عقب‌نشینی روسیه از کی‌یف2

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، مقامات اوکراینی روز شنبه گفتند که سربازان آنها شهر ایزیوم در شمال شرق را تصرف کرده‌اند. این شهر از ‌نظر ارتباطات خطوط راه‌‌آهن استراتژیک بوده که نیروهای روسیه در بهار امسال پس از یک نبرد خونین توانسته بودند، به تصرف خود درآورند. والری مارچنکو، شهردار این شهر روز شنبه در مصاحبه‌‌ای گفت: «ایزیوم امروز پس گرفته شد.» وزارت دفاع روسیه - که یک روز پیش‌تر گفته بود در حال حرکت برای تقویت مواضع دفاعی خود در منطقه است - روز شنبه تایید کرد که نیروهای خود را از ایزیوم خارج کرده است تا دوباره سازمان‌دهی شوند.

درحالی‌که این بیانیه به این منظور صادر شده بود تا عقب‌‌نشینی را به‌عنوان یک حرکت از پیش برنامه‌ریزی‌شده به تصویر بکشد، تجهیزات نظامی که در اطراف پراکنده مانده‌‌اند حکایت از عقب‌نشینی عجولانه برای جلوگیری از محاصره داشته است. درحالی‌که ۱۲هزار ساکن باقی‌مانده از جمعیت ۴۰هزار نفری قبل از جنگ، آزادسازی ایزیوم از کنترل روسیه را جشن گرفته بودند، اما شادی آنها به‌دلیل ویرانی‌‌های ایجادشده در ۶ماه گذشته دوام چندانی نداشت. مارچنکو گفت: «هیچ ساختمان مسکونی وجود ندارد که آسیب ندیده باشد. گرمایش خانه‌ها بزرگ‌ترین مشکل است. من شک دارم که بتوانیم سیستم گرمایشی را قبل از زمستان بازسازی کنیم.» تصرف ایزیوم توسط اوکراین می تواند نقطه عطفی در جنگ باشد که به لحاظ ارزش جنگی با عقب‌‌نشینی روسیه از اطراف کی‌‌یف برابری می‌‌کند.

الجزیره هم در همین ارتباط روایت می‌کند که پس از پیشروی سریع نیروهای اوکراینی، روسیه سنگر اصلی خود را در شمال شرقی اوکراین در جنگ رها کرد. سقوط سریع ایزیوم در استان خارکیف در روز شنبه بدترین شکست مسکو از زمانی بود که نیروهایش از کی‌‌یف، پایتخت این کشور در ماه مارس عقب‌‌نشینی کردند. این می‌‌تواند یک لحظه مهم در جنگ شش‌ماهه باشد، با هزاران سرباز روسی که انبارهای مهمات و تجهیزات را هنگام فرار رها کردند. نیروهای روسی از ایزیوم به‌عنوان پایگاه لجستیکی برای یکی از کمپین‌‌های اصلی کارزار خود استفاده می‌‌کردند؛ یعنی حمله از شمال به منطقه مجاور دونباس شامل دونتسک و لوهانسک.

خبرگزاری دولتی تاس به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که به سربازان دستور داده است تا اطراف را ترک کنند و عملیات را در نقاط دیگر یعنی در همسایگی آن دونتسک تقویت کنند. به گزارش تاس، رئیس اداره روسیه در خارکیف به ساکنان این شهر گفت که استان را تخلیه و به روسیه فرار کنند تا جان خود را نجات دهند. این خبرگزاری به نقل از شاهدان از ترافیک خودروهایی خبر می‌‌داد که قلمرو تحت کنترل روسیه زندگی می‌‌کردند و حالا به خاطر حضور نیروهای اوکراینی مجبور به خروج شده‌‌اند.

خبر این عقب‌‌نشینی درست پس از آن منتشر شد که نیروهای ویژه اوکراین تصاویری را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که افسران استتارشده را با سلاح‌‌های خودکار در کوپیانسک، شهری با جمعیت حدود ۲۷هزار نفری نشان می‌‌داد. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین در سخنرانی عصر روز شنبه گفت که نیروهای اوکراینی واسیلنکوف و آرتمیوکا در منطقه خارکیف را نیز آزاد کرده‌‌اند. او گفت که نیروهای مسلح اوکراین حدود ۲هزار کیلومتر مربع (۷۷۰ مایل مربع) از خاک خود را از زمان آغاز حمله متقابل علیه روسیه در اوایل ماه جاری، آزاد کرده‌‌اند. با این حال، در شرایطی که هیچ تایید رسمی از سوی اوکراین مبنی بر اینکه نیروهای این کشور نیروهای روسی را از ایزیوم عقب رانده‌اند، وجود نداشت، اما آندری یرماک، رئیس ستاد زلنسکی، عکسی از سربازان در حومه آن منتشر کرد و یک ایموجی از انگور را در توییترش منتشر کرد. نام این شهر به معنای «کشمش» است. در روزهای اخیر، رئیس‌جمهوری اوکراین مدعی شده است که بیش از ۳۰ شهر تحت تصرف روس‌ها را بازپس گرفته‌اند.