پوتین : روسیه برای «سرزمین مادری»  می‌‌جنگد

 او همچنین گفت که غرب نمی‌‌خواهد پیشنهادهای روسیه برای گفت‌وگو را بشنود. پوتین گفت: «کشورهای ناتو نمی‌‌خواستند حرف‌‌های ما را بشنوند و این به آن معناست که آنها برنامه‌های بسیار متفاوتی داشتند و ما می‌‌توانستیم آن را-به‌‌وضوح- ببینیم.» او گفت: «روسیه یک حرکت پیش‌‌دستانه انجام داد و این یک تصمیم اجباری و مقتدرانه بود.» پوتین به سربازان گفت: «امروز شما از چیزی دفاع می‌‌کنید که بزرگان و پدربزرگ‌‌های شما برای آن جنگیده‌‌اند.» او همچنین خطاب به سربازان دونباس که همراه با سربازان روسی برای «سرزمین مادری» می‌‌جنگند، گفت: «دونباس، یک منطقه مرکزی گسترده که بخش زیادی از شرق اوکراین را پوشانده است، از سال۲۰۱۴ خط مقدم درگیری اوکراین با روسیه بوده است.»

 در هفته‌های اخیر درگیری‌‌ها در منطقه تشدید شده است؛ زیرا پوتین استراتژی جنگی خود را پس از دفاع شدید نیروهای اوکراینی  به شرق این کشور متمرکز کرده است. پوتین در این سخنرانی گفت: «من خطاب به نظامیان دونباس می‌‌گویم. روی سخنم با شماست. شما برای سرزمین مادری، برای آینده آن می‌‌جنگید تا درس‌‌های جنگ جهانی دوم فراموش نشود.» او گفت: «ما به یاد همرزمان خود که در مبارزه عادلانه برای روسیه جان باختند، سر تعظیم فرود می‌‌آوریم.» پس از آن سخنان، لحظه‌‌ای سکوت برقرار شد. وی همچنین تاکید کرد: «روسیه یک ملت متحد چند قومیتی است، سربازان و افسران از بسیاری از مناطق سرزمین مادری ما، از جمله کسانی که به‌طور مستقیم از دونباس و از منطقه جنگی به اینجا رسیده‌‌اند، شانه به شانه ایستاده‌‌اند. به یاد داریم که چگونه دشمن روسیه سعی کرد از باندهای تروریسم بین‌‌المللی علیه ما استفاده کند. سعی کردند بذر خصومت بین‌‌المللی و مذهبی بکارند تا ما را بشکنند، از درون تضعیفمان کنند؛ اما نتوانستند. امروز سربازان ما از اقوام مختلف در کنار هم می‌‌جنگند. آنها به‌‌راستی برادرانه یکدیگر را از گلوله و ترکش محافظت می‌‌کنند و این نقطه قوت روسیه است. قدرت شکست‌‌ناپذیر ملت چند قومیتی ما.» پوتین افزود: «کهنه‌‌سربازان آمریکایی از حضور در رژه در مسکو منع شدند؛ اما ما به سهم شما در پیروزی‌‌ها افتخار می‌‌کنیم. ما به شاهکار همه متحدان احترام می‌‌گذاریم، همه کسانی که نازیسم را شکست دادند.»

