آدام شیف مدیر مجلس نمایندگان گفت: «این دیگر اول آمریکا و آرمان‌های این کشور نیست،‌بلکه اول ترامپ است». اشاره نماینده کالیفرنیا در واقع به شعار ترامپ در ایام انتخاباتی‌اش باز می‌گردد که اول آمریکا را در اولویت قرار داده بود. شیف افزود: «اگر این رویه باقی بماند، نتیجه‌ای که در برخواهد داشت، آسیب رسیدن به ملت ما خواهد بود.»در حالی که زمان رو به پایان می‌رفت و مهلت ارائه استدلال‌های دموکرات‌ها در حال اتمام بود، شیف وجدان سناتورهای جمهوری‌خواه را هدف گرفت تا بتواند آنها را مجاب کند به حضور شهود و اسناد جدید رضایت دهند، موضوعی که به شدت مورد مخالفت ترامپ قرار دارد. شیف در این خصوص گفت: من از شما می‌خواهم، استدعا می‌کنم که برای آمریکا یک محاکمه منصفانه ترتیب دهید. این کشور مستحقش است». اما به نظر می‌رسد که سناتورها توجه چندانی به این موضوع ندارند. در واقع انتظار نمی‌رود که آنها ترامپ را تبرئه نکنند و به حضور اسناد و شهود جدید رضایت دهند.

سناتور جان باراسو، جمهوری‌خواه شماره ۳ مجلس سنای آمریکا گفت: «ما چیزهای زیادی شنیده‌ایم». هدف شیف هم این است که تعدادی از جمهوری‌خواهان را از بدنه حزب در این مورد به خصوص جدا کند. زمانی که شیف گفت که شنیده‌ها حکایت از این دارد که برخی از سناتورها تهدید شده‌اند اگر علیه ترامپ رای بدهند، سرشان زیر آب خواهد رفت، چندین تن از آنها با عصبانیت سرشان را تکان دادند و زیر لب می‌گفتند: «حقیقت ندارد». شیف هم در واکنش گفت: «امیدوارم که حقیقت نداشته باشد». او و شش مدیر دیگر نقش دادستان را در روز جمعه ایفا کردند و از مستندات اتهام دوم ترامپ سخن گفتند. اتهام دوم ترامپ، اخلال در روند تحقیقات کنگره است. آنها استدلال کردند که ترامپ سعی داشت در فرآیند تحقیقات مداخله کند و اجازه حضور برخی از شهود را در مرحله تحقیقات مجلس نمایندگان نداد. یکی از دلایلی که مجلس نمایندگان خواستار حضور شهود جدید در سنا است، به همین موضوع باز می‌گردد. جری نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان از نیویورک گفت که ترامپ یک دیکتاتور است و تاکید کرد که نباید با این رویه کنار آمد.مجلس روز جمعه از صبح شروع شد و تا عصر ادامه یافت. بسیاری از سناتورها عادت به نشستن طولانی نداشتند و برخی از آنها در حین ارائه استدلال‌‌های مدیران استیضاح، در صندلی‌هایشان کرخ و بی‌حس شده بودند. با پایان یافتن جلسه ارائه استدلال‌های مدیران استیضاح، نوبت به وکلای کاخ سفید رسیده است.

سنا سه روز شاهد استدلال‌های رنج‌آور و حقوقی نمایندگان مجلس نمایندگان بود و آنها گفتند که ترامپ برای پیشبرد اهداف خود در انتخابات ۲۰۲۰، کمک نظامی به اوکراین را گروگان نگه داشته بود تا رئیس‌جمهوری اوکراین تحت فشار از پسر بایدن در یک شرکت انرژی اوکراینی تحقیق کند. به گفته مدیران استیضاح اینگونه رویکردها زمینه را برای دخالت خارجی‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ فراهم می‌کند.با این حال آنگونه که انتظار می‌رفت سناتورهای میانه‌رو با دموکرات‌ها برای حضور شهود جدید همراه نشدند. دست‌کم اظهارنظرهای جمهوری‌خواهان میانه‌رویی مانند لامر آلکساندر از تنسی و لیسا مورکووسکی از آلاسکا نشان می‌داد که آنها با این ایده که شهود جدید حضور پیدا کنند،‌همراه می‌شوند، اگرچه سناتور سوزان کالینز از مین و میت رامنی از یوتا اشاره‌ای به اینکه تغییر عقیده داده‌اند‌، نشان نداده‌اند.کالینز روز جمعه خود یکی از کسانی بود که سرش را تاسف‌بار نسبت به سخنان شیف که سناتورها را متهم به ترس از ترامپ کرده بود، تکان می‌داد. مورکووسکی گفت: «وقتی شیف گفت که تهدید شده‌ایم سرمان را زیر آب خواهند کرد، دموکرات‌ها آنجا مرا از دست دادند.»

برخی از دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان را به خاطر اظهارنظر شیف متهم کردند که سر و صدای الکی به راه انداخته‌اند و صرفا دنبال بهانه‌ای برای نادیده گرفتن اصل مطلب از سوی شیف هستند.بدون توافق جمهوری‌خواهان برای حضور شهود جدید، شاید یک رکورد تاریخی در سرعت تبرئه یک رئیس‌جمهوری ثبت شود. انتظار می‌رود کمتر از یک هفته ترامپ تبرئه شود. اگر چنین موردی محقق شود، آمریکا شاهد یکی از کوتاه‌ترین تاریخ محاکمه‌های استیضاح خواهد بود و انتظار می‌رود ترامپ تا پیش از برگزاری انتخابات درون گروهی دموکرات‌ها در آیووا تبرئه شود.سراسر روز جمعه، در داخل و خارج از محوطه جلسه استیضاح، مدیران استیضاح و سناتورهای دموکرات به شدت نگران بودند که جمهوری‌خواهان آنگونه که باید نتوانستند برای تفهیم اتهام به رئیس‌جمهوری فشار لازم را وارد بیاورند. سناتور چاک شومر، رهبر اقلیت‌ از نیویورک گفت: «ما استدلال‌های خود را به هر طریق بیان کردیم و مردم آمریکا نیز تشنه حقیقت هستند.» شومر افزود: «آیا چهار سناتور، فقط چهار سناتور جمهور‌خواه پیدا خواهند شد که وظیفه خود را مبنی بر قانون اساسی انجام داده و به دنبال حقیقت باشند؟» دموکرات‌های آمریکا بر این باورند که اگر ترامپ از سمت خود اخراج نشود، دوباره خیانت خواهد کرد. با این حال استدلال‌های دموکرات‌ها علیه ترامپ، موجب افت حمایت جمهوری‌خواهان از رئیس‌جمهوری آمریکا یا متقاعد شدن جمهوری‌خواهان میانه‌رو به ورود شاهدان جدید نشده است. از جمله شاهدان مدنظر دموکرات‌ها، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا است. یکی از دلایلی که دموکرات‌ها خواهان حضور شهود جدید هستند به مواردی همچون اخراج سفیر آمریکا از اوکراین باز می‌گردد، چرا که سفیر پیشین آمریکا با تیم ترامپ هماهنگ نبوده است. لِو پارناس که دستیار جولیانی است در مدرکی که به مجلس نمایندگان فرستاده است به این موضوع اشاره کرده و گفته است که به ترامپ خبر داده شد که سفیر آمریکا در کی‌یف از وفاداران به وی نیست و او نیز دستور به اخراج سفیر آمریکا از این کشور داد. دموکرات‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که دلیل برکناری ماری یووانوویچ سفیر آمریکا در اوکراین در سال ۲۰۱۹ همین ناهماهنگی بوده، چرا که ترامپ قصد داشته است اوکراین را برای یک تحقیق از پسر بایدن تحت فشار بگذارد. بنابر مستنداتی که ای‌بی‌سی منتشر کرده، ترامپ هم دستور داده است که از شر او راحت شوید. جلسه دفاع تیم ترامپ از روز گذشته آغاز شده و تا روز دوشنبه نیز ادامه خواهد داشت. البته ترامپ از این برنامه‌ریزی ناراضی است و در توییتی گفت که این دفاع تحت فشار بوده است تا از روز شنبه دفاع خود را شروع کند. ترامپ همچنین دموکرات‌ها را متهم کرد که آنها به‌دنبال دخالت در انتخابات ۲۰۲۰ هستند، نه او.