پوتین در نقش بازیگر سینمای روسی

کرملین روز چهارشنبه فیلمی تقریبا سه ساعته از دیدار پوتین با «شورای حقوق بشر» وی را منتشر کرد. کرملین همچنین روز پنج‌شنبه ویدئویی منتشر کرد که در آن پوتین متعهد شد که به حملات خود به اوکراین ادامه دهد؛ درحالی‌که لیوان شامپاین در دست داشت و بسیار شاد به نظر می‌رسید به‌گونه‌ای که برخی ناظران فکر کردند او هوشیار نیست. در کنفرانس خبری روز جمعه در حاشیه نشست منطقه‌ای در قرقیزستان، رئیس‌جمهور روسیه این تصور را که حمله روسیه به اوکراین ممکن است با بادهای ناهمسو مواجه شود، رد کرد. پوتین با استفاده از اصطلاح برساخته کرملین برای جنگ در اوکراین گفت: «عملیات ویژه نظامی مسیر خود را طی می‌کند، همه چیز برای ما در آنجا باثبات است. امروز هیچ مساله یا مشکلاتی در آنجا وجود ندارد.»

بیشتر آنچه پوتین گفت تکرار مواضع گذشته او بود و بیشتر آنچه گفت نادرست بود. درباره اوکراین او گفت که «در آخر، ما باید به توافقی برسیم» تا جنگ متوقف شود؛ البته او هیچ اشاره‌ای به آمادگی خود برای احترام به حاکمیت اوکراین نکرد. پوتین با اشاره به آزادی ستاره بسکتبال آمریکایی «بریتنی گرینر» در روز پنج‌شنبه با دلال اسلحه روس «ویکتور بوت» گفت که روسیه «به انجام کارهایی از این دست در آینده نه نخواهد گفت.» با این حال، تکرار حضور پوتین به خودی خود پیامی دارد: رئیس‌جمهوری که با وجود سقوط اقتصاد به خاطر تحریم‌ها و تلفات نظامی عظیم روسیه، سعی می‌کند خود را سالم، هوشیار و همچنان مسوول نشان دهد. فوران فعالیت‌های پوتین گسستی از فعالیت‌های او در ماه نوامبر بود، یعنی زمانی که وی تنها یک رویداد عمومی گسترده را از ۱۰ تا ۲۰نوامبر برگزار کرد. کرملین توضیحی برای این غیبت پوتین از کانون توجه ارائه نداد.

«گریگوری گولوسوف» استاد علوم سیاسی در دانشگاه اروپایی در سن‌پترزبورگ گفت: «او آشکارا می‌خواهد به محافل حاکم روسیه نشان دهد که همچنان کنترل اوضاع را در دست دارد. وقتی پوتین این‌قدر حرف می‌زند، آنچه می‌گوید چندان مهم نیست.» در واقع، برخی از اظهارات پوتین در چند روز اخیر عمدتا برای آشکار ساختن این مساله بود که او بر پروپاگاندای دولت خود نظارت دارد و «همچنان هست». او در کنفرانس ویدئویی چهارشنبه خود با یک گروه دستچین‌شده حقوق بشری، به پرسشی درباره رفتار با روس‌ها در اروپا به این ادعا که «عناصر ناسیونالیست در لهستان رویای» تصرف بخش‌هایی از غرب اوکراین را در سر می‌پرورانند، پاسخ داد و ادعای بی‌اساسی را مطرح کرد که یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی او یک هفته قبل آن را اعلام کرده بود.

وی سپس درباره باغ وحش‌ها صحبت کرد: «در برخی از کشورهای غربی، حیوانات در باغ وحش جلوی چشم کودکان کشته می‌شوند، قصابی می‌شوند و غیره. این کاملا با فرهنگ ما، فرهنگ مردمان فدراسیون روسیه مطابقت ندارد.» رسانه‌های طرفدار کرملین گزارش دادند که این اشاره‌ای بود به تصمیم باغ وحش کپنهاگ در سال۲۰۱۴ برای کشتن یک زرافه به‌دلیل خطر «آمیزش درون همسری». این نمونه‌ای از رویکرد پوتین است که چگونه وی تلاش می‌کند از هر استدلالی که می‌تواند برای تقویت احساسات ضد غربی در بین مردم روسیه استفاده کند. اما در رویکرد پوتین، این سخنان اوست که بهترین راهنما را برای سیاست روسیه ارائه می‌دهد. با توجه به این موضوع، او در چند روز اخیر هیچ تردیدی به خود راه نداد و مقایسه‌ای را که در ژوئن گذشته درباره فتوحات خود با پیتر کبیر (تزار روس در قرن هجدهم) انجام داد، تکرار کرد.

پوتین با لبخندی از خودراضی، در کنفرانس ویدئویی خود با شورای حقوق بشر خود در روز چهارشنبه گفت: «این واقعیت که سرزمین‌های جدیدی وجود دارد - این یک نتیجه قابل توجه برای روسیه است- جدی است.» پوتین با اشاره به خط ساحلی جنوب شرقی اوکراین که اکنون نیروهای روسی کنترل می‌کنند، افزود: «پتر کبیر قبلا برای دسترسی به دریای آزوف می‌جنگید.» روز بعد، پوتین «ستاره طلایی» روسیه را به افسران نظامی در کرملین اعطا کرد. دفتر پوتین علاوه بر انتشار تصاویری از سخنرانی او، یک کلیپ چهار دقیقه‌ای از رئیس‌جمهور در حال گپ و گفت کوتاه نظامی با افتخار آفرینان، درحالی‌که هر یک لیوان شامپاین در دست داشتند، منتشر کرد.

پوتین با اشاره به هواپیماهای جنگی سوخوی ارتش گفت: «هواپیماهای تهاجمی مانند سوشکی‌ها [احتمالا نام بومی سوخوها] عالی می‌جنگند. عالی، دقیقا عالی.» او در ادامه حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین را با جمله «اما چه کسی شروع کرد؟» - با لحنی لفاظی گونه- توجیه و ادعا کرد که اوکراین مقصر بوده است؛ زیرا به پل «تنگه کرچ» به کریمه حمله کرده است؛ پلی که روسیه از آن برای تامین نیروهای خط مقدم خود استفاده می‌کند. در رسانه‌های اجتماعی، برخی از انتشار این فیلم توسط کرملین ابراز تعجب کردند، با توجه به اینکه پوتین - که متانت و خویشتن‌داری‌اش در تصویری به دقت ساخته‌شده از او در روسیه نقش اساسی دارد - به نظر می‌رسید که ممکن است درحالی‌که به جلو و عقب می‌چرخد، اندکی مست بوده باشد. اما گلوسوف گفت که پخش برنامه‌های پوتین که به نظر می‌رسید خوشحال و آرام به نظر می‌رسید، درحالی‌که درباره جنگ مرگبار کشورش در اوکراین صحبت می‌کرد، برای سخنگوی جانبدارش در کرملین خیلی موثر بود.

گولوسف گفت: «پوتین باید به مردم نشان دهد که همه چیز خوب پیش می‌رود و او می‌تواند درباره آنچه رخ می دهد با آرامش و خوشی سخن بگوید.» با این حال، پوتین مخاطبان جهانی نیز در ذهن دارد. او روز جمعه درباره آنچه که می‌گوید تغییری در دکترین هسته‌ای روسیه است توضیحاتی داد و هشدار داد که روسیه می‌تواند فلسفه خود را برای حمله پیشگیرانه اصلاح کند. به گفته او، سیاست آمریکا ممکن است نیاز به موضع تهاجمی‌تر داشته باشد. با این حال، او گزینه‌های خود را باز گذاشت، همانطور که معمولا چنین می‌کند. پوتین گفت: «ما فقط درباره آن فکر می‌کنیم.»