پیش از سخنرانی رئیس‌‌جمهوری روسیه، وزیر دفاع روسیه سخنرانی کرد. او در سخنانی فرا رسیدن سالروز روز پیروزی در جنگ جهانی دوم را به ارتش روسیه تبریک گفت. سرگئی شویگو در این باره گفت: «از ۹ می ۱۹۴۵، روزی که سرنوشت کل جهان را تغییر داد، ۷۷سال می‌‌گذرد. برای ما و همه کشورهای دوست و برادر، این تعطیلات مظهر کار فداکارانه کسانی است که مهاجمان نازی را شکست دادند و بشریت را از شر نازیسم آزاد کردند.» وی گفت: «امروز سربازان و افسران روس با حامیان نازیسم می‌‌جنگند و از منافع ملی روسیه در اوکراین دفاع می‌‌کنند.» این رژه با ستون‌‌های تجهیزات مکانیکی با حرکت تانک تی۸۵-۳۴ و به دنبال آن مدل‌های مدرن خودروهای پیاده نظام آغاز شد. رژه بخش هوایی با حضور بزرگ‌ترین بالگردهای نظامی جهان، می-۲۶ آغاز شد. در ادامه بمب‌افکن‌‌ها، جنگنده‌ها و همچنین «میگ۳۱ آی» که برای پرتاب موشک «خنجر» طراحی شده است، به پرواز درمی‌‌آیند. در آسمان مسکو هواپیماهای سوخو ۲۴ و میگ-۲۹ نیز ظاهر می‌‌شوند. آنها برای اولین‌بار دستور پرواز با آرایش «Z» که نماد موسوم به «عملیات ویژه حفاظت از دونباس» است، پرواز می‌‌کنند. این رژه با پرواز جنگنده‌های سوخو-۲۵ پایان یافت که همانند سال‌های گذشته، پرچم فدراسیون روسیه را در آسمان به تصویر کشیدند. طبق این گزارش، در این رژه که توسط ژنرال اولگ سالیوکوف، فرمانده کل نیروی زمینی روسیه رهبری می‌‌شود، ۱۱ هزار سرباز، ۱۳۱ قطعه تجهیزات نظامی و ۷۷ بالگرد حضور دارند و بخشی از توان نظامی روسیه را به نمایش گذاشتند. یکی از ویژگی‌‌های منحصر به فرد رژه امسال این است که نمایندگان نیروهای شرکت‌‌کننده در «عملیات ویژه» در اوکراین با تجهیزات نظامی خود در میدان سرخ رژه رفتند. همزمان با رژه میدان سرخ مسکو، رژه و فعالیت‌‌های دیگری نیز به مناسبت روز پیروزی در شهرهای دیگر روسیه از جمله سیبری برگزار شد.

غربی‌‌ها انتظار داشتند تا از این روز پوتین استفاده و اعلام کند که جبهه‌های جنگ گسترش خواهد یافت. این در حالی است که نیکلاس دراموند، تحلیلگر صنعت دفاعی متخصص در جنگ زمینی، رژه روز پیروزی امسال در مسکو را در رده رژه‌های نه چندان قوی قرار داد و آن را دور از انتظار خواند. در این مراسم هزاران سرباز در خارج از کاخ کرملین در میدان سرخ تجمع کردند و ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه دلایل خود را برای حمله به اوکراین تکرار کرد. یک مقام کرملین هم درخصوص لغو بخش عمده‌‌ای از رژه‌های هوابی گفت که مجبور به تعطیلی آن شدیم، زیرا شرایط آب و هوایی مسکو مناسب نبود.

نیک رابرتسون، سردبیر دیپلماتیک بین‌‌المللی سی‌‌ان‌‌ان پس از سخنرانی پوتین گفت که با این سخنرانی نمی‌‌توان حدس زد که برنامه رئیس‌‌جمهوری روسیه برای پیشروی در اوکراین چگونه است. او افزود: «از اینکه او تنها به منطقه نبرد در دونباس اشاره کرد، نه کل اوکراین، شگفت زده شدم.» وی البته تصریح کرد که این سخنرانی هیچ معنایی نداشت که روسیه از جنگ عقب‌‌نشینی خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان غربی هشدار داده بودند که شاید روسیه جبهه جنگ را تا مولداوی ادامه دهد. اما این سخنان هیچ ردی از این ادعای غربی‌‌ها نداشت. روزنامه گاردین هم در بررسی سخنرانی پوتین نوشت: «به‌طور مشخص پوتین بسیج عمومی یا اعلام رسمی جنگ نکرد، سخنرانی او همچنین عاری از تهدید به استفاده از سلاح‌‌های هسته‌‌ای بود؛ اما هیچ نشانه‌‌ای از برنامه پوتین برای کاهش تنش وجود نداشت.»

درحالی‌که پیش‌تر گفته می‌‌شد که روسیه احتمالا در ماریوپل، شهری که تقریبا در دستان این کشور است، جشن پیروزی برگزار می‌‌کند، مقامات اوکراینی گفتند هیچ خبری از رژه روز پیروزی نبود. یکی از مشاوران شهردار ماریوپل، پترو آندریوشچنکو گفت: «هیچ رژه‌ای برگزار نشده است؛ اما در بنای یادبودی که اخیرا توسط جدایی‌‌طلبان مورد حمایت روسیه بازسازی شده، گل گذاشته شده است.» بر اساس ویدئوی منتشرشده توسط کانال تلگرامی «پرو پابلیک»، رهبر جمهوری خودخوانده دونتسک، دنیس پوشیلین، شعله ابدی را در ماریوپل به مناسبت روز پیروزی روشن کرد.