اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در اولین سفر یکی از رهبران گروه هفت به چین در سه سال اخیر، با شی جین‌پینگ، رئیس‌‌جمهوری چین دیدار کرد. به گزارش الجزیره، تمرکز رهبر آلمان بر تقویت روابط اقتصادی با پکن در رأس یک هیات تجاری بلندپایه در روز جمعه به چین، منجر به انتقاد از تمایل آشکار وی برای انعقاد قرارداد با کشوری شده است که تحت ریاست‌جمهوری شی جین‌پینگ اقتدارگراتر شده است. وابستگی شدید صنعت آلمان به چین نیز مجددا مورد نقد قرار گرفته است. همچنین اتکای بیش از حد برلین به واردات انرژی از روسیه مجددا مورد توجه قرار گرفته است. روسیه درحالی‌که مورد تحریم شدید قرار گرفته، همزمان به تلافی این کار، عرضه گاز را به روی آلمان بسته است.

ورود شولتز به پکن اولین سفر یکی از رهبران گروه ۷ (کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده» از زمان شروع همه‌‌گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۱۹ است. بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی دولتی CCTV، شی در دیدار رودررو با شولتز در روز جمعه، گفت که چین و آلمان به‌عنوان کشورهای بزرگ که دارای نفوذ خوبی هم هستند، باید در «زمان تغییر و آشفتگی» به خاطر صلح جهانی با یکدیگر همکاری کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز که هیات شولتز را همراهی می‌‌کرد، صدر اعظم آلمان به شی گفت که خوب است که هر دو رهبر در زمانی پر ازتنش، حضوری ملاقات می‌کنند؛ زیرا حمله روسیه به اوکراین مشکلاتی را برای نظم بین‌‌المللی ایجاد کرده است.

پیش از این دیدار، نوربرت روتگن، سیاستمدار مخالف آلمانی به روزنامه راینیشه پست گفت که به نظر می‌‌رسد رویکرد شولتز به پکن مبتنی بر این ایده است که «ما می‌خواهیم به تجارت با چین ادامه دهیم، صرف نظر از اینکه این موضوع برای وابستگی اقتصاد ما چه مضراتی دارد.»

روتگن، از حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی که شولز را متهم کرد که در رویکرد خود به چین «بدون مشورت و به تنهایی پیش می‌‌رود»، گفت: «صدراعظم یک سیاست خارجی را دنبال می‌‌کند که منجر به از دست دادن اعتماد به آلمان در میان نزدیک ترین شرکای ما می‌‌شود.» برلین می‌‌گوید پیش از این دیدار با شرکای کلیدی در ایالات متحده و اروپا رایزنی‌‌هایی صورت گرفته و شولتز همچنین قول داده است که با رهبران چین در خصوص موضوعات حساس «صریحا» صحبت خواهد کرد.

اقتصاد آلمان و چین عمیقا در هم تنیده شده‌‌اند. چین بازار مهمی برای کالاهای آلمانی است؛ از ماشین‌آلات گرفته تا وسایل نقلیه ساخته‌شده توسط فولکس واگن، بی‌‌ام‌‌و و مرسدس بنز. پاتریک فوک که از پکن برای الجزیره گزارش می‌‌دهد، گفت که رسانه‌های دولتی چین این سفر را در قالب «بازگشت اتحادیه اروپا در قبال چین» توصیف کرده‌‌اند و این سفر احتمالا به‌عنوان تاییدیه جدید دولت شی خواهد بود. شی ماه گذشته در کنگره حزب کمونیست چین در پکن برای سومین دوره پنج‌ساله دوباره انتخاب شد؛ تاییدی که شی را به مقام قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائوتسه تونگ رساند. فوک گفت: «سفر اولاف شولتز با نقد شدید بسیاری در اروپا مواجه شده است که می‌گویند این نشان‌دهنده فقدان صدای واحد در داخل بلوک درباره نحوه برخورد با پکن است و آلمان همان اشتباهاتی را انجام می‌دهد که با روسیه مرتکب شد.» وی با اشاره به اینکه صدراعظم آلمان تنها حدود ۲۴ساعت در چین خواهد بود، افزود: «شاید به همین دلیل است که این یک سفر زودگذر است.» شولتز در مصاحبه‌‌ای با روزنامه گفت که «ما جنجال‌‌ها را نادیده نخواهیم گرفت» و چندین موضوع حساس را فهرست کرد که در گفت‌وگو با همتای چینی خود به آنها پرداخته می‌‌شود. این موارد شامل احترام به آزادی‌های مدنی در چین، حقوق بشر در منطقه سین کیانگ، جایی که سازمان ملل گفته است رفتار با اقلیت مسلمان اویغور می‌‌تواند جنایت علیه بشریت باشد و وضعیت تایوان است.