جفریس در یک سخنرانی کوتاه به دادستان گفته بود: «ما به این نقطه رسیدیم؛ زیرا رئیس‌جمهور ترامپ به طرز فاسدی از قدرت خود سوء‌استفاده و سپس سعی کرده است آن را پنهان کند. ما حالا اینجا هستیم برای پیروی از حقایق، پیروی از قانون، هدایت قانون اساسی و ارائه حقیقت به مردم آمریکا.» به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این بخشی از سخنان فردی است که حالا از او به‌عنوان بالقوه‌ترین فرد برای رهبری دموکرات‌ها یاد می‌شود. جفریسِ ۵۲ساله در مراسمی که برای بزرگداشت او برگزار شده بود، به ترانه‌ای از یک خواننده رپ بیگی اسمالز که دوست وی نیز است، متوسل می‌شود و مراسم را با این بند به پایان می‌رساند: «و اگر نمی‌دانی، حالا می‌دانی.»

نانسی پلوسیِ ۸۲ساله، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که در دو دهه گذشته رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان بود، روز پنج‌شنبه برنامه‌های خود برای کناره‌گیری از رهبری این حزب را اعلام کرد. او دو سال پیش پرده از این برنامه خود برداشته بود. حالا بعد از دو سال به لحظه تغییر نسلی در دموکرات‌ها رسیده‌ایم و دموکرات‌ها شاهد تحولاتی در رده‌های بالا خواهند بود. ریچی تورس، دموکرات نیویورکی در وصف حکیم جفریس می‌گوید: «چه کسی می‌توانست به بهترین وجه با توسل به ترانه بیگی اسمالز، داستان استیضاح ترامپ را بیان کند.»

جفریس روز جمعه به‌طور رسمی نامزدی خود را برای رهبری دموکرات‌ها اعلام کرد، پیشنهادی که در صورت موفقیت، او را به اولین سیاه‌پوستی تبدیل می‌کند که در هر یک از اتاق‌های کنگره نقش رهبری حزب را در دست می‌گیرد. در حال حاضر، کسی برای این پست او مخالف نیست و به‌طور گسترده توسط همکارانش مورد تایید قرار گرفته است. از بسیاری جهات، او و نانسی پلوسی نمی‌توانند متفاوت‌تر از هم باشند. در کنگره، او قانون‌گذار چیره‌دستی بوده است که با روحیه‌ای مستحکم بر گروه خود رهبری کرده و به اجرای ابتکارات مهم سیاست دموکرات‌مآبانه برای دو دهه کمک کرده است. جفریس پسر یک مددکار اجتماعی طبقه کارگر و یک مشاور سوءمصرف مواد است که به یک وکیل حقوقی با قدرت تبدیل شد. او هنوز در قلب سیاه بروکلین زندگی می‌کند و اغلب کت و شلوارهای خود را با کفش‌های کتانی‌اش ست می‌کند.

با این حال خارج از اصلاحات احکام فدرال دو حزبی، سابقه قانون‌گذاری خود او نسبتا ضعیف است و به منحنی یادگیری شدید او اشاره می‌شود. اما آنچه این دو قانون‌گذار، پلوسی و جفریس در آن اشتراک دارند یک رگه عمل‌گرایانه است. گریس منگ، نماینده دموکرات کوئینز که با جفریس در آلبانی و واشنگتن خدمت کرده است، می‌گوید: «او واقعا اهل مشورت است. او از آن دسته‌ای نیست که به سرعت به یک سوال یا نگرانی واکنش نشان دهد. او می‌شنود، آن را حلاجی می‌کند و معمولا با راه‌حلی که بیشتر مردم فکرش را نمی‌کنند، برمی‌گردد.»  جفریس در میان همکارانش در کنگره به‌عنوان یک مجری آرام و منضبط شناخته می‌شود که معمولا بدون استفاده از یادداشت صحبت می‌کند. او در هر فصل تعطیلات، چیزکیک‌هایی را از جونیورز، به بروکلین می‌فرستد و میزبان رویداد سالانه «هیپ هاپ» است.

او که مدافع اولویت‌های لیبرال‌پایه مانند حقوق سقط جنین و رفاه عمومی است، همچنین در خط مقدم تلاش‌ها برای مبارزه با بی‌عدالتی نژادی، از جمله از طریق بازنگری سیستم عدالت کیفری کشور است. اما او همچنین به‌شدت عمل‌گرایانه است و با فعالان جناح چپ حزب که رویکردش غیرواقع‌بینانه بوده درگیر است. او در کنار نماینده دیگر مجلس نمایندگان جاش گاتهایمر، یک دموکرات میانه‌رو از نیوجرسی، تیم آبی را راه‌اندازی کرد. این تیم یک طرح جمع‌آوری سرمایه را بر عهده دارد که دموکرات‌ها را از چالش‌هایی که مورد حمایت چپ است، دور نگه می‌دارد. پیشروها هم به‌نوبه خود میانه خوبی با وی ندارند؛ چراکه او را بیش از حد مدافع شرکت‌ها می‌بینند. اگر وی به‌طور رسمی رهبر حزب شود، چالش مهم وی جناح چپ دموکرات‌ها خواهد بود.