با این اوصاف او به‌عنوان قدرتمندترین سیاستمدار چینی از زمان بنیان‌‌گذار حزب، مائو تسه‌‌دونگ شناخته می‌‌شود. شی در گزارش طولانی در افتتاحیه کنگره، از دستاوردهای پنج سال گذشته تمجید کرد و گفت که حزب برای دستیابی به اهداف مدرنیزاسیون خود، از جمله ایجاد ارتش در کلاس جهانی، تلاش خواهد کرد. او خطاب به بیش از ۲هزار نماینده شرکت کننده در افتتاحیه که در تالار بزرگ مردم مشرف به میدان «تیان آن‌من» در مرکز پکن برگزار شد، گفت: «جوان‌‌سازی ملت چین یک مسیر برگشت‌‌ناپذیر و تاریخی است.» او خواستار تسریع توسعه نظامی و فناوری برای پیشبرد این جوان‌‌سازی شد و گفت ارتش آزادی‌‌بخش خلق، دومین ارتش بزرگ جهان پس از ایالات متحده، باید از «حیثیت و منافع اصلی چین محافظت کند». شی در این سخنرانی تقریبا دو ساعته که با کف‌زدن‌‌های کوتاه نمایندگان ماسک‌‌پوش همراه بود، گفت: «ما سریع‌‌تر برای مدرن کردن بخش نظامی، پرسنل و تسلیحات کار خواهیم کرد. ما توانایی‌‌های استراتژیک ارتش را افزایش خواهیم داد.»

رهبر چین همچنین پایان آنچه را که به‌عنوان «آشوب» در هنگ‌‌کنگ توصیف کرد؛ جایی که سرکوب شدید و گسترده معترضان طرفدار دموکراسی انتقاد دولت‌های غربی را برانگیخته است، ستایش کرد. او گفت: «وضعیت در هنگ‌کنگ به یک انتقال بزرگ از هرج و مرج به حکومت دست یافته است.» او در ادامه متعهد به «مبارزه بزرگ علیه جدایی‌‌طلبی و مداخله» در جزیره خودمختار تایوان شد. نمایندگان هم با تشویق شدید پاسخ این سخنان رهبر چین را می‌‌دادند. شی ادامه داد: «مساله تایوان باید تنها توسط مردم چین حل شود»، شی جین‌پینگ، دخالت «نیروهای خارجی» در امور جزیره را که پکن ادعا می‌‌کند متعلق به خود است، محکوم کرد. وی گفت: «ما با بیشترین صداقت و با بیشترین تلاش‌‌ها به چشم‌‌انداز اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز پایبند خواهیم بود؛ اما هرگز متعهد به کنار گذاشتن استفاده از زور نخواهیم بود و این گزینه را برای انجام تمام اقدامات لازم، برای خود محفوظ می‌‌دانیم.»

وی در طول سخنرانی خود ۷۳ بار به «ایمنی» یا «امنیت» اشاره کرد، در مقایسه با ۵۵بار در سال۲۰۱۷ و گفت چین توانایی خود را برای ایجاد یک قابلیت بازدارندگی استراتژیک تقویت خواهد کرد. در مقام مقایسه، او ۱۶بار در سخنرانی تلویزیونی از کلمه «اصلاحات» استفاده کرد؛ درحالی‌که در سخنان ۵سال پیش ۸۶بار استفاده کرده بود. درباره همه‌‌گیری ویروس کرونا، شی جین‌‌پینگ مجددا بر اعتبار سیاست «کووید صفر» که همچنان شهرهای بزرگ را تعطیل، سفر و تجارت را مختل و چین را به یک کشور دورافتاده جهانی تبدیل می‌کند، تاکید کرد و گفت این پاتوژن سارس-کوو۲ است. او گفت که دولت چین «از ایمنی و سلامت مردم تا بالاترین درجه محافظت کرده است» و «به نتایج مثبت قابل توجهی در هماهنگی پیشگیری و کنترل همه‌‌گیری و توسعه اجتماعی و اقتصادی دست یافته است.»  شی هیچ نشانه‌‌ای مبنی بر تغییر احتمالی رویکرد با وجود ناامیدی عمومی از افزایش تلفات روانی و آسیب‌‌های اقتصادی ارائه نکرد.

رهبر چین همچنین گفت که حزب کمونیست با ۹۶میلیون عضو «بزرگ‌ترین نبرد علیه فقر در تاریخ بشریت را رقم زده است» و گفت که سرکوب طولانی‌مدت او درباره فساد به «خطرات نهفته جدی» در داخل حزب پایان داده است. در زمینه اقتصادی، او بر حمایت از بخش خصوصی و اجازه دادن به بازارها برای ایفای نقش کلیدی تاکید کرد. او گفت: «ما باید یک سیستم اقتصادی بازار سوسیالیستی در سطح بالا بسازیم... سیستم مالکیت عمومی را بدون انحراف تحکیم و توسعه دهیم، توسعه اقتصاد خصوصی را بدون انحراف تشویق و حمایت کنیم، نقش تعیین‌‌کننده بازار در تخصیص منابع را کامل کنیم و دولت نقش بهتری بازی کند.» شی، حزبی را که عمیقا فاسد و بی‌‌ربط شده بود، دوباره تقویت کرد و حضور خود را در تمام جنبه‌های چین گسترش داد و خود به‌طور رسمی «هسته اصلی» آن کرد. شی در سال۲۰۱۸ محدودیت‌‌های دوره ریاست‌‌جمهوری را کنار گذاشت و راه را برای خودش باز کرد تا محدودیت‌‌های دست و پا گیر خارج شود و برای سومین دوره پنج‌ساله یا بیشتر حکومت کند.

انتظار می‌‌رود که کنگره دوباره شی جین‌پینگ را به‌عنوان دبیرکل حزب، قدرتمندترین پست چین و همچنین رئیس کمیسیون مرکزی نظامی تایید کند. ریاست‌‌جمهوری شی در ماه مارس در نشست سالانه پارلمان چین تجدید می‌‌شود. به گفته یک منبع صنعتی، در آستانه کنگره، پایتخت چین امنیت و محدودیت‌‌های مربوط به کووید-۱۹ را افزایش داد؛ درحالی‌که کارخانه‌های فولاد در نزدیکی استان هبی دستور گرفتند تا عملیات خود را برای بهبود کیفیت هوا کاهش دهند. یک روز پس از پایان کنگره در روز شنبه، انتظار می‌‌رود، شی کمیته دائمی دفتر سیاسی جدید خود را که یک تیم رهبری هفت‌نفره است، معرفی کند. این شامل فردی می‌‌شود که پس از گذراندن حداکثر دو دوره، پس از کناره‌‌گیری لی کچیانگ در ماه مارس، جایگزین نخست‌‌وزیر فعلی خواهد شد. کنگره هفتگی، بیستمین کنگره در تاریخ حزب صد ساله است که بیش از ۷۰سال بر چین حکومت کرده است.

واکنش تایوان

شورای امور سرزمین اصلی تایوان، یک آژانس دولتی مسوول رسیدگی به امور بین تنگه‌ها، در واکنش به سخنرانی شی جین‌پینگ در روز یکشنبه گفت که پکن باید از اعمال زور و تجاوز خود دست بردارد. به گزارش سی‌‌ان‌‌ان، این شورا در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: «درحالی‌که حزب کمونیست چین با تغییرات شدید در روابط بین‌‌الملل و چالش‌‌های اجتماعی و اقتصادی فزاینده مواجه است، سیاست آن در قبال تایوان هنوز خط فکری جدید یا قضاوت درستی ندارد.» در ادامه آمده است: «پکن باید چارچوب سیاسی تحمیلی و اعمال زور و تجاوز را کنار بگذارد و به اصرار مردم تایوان بر حاکمیت، دموکراتیک و آزادی احترام بگذارد.» در پایان این بیانیه آمده است: «تنها با پرداختن مسالمت‌آمیز و احترام عملی به تفاوت‌‌ها با عقلانیت، برابری و درک متقابل می‌‌توانیم مبنایی برای از سرگیری تعاملات مثبت بین‌تنگه‌‌ای ایجاد کنیم.»