هاینس در نشست سالانه دفاع ملی ریگان در کالیفرنیا گفت: «ما شاهد نوعی کاهش سرعت درگیری هستیم و ما انتظار داریم که رویه در ماه‌های آینده نیز دیده شود.» او گفت که ارتش اوکراین و روسیه برای آماده شدن برای حملات متقابل پس از زمستان تلاش خواهند کرد و دوباره به‌دنبال مجهز شدن هستند؛ اما این سوال وجود دارد که آیا کرملین می‌تواند به این هدف دست یابد یا خیر؟ این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا در ادامه افزود: «ما در واقع نسبت به اینکه آیا روس‌ها واقعا برای انجام این کار آماده خواهند بود یا خیر، تردید داریم. من برای اوکراینی‌ها در آن بازه زمانی خوش‌بینانه‌تر فکر می‌کنم.» هاینس گفت که پوتین در حال درک چالش‌هایی است که ارتش او با آن مواجه است. وی افزود: «من فکر می‌کنم که پوتین از چالش‌هایی که ارتش روسیه با آن مواجه بوده، مطلع است.

اما هنوز برای ما روشن نیست که او در این مرحله به تصویر کاملی از میزان چالش رسیده است یا نه؟‌ ما کمبود مهمات، نبود روحیه، مسائل تدارکاتی و یکسری نگرانی‌های دیگر را می‌بینیم که آنها با آن مواجه هستند.» شورای آتلانتیک، یک اندیشکده آمریکایی، اخیرا اعلام کرد که شرایط زمستانی در اوکراین ممکن است به نفع تاکتیک‌های دفاعی روسیه باشد و به روس‌ها اجازه دهد نیروهای تازه بسیج‌شده را به مواضع خود در شرق رودخانه دنیپرو و نزدیک کریمه در جنوب اضافه کند. این شورا تصریح کرد: «ممکن است تاکتیک روسیه این باشد که زمستان را همین‌گونه در شرایط مساوی به پایان برساند تا با نزدیک شدن به بهار، نیروهای تازه، آموزش‌دیده‌تر و مجهزتر به سمت جبهه‌های جنگ بیایند.» هاینس گفت به نظر نمی‌رسد که اهداف سیاسی پوتین در اوکراین تغییر کرده باشد، اما تحلیلگران اطلاعاتی ایالات متحده فکر می‌کنند که پوتین ممکن است مایل باشد اهداف نظامی کوتاه‌مدت خود را «به‌طور موقت کاهش دهد یا به زمان مناسبت‌تری موکول کند.»

با این حال او می‌گوید: «به نظر می‌رسد روسیه بسیار سریع ذخایر نظامی خود را مصرف می‌کند.» او می‌افزاید: «به همین دلیل است که می‌بینید که آنها به‌طور روزافزون به کشورهای دیگر می‌روند تا مهمات به دست آورند.» این مقام اطلاعاتی تصریح کرد: «اطلاعاتی به‌دست آورده‌ایم که به ما نشان می‌دهد مهمات دقیق آنها از بسیاری جهات بسیار سریع‌تر از تصورات ما در حال تمام شدن است.» هاینس ادامه داد: «این واقعا فوق‌العاده است و احساس خود ما این است که آنها قادر به تولید بومی آنچه در این مرحله خرج می‌کنند، نیستند.»

هاینس در پاسخ به سوالی درباره تاثیرات حملات روسیه بر شبکه برق اوکراین و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی گفت که هدف مسکو تا حدی تضعیف اراده اوکراینی‌ها برای مقاومت است و افزود: «من فکر می‌کنم ما در حال حاضر نباید شاهد کاهش حملات باشیم.» روسیه همچنین به‌دنبال تاثیرگذاری بر ظرفیت اقتصاد اوکراین با هداف ضربه زدن به آن است. هاینس در این ارتباط اعتراف کرد: «اقتصاد اوکراین به‌شدت رنج می‌برد. (این حملات) ویرانگر بوده است.»

 ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور سیاسی آمریکا روز شنبه در سفر به کی‌یف با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری و سایر مقامات ارشد اوکراینی دیدار کرد و گفت که پوتین درباره مذاکرات صلح جدی نیست. او به خبرنگاران گفت: «بدیهی است که دیپلماسی هدف همه است، اما شما باید یک شریک مشتاق داشته باشید.» او افزود: « دلیل من بسیار واضح است؛ چه از نظر حمله به زیرساخت‌های انرژی اوکراین، چه از نظر لفاظی‌های خارج از کرملین نشان می‌دهد که پوتین درباره ادعایش صادق نیست یا هنوز برای مذاکرات آماده نیست.» بایدن روز پنج‌شنبه گفته بود که اگر رهبر روسیه علاقه‌مند به پایان دادن به جنگ باشد، آماده است با پوتین صحبت کند. اما زمانی که کرملین گفت غرب باید الحاق چهار منطقه اوکراینی به مسکو را به رسمیت بشناسد، این ایده به سرعت به محاق رفت.