در این گزارش آمده است که اقتصاد اوکراین به‌شدت منقبض شده و تولید ناخالص داخلی این کشور در پایان سه ماه اول ۱/ ۱۵درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. نویسندگان این گزارش گفتند که ارزیابی آنها از آغاز حمله روسیه در ۲۴فوریه تا ۱ژوئن را شامل می‌شود. آنها نوشتند: «با توجه به پیشرفت جنگ از آن تاریخ، دامنه صدمات، تلفات و نیازها آشکارا فراتر از آن چیزی است که در این گزارش آمده است.» «آنا بجرