هشدار نسبت به پیامدهای درگیری‌ها در قرن بیست ویکم

اکونومیست در سرمقاله خود به رویارویی چین وغرب ژرداخته ونسبت به پیامدهای آن هشدار داده است.

 در سرمقاله این شماره اکونومیست تیتر اصلی «آیا تحریم های روسیه موثر است؟» انتخاب شده و ذیل آن به درس‌هایی از دوران جدید جنگ اقتصادی اشاره شده است.

اکونومیست در ابتدا با اشاره به گذشت شش ماه از حمله روسیه به اوکراین به یک درگیری اقتصادی با خشونت و دامنه‌ای که از دهه 1940 دیده نشده اشاره می‌کند.

در این سرمقاله به تلاش کشورهای غربی برای فلج کردن اقتصاد 1.8 تریلیون دلاری روسیه از طریق زرادخانه جدیدی از تحریم‌ها پرداخته شده است. تحریم کنندگان اعتقاد دارند اثربخشی این تحریم کلیدی برای نتیجه جنگ اوکراین است.

اکوایران در ادامه ترجمه این متن آورده است: به نوشته این هفته نامه تحریم‌های وضع شده علیه روسیه تهاجمی‌ترین تحریم‌های اقتصادی از دهه ۱۹۴۰ میلادی است که نیمی از ذخایر ارزی ۵۸۰ میلیارد دلاری این کشور را مسدود کرده است.

در شرایط به وجود آمده مردم روسیه دسترسی به برندهای برتر خارجی را از دست داده‌اند‌، سرمایه‌گذاران خارجی و نمایندگی شرکت ها از روسیه خارج شده اند، دسترسی این کشور از قطعات یدکی و فناوری برای تولیداتش قطع شده و بیشتر بانک های بزرگ روسی دسترسی به سیستم پرداخت های بین المللی ندارند  و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ دامنه آسیب های اقتصادی برای این کشور بیشتر شود.

 
 

هدف از این اقدامات در کوتاه مدت بحران تراز پرداخت‌ها بوده تا تأمین مالی را برای این کشور در جنگ با اوکراین دچار مشکل کند.

در این شرایط در درازمدت به ظرفیت های تولیدی و پیچیدگی های فناوری روسیه آسیب وارد خواهد شد و مانع از حمله پوتین به سایر کشورها می‌شود و هدف نهایی این تحریم ها نیز بازدارندگی سایر کشورها از جنگ افروزی است. 

متن کامل این گزارش را با تیتر «اکونومیست خطاب به غرب: چین، روسیه نیست!» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.