فقر جهانی درکمین

شش‌ماه جنگ اثرات مخربی بر اقتصاد جهان داشته است و کشورهایی که به محصولات صادراتی روسیه و اوکراین وابستگی بیشتری داشته‌اند، از جمله آلمان و ایتالیا که به‌شدت به گاز صادراتی روسیه وابسته بوده‌اند، لطمات بیشتری دیده‌اند. طی ماه‌های اخیر، بسیاری از کارخانه‌ها در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی، به دلیل قیمت بالای گاز طبیعی و نیز کمبود عرضه این حامل انرژی فعالیتشان را کم یا به کلی تولید را متوقف کرده‌اند و نتیجه این روند، افزایش قیمت کالاها و کاهش فعالیت‌‌‌های اقتصادی است که زمینه رکود را فراهم می‌کند. آلمان احتمالا مجبور است در ماه‌‌‌های آینده، گاز را سهمیه‌بندی کند؛ این یعنی صنایع در این کشور که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپاست، با مشکل مواجه خواهند شد و نرخ رشد اقتصاد این کشور به‌شدت پایین خواهد آمد.

دولت‌ها، شرکت‌ها و خانواده‌ها در سراسر جهان، اثرات اقتصادی جنگ اوکراین را احساس می‌کنند. نرخ‌های تورم به‌سرعت در حال افزایش است و قیمت بالای انرژی سبب خواهد شد، در زمستان سال‌جاری میلادی بسیاری از کشورهای اروپایی با قطع مکرر برق مواجه شوند. از سوی دیگر، بانک مرکزی اروپا مجبور است برای مهار تورم، نرخ‌های بهره را بالا ببرد؛ اما ضعف در اقتصاد منطقه یورو سبب می‌شود، افزایش نرخ‌های بهره به رکود منجر شود.

قیمت بالا و کمبود مواد غذایی تحت‌تاثیر اختلال در صادرات از روسیه و اوکراین و قیمت بالای کود به رشد فقر و گرسنگی منجر خواهد شد. در اوگاندا کسب‌وکارهای خانگی تحت‌تاثیر افزایش قیمت سوخت و کاهش محصولات کشاورزی قرار دارند. جنگ اوکراین صندوق بین‌المللی پول را وادار کرد، ماه قبل پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان در سال‌جاری را برای چهارمین بار در کمتر از یک‌سال پایین آورد. از دید این صندوق، در سال‌جاری اقتصاد جهان ۲ /۳‌درصد رشد خواهد کرد. سال پیش نرخ رشد اقتصاد جهان ۱ /۶‌درصد بود.

اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول می‌‌‌گوید: «اقتصاد جهان در مرز رکود قرار دارد.» در سه‌ماه نخست سال‌جاری میلادی، افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی سبب شد، ۷۱میلیون نفر در جهان دچار فقر شوند و در سال‌جاری در ۴۱ کشور بیش از ۱۸۱میلیون نفر ممکن است دچار مشکل گرسنگی شوند. جنگ اوکراین زمانی شروع شد که وضعیت اقتصاد جهان به دلیل دوسال همه‌گیری کرونا چندان مطلوب نبود. در آن دوره، نرخ‌های تورم در حال افزایش بود و اختلال‌ها در زنجیره‌های تامین رفع نشده بود. این جنگ بر شدت آن مشکلات افزوده و حل مسائل را دشوار کرده است.