یونیسف دریافته است که نزدیک به سه‌چهارم از کل افزایش تعداد کودکانی که به‌دلیل جنگ اوکراین و بحران هزینه‌های زندگی در منطقه در فقر زندگی می‌‌کنند، از روس‌‌ها هستند؛ به‌طوری که اکنون ۸/ ۲میلیون کودک دیگر در خانواده‌های روسی زیر خط فقر زندگی می‌‌کنند. ضربه تحریم‌‌های غرب به اقتصاد روسیه با جمعیت زیاد آن ترکیب شده و اثر شوک‌‌آوری را ایجاد کرده است. یونیسف افزود: «اوکراین خانه نیم‌میلیون کودک دیگر است که در فقر زندگی می‌‌کنند که دومین سهم بزرگ است.»

رومانی با ۱۱۰هزار کودک دیگر که در فقر به سر می‌‌برند، در رتبه سوم قرار دارد. افشان خان، مدیر منطقه‌ای یونیسف برای اروپا و آسیای مرکزی گفت: «کودکان در سراسر منطقه در پی این جنگ وحشتناک در حال غرق شدن هستند.» وی افزود: «اگر اکنون از این کودکان و خانواده‌ها حمایت نکنیم، افزایش شدید فقر کودکان، به‌طور قطع منجر به از دست دادن زندگی، از دست دادن یادگیری و آنها خواهد شد.» این آژانس توضیح داد که هر چه خانواده فقیرتر باشد، سهم بیشتری از درآمد خود را برای غذا و سوخت صرف می‌‌کند و این امر برای مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی کودکان کمتر باقی می‌ماند. در ادامه آمده است: «آنها همچنین بیشتر در معرض خطر خشونت، استثمار و سوءاستفاده هستند.»

به گفته یونیسف، این به خوبی می‌‌تواند منجر به مرگ ۴۵۰۰کودک دیگر قبل از اولین تولدشان شود و ۱۱۷هزار کودک دیگر تنها در سال جاری ترک تحصیل می‌‌کنند. این سازمان خواستار یکسری اقدامات برای مقابله با این موضوع شد؛ از جمله ارائه کمک‌‌های نقدی جهانی برای کودکان و حمایت از هزینه‌های اجتماعی، به‌‌ویژه برای آسیب‌‌پذیرترین کودکان و خانواده‌ها. خان گفت: «اقدامات ریاضتی بیش از همه به کودکان آسیب می‌‌رساند - حتی کودکان بیشتری را در فقر فرو می‌‌برد و کار را برای خانواده‌هایی که در حال حاضر دچار مشکل هستند، سخت‌‌تر می‌‌کند. ما باید قبل از بدتر شدن وضعیت از خانواده‌های آسیب‌‌پذیر حمایت و تامین اجتماعی را گسترش دهیم.»