بورل: تاثیر تحریم‌ها بر روسیه نیازمند صبر است

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در زمینه تحریم‌های روسیه گفت، تاثیر تحریم‌ها علیه روسیه نیازمند صبر راهبردی است.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر شنبه به وقت تهران در رشته توییت‌هایی در زمینه تحریم‌های روسیه گفت، تحریم‌ها ابزار مهمی هستند که نیازمند صبر راهبردی است، زیرا ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا اثر مطلوب داشته باشند.

 به گزارش منبع خبری، «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در رشته توییت‌هایی نوشت: «از زمان حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا شش بسته تحریمی را تصویب کرده است. اقدامات ما نزدیک به ۱۲۰۰ فرد و ۱۰۰ نهاد در روسیه و تعداد قابل توجهی از بخش های اقتصادی را هدف قرار می‌دهد.»

بورل ادامه داد: «تحریم‌ها به طور قابل ملاحظه ای اقتصاد روسیه را تحت تاثیر قرار داد و این کشور را از دسترسی به بازارهای مالی و محصولات فناوری پیشرفته محروم و صنعت نفت، خطوط هوایی، ارتش و صنایع خودروسازی را فلج کرد. »

بورل افزود: «قطع وابستگی ساختاری انرژی ما به روسیه دشواری‌هایی را ایجاد می‌کند، اما اهمیت زیادی دارد زیرا این وابستگی مانعی برای توسعه یک سیاست قوی اروپا در قبال اقدامات تهاجمی مسکو بوده است.»

وی گفت: «تحریم‌ها ابزار مهمی برای کنش سیاسی هستند که نیازمند صبر راهبردی هستند، زیرا ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا اثر مطلوب داشته باشند.»

این در حالی است که «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان روز جمعه گفت که اتحادیه اروپا با اعمال تحریم علیه روسیه به دلیل جنگ در اوکراین «به سینه خود شلیک کرده است.

وی که در سخنانی در تلویزیون رسمی مجارستان صحبت می‌کرد،‌ با درخواست از کشورهای اروپایی برای تعدیل سیاست‌های خود گفت: «در همان ابتدا گفتم که با تحریم روسیه)‌به پاهای خود شلیک می‌کنیم اما اقتصاد اروپا به سینه خود شلیک کرد و خفه شد.»

همزمان با شدت یافتن فشار بر روسیه، شرکت روسی گاز پروم اعلام کرد که تضمینی برای ازسرگیری ارسال گاز به اروپا از طریق خطوط لوله خود نمی‌دهد.

 اتحادیه اروپا در حال حاضر تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده است. کشورهای اتحادیه اروپا ماه گذشته توافق کردند که تمام ذخایر گاز طبیعی در ۲۷ کشور عضو باید دستکم ۸۰ درصد ظرفیت برای زمستان آینده افزایش یابد تا از کمبود در فصل سرما جلوگیری شود. مقررات جدید همچنین می‌گوید که ذخیره سازی زیر زمینی گاز در خاک اتحادیه اروپا باید قبل از زمستان ۲۰۲۳ به ۹۰ درصد برسد.

رئیس جمهور روسیه  به تازگی در سخنانی هشدار داد که ادامه تحریم‌ها علیه روسیه پیامدهای فاجعه باری برای بازارهای جهانی به همراه خواهد داشت.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد. روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند. به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته لوهانسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین را به کنترل خود درآورده و در تلاش برای تسلط بر همه مناطق دونتسک است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.