این‌بار، این یک اختلاف نظر جزئی با حزب نبود که میلیون‌ها دلار برای انتخاب او هزینه کرد، بلکه اعلامیه‌ای بود که او به‌طور کامل با دموکرات‌ها، حداقل از نظر نام، جدا می‌شود. سینما در یک ویدئوی دو دقیقه‌ای در صبح جمعه در توییتر گفت: «من همان کسی خواهم بود که همیشه بودم. هیچ چیز برای من تغییر نخواهد کرد.» دموکرات‌ها معتقدند - یا امیدوارند - که در کنگره، جایی که سینما وظایف خود را در راستای اصول دموکرات‌ها حفظ خواهد کرد، چیزی تغییر نکند. اما در محافل دموکرات در آریزونا، بیزاری از سناتور عمق پیدا کرده است و اعلامیه او بلافاصله توجه را به رقابت در سال۲۰۲۴ برای این کرسی در سنا معطوف کرد. دموکرات‌ها در ایالت مدت‌ها تصور می‌کردند که او وقتی برای انتخاب مجدد نامزد شود، مطمئنا با چالش‌های دشواری از سوی روبن گالیگو که در دو سال گذشته مرتبا از او انتقاد می‌کرد، روبه‌رو شود.

با این حال سینما رقبای خود را در وادی «حدس زدن‌ها» به حال خود رها کرد و حالا نیز شوکی به جامعه سیاسی در واشنگتن وارد آورد. هانا هرلی، سخنگوی سینما با استناد به فیلم تبلیغی از کمپین انتخاباتی خود در سال۲۰۱۸ که بر «سوابق بسیار مستقل» وی تاکید دارد، اظهار کرد که سناتور مدت‌هاست قول داده است که صدای مستقلی برای ایالت باشد. او دوباره با تاکید بر مستقل بودن سینما گفت: «او مثل همین ایالت است: مستقل.» هرلی درباره سینما که بعدازظهر جمعه از مصاحبه امتناع کرد، گفت: «او اصلا روی سیاست‌های انتخاباتی متمرکز نیست.» دموکرات‌ها در آریزونا روز جمعه اعلام کردند که همچنان قصد دارند از نامزدهای دیگر علیه سینما حمایت کنند، خواه این نامزد در نهایت گالگو باشد، استانتون یا شخص دیگری. با این حال یکی از نگرانی‌های اصلی دموکرات‌ها این است که حضور یک نامزد قوی در برابر سینما در انتخابات عمومی ممکن است به‌طور ناخواسته به انتخاب یک جمهوری‌خواه کمک کند.

نمایندگان بازوی مبارزات انتخاباتی دموکرات‌های سنا، کمیته اقدام سیاسی اکثریت سنا و همچنین گروه بزرگ کمیته اقدام سیاسی دموکرات‌های پیشرو، بعدازظهر جمعه از اظهارنظر درباره اقدام سینما خودداری کردند. سناتور چاک شومر، دموکرات اهل نیویورک و رهبر اکثریت، گفت که سینما در سمت‌های کمیته خود باقی خواهد ماند. او در بیانیه ای گفت: «کرستن مستقل است. او همیشه همین‌طور بوده است.» کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، در بیانیه‌ای گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده انتظار دارد «به همکاری موفقیت‌آمیز» با سینما ادامه دهد، اما به چشم‌انداز او در سال۲۰۲۴ اشاره نکرد.سینما در سال۲۰۱۸ به مجلس سنا راه یافت و کرسی یکی دیگر از مرتدین حزب رقیب، یعنی سناتور جف فلیکِ جمهوری‌خواه را پر کرد که پس از جدایی از دونالد جی.ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از حضور مجدد برای انتخابات خودداری کرد.

او اکنون سفیر بایدن در ترکیه است. پیش‌فرض کاری در محافل سیاسی آریزونا مدت‌هاست که مبتنی بر خشم از سینما، به‌ویژه در میان فعالان سیاسی دموکرات میانه‌رو متمرکز شده است. با این حال چپ‌های حزب می‌توانند او را به‌نوعی نماینده ایده‌های خود بدانند. نظرسنجی‌های اخیر هم نشان می‌دهد که او رای بسیاری از دموکرات‌های میانه‌رو را در انتخابات از دست داده است. نظرسنجی«Civiqs» که اندکی قبل از روز انتخابات انجام شد، نشان داد که او تنها ۷درصد در میان دموکرات‌های ایالتی، ۲۷درصد در میان جمهوری‌خواهان و ۲۹درصد در میان مستقل‌ها جایگاه دارد. جمهوری‌خواهان میانه‌رو که از سیاست ترامپ ناراحت هستند، آریزونا را از یک ایالت قرمز به یک ایالت خاکستری تبدیل کرده‌اند و در سال۲۰۲۰ به سمت بایدن حرکت کرده و به پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سراسری ماه گذشته کمک شایانی کردند.