او گفته است در این‌باره بلوف نمی‌‌زند. فرمان بسیج جزئی به معنای آن است که نیروهای ذخیره، افرادی که قبلا سابقه حضور در ارتش دارند، برای خدمت فرا خوانده می‌‌شوند. سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه در پیام از پیش ضبط‌شده‌‌ای که پس از سخنان پوتین منتشر شد، گفت حدود ۳۰۰هزار نفر برای خدمت فراخوانده خواهند شد. پوتین در سخنان خود گفت که هدف او «آزادسازی» منطقه دونباس در شرق اوکراین است و اکثر مردم مناطق تحت کنترل روسیه نمی‌‌خواهند توسط دولت اوکراین اداره شوند. رئیس‌‌جمهوری روسیه در سخنان خود گفت: غرب نشان داده است که خواهان صلح بین اوکراین و روسیه نیست. پوتین افزود: برای «داوطلبانی» که در دونباس می‌‌جنگند، جایگاه قانونی در نظر گرفته می‌‌شود. رئیس‌‌جمهوری روسیه پس از صدور فرمان بسیج جزئی نیرو، تهدید کرد اگر تمامیت ارضی روسیه در معرض تهدید قرار گیرد، «برای دفاع از روسیه و مردم، از تمام امکانات خود استفاده خواهیم کرد. این یک بلوف نیست.»

او افزود: «تمامیت ارضی سرزمین مادری، استقلال و آزادی ما با تمام امکاناتی که در اختیار داریم، تضمین خواهد شد.» پوتین گفت: «ما از تمام منابعی که در اختیار داریم برای دفاع از مردم خود استفاده خواهیم کرد.» پوتین خطاب به مردم کشورش گفت «من به حمایت شما باور دارم.» سخنان پوتین در حالی بیان می‌شود که تحولات دیگری هم در عرصه میدانی در اوکراین در حال وقوع است. پس از شکست‌‌های اخیر روسیه در میدان نبرد، این کشور برای تثبیت قلمرو تحت اشغال خود در شرق و جنوب اوکراین دست به‌کار شد؛ زیرا نمایندگان کرملین در شرق و جنوب روز سه‌‌شنبه ۲۹شهریور برنامه‌هایی را برای برگزاری همه‌‌پرسی درباره الحاق به روسیه اعلام کردند که نشان‌دهنده تشدید احتمالی جنگ است. کرملین اعلام کرد که اگر روسیه بخواهد برنامه الحاق را پیش ببرد- حتی اگر هیچ کشور دیگری آن را به رسمیت نشناسد - هرگونه اقدام نظامی بیشتر از سوی اوکراین در آن مناطق می‌تواند به‌عنوان حمله به خاک روسیه تلقی شود.

این امر می‌تواند هرگونه واکنش نظامی این کشور با زرادخانه هسته‌ای بزرگش را در برابر جهانیان توجیه کند. دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه و نایب رئیس شورای امنیت پوتین روز سه‌شنبه در کانال تلگرامی خود در این‌باره نوشت: «تجاوز به خاک روسیه یک جنایت است که ارتکاب آن، این امکان را به ما می‌دهد که از تمام نیروهای دفاعی‌مان استفاده کنیم.» او این همه‌پرسی را دارای «اهمیت عظیم» توصیف کرد. اوکراین و حامیانش، از جمله ایالات متحده اعلام کردند که هرگونه انتخابات احتمالی که توسط مقامات روسیه برگزار شود، یک شوخی مضحک است که زیر یک اشغال خشن و قهری و در جریان جنگ جاری انجام می‌گیرد، آن هم در سرزمینی که میلیون‌ها نفر از آن فرار کرده‌اند. پارلمان روسیه نیز روز سه‌‌شنبه به سرعت قانونی را تصویب کرد که مجازات‌‌های کیفری را برای سربازانی مقرر می‌داشت که در حین «بسیج» و «حکومت نظامی» دست به فرار، تسلیم یا امتناع از پیروی از دستورات می‌زنند. این قانون پیش‌‌بینی‌‌هایی را مطرح کرد که بر اساس آن پوتین می‌‌تواند به اوکراین اعلان جنگ کند و دستور حمله تمام‌عیار را بدهد؛ اقدامی که او در تلاش بود برای محافظت از احساس عادی بودن برای اکثر روس‌‌ها از آن اجتناب کند.