رویترز گزارش داد، چین بابت این لایحه پیشنهادی از سوی دولت آمریکا به شدت خشمگین است و روز جمعه به تایوان اعلام کرد که اگر به دنبال تکیه بر خارجی‌ها باشد، از بین می‌رود.

در این لایحه که تنها به امضای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای اجرایی شدن نیاز دارد، آمده که براساس سیاست آمریکا باید به مقام‌ها اجازه داده شود تا در هر سطحی به تایوان سفر کرده و با مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کنند.

یو ژنگشنگ، یکی از مقام‌های ارشد حزب کمونیست چین در افتتاحیه جلسه کنفرانس رایزنی سیاسی در پارلمان چین در پکن اشاره‌ای مستقیم به این لایحه نکرد و گفت: ما با هموطنانمان در هنگ کنگ، ماکائو و تایوان و همچنین در خارج از چین وحدت و دوستی داریم.

وی ادامه داد، این نهاد تمامی دختران و پسران ملت چین را برای همکاری به منظور دستیابی به منافع ملی و تحقق آرزوی چینی بسیج می‌کند.

فعالان جوان در هنگ کنگ و تایوان در سال‌های اخیر با درخواست خودمختاری بیشتر و سازماندهی تظاهرات علیه تاثیر و نفوذ چین، باعث خشم پکن شده است.

خصومت چین در قبال تایوان از زمان انتخاب تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان در سال ۲۰۱۶ از حزب دموکراتیک مترقی که حامی استقلال است، بیشتر شده است.

چین به این مساله مظنون است که تسای اینگ ون به دنبال استقلال رسمی از پکن است که این مساله برای رهبران حزب کمونیست چین یک خط قرمز محسوب می‌شود اگرچه رئیس جمهوری تایوان گفته است که به دنبال حفظ موقعیت کنونی و به تضمین صلح پایبند است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.