهر را مورد هدف قرار می‌دادند. اگر روی زمین حملات پهپادی- موشکی ادامه دارد و به نظر می‌رسد روس‌ها برای جلوگیری از تلفات بیشتر به این روش روی آورده‌اند؛ اما در زیرزمین زندگی به شیوه ای دیگر جاری است. در ایستگاه‌های مترو بسیاری از مردم پناه گرفته‌اند. مادران با فرزندان خود بازی می‌کنند. برخی دیگر کودکان را روی تشک و لای پتو پیچیده و می‌خوابانند و برخی دیگر از کودکان در حال گریه هستند؛ اما تمرکز این حملات اخیر، زیرساخت‌ها هستند. اهداف مورد حمله عبارتند از: مقر تاسیسات ملی انرژی و دیگر زیرساخت‌ها.

روسیه می‌گوید در این حملات از موشک‌های «دقیق زمین به هوا» استفاده کرده است تا نقاط فرماندهی نظامی و زیرساخت‌های انرژی را هدف قرار دهد. «متینه استیوس گریدنف» هم در گزارش دیگری در نیویورک‌تایمز نوشت، درحالی‌که هشت ماه از جنگ در اوکراین می‌گذرد و هشت دور مذاکرات برگزار شده است، اما تحریم‌های اروپا علیه روسیه هم به صدها صفحه بالغ شده است. از ماه فوریه به این‌سو اتحادیه اروپا ۱۲۳۶فرد و ۱۵۵شرکت روسی یا متعلق یا مرتبط با روسیه را تحریم کرده است.