بر اساس آنچه در این مقاله آمده است: اهمیت این پیروزی تنها آزادسازی ۶‌هزار کیلومتر از خاک در چند روز نیست، اوکراین دو مرکز حمل‌ونقل را که روسیه برای تکمیل گرفتن منطقه دونباس و ادغام آن به روسیه نیاز دارد، بازپس گرفته است. برنامه‌‌‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، برای برگزاری رفراندوم در مورد الحاق بخش‌‌‌های جنوب و شرق اوکراین درحال حاضر متوقف شده است، چراکه اوکراین در این مناطق دست به ضدحمله می‌‌‌زند. از منظر اکونومیست پیشروی‌‌‌های اوکراین در میدان نبرد بر دو رکن نیرو و تسلیحات استوار است. آمریکا و سایر کشورهای دوست موشک‌‌‌هایی با برد و دقت کافی به این کشور ارسال کرده‌‌‌اند. اوکراین قادر است انبارهای مهمات و مراکز فرماندهی روسیه را پشت خط مقدم ببیند و برتری هوایی روسیه نیز با پدافند هوایی متحرک سرکوب شده است.

ذخایر تسلیحاتی اوکراین افزایش یافته و در عین حال قدرتمندتر شده است. با این وجود اکونومیست معتقد است سلاح‌‌‌های ناتو نباید به طور مستقیم به روسیه شلیک شود و اوکراین نیز برای اینکه تامین‌کنندگان سلاح را از خود دور نکند، از آن پیروی خواهد کرد. باوجود تلفات انسانی قابل‌توجه روسیه از ابتدای جنگ مزیت نیروی انسانی اوکراین نیز افزایش یافته است. اوکراین همچنین این امکان را دارد که تمام جمعیت مردان بالغ خود را به جنگ بخواند. اما حتی در صورتی که روسیه این کار را بکند آموزش، تجهیز و استقرار نیروهای کمکی ماه‌ها طول خواهد کشید. اکونومیست معتقد است پیروزی اوکراین هنوز قطعی نیست، ولی مسیری قابل تشخیص است. عقب راندن کامل روسیه از اوکراین سخت است؛ چراکه به معنای بیرون راندن آن از قلمرویی است که در آن به مراتب بهتر از خارکیف سازماندهی شده است. فروپاشی کلی نیروهای روسیه را نمی‌توان رد کرد ولی بعید است.

هر اندازه روسیه تصرفات بیشتری را از دست دهد حفظ بقیه دشوارتر خواهد بود. دلیل مضاعفی برای اروپا تا در برابر قطع صادرات گاز از سوی روسیه مقاومت کند. از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، عرضه گاز به اروپا را قطع کرد، دولت‌های اروپایی قول داده‌‌‌اند تا برای جلوگیری از سرمازدگی شهروندان خود در زمستان تلاش کنند، اما مهم‌ترین مساله حفظ همبستگی آنها در این زمان است. با وجودی که اقتصاد روسیه بهتر از حد انتظار تحریم‌ها را تحمل کرده است، اما به آرامی درحال رکود است و قیمت انرژی نیز کاهش یافته است. به اعتقاد اکونومیست نخبگان روسیه در نهایت از انزوا خسته خواهند شد و کشور را ترک خواهند کرد. کشورهای غربی باید از فراریان روسیه به‌ویژه افراد تحصیلکرده استقبال کنند. روسیه هر زمان که بخواهد می‌تواند به این درگیری پایان دهد، اما صلح با شرایطی که ولادیمیر پوتین در ابتدا پیش‌بینی کرده بود، نخواهد بود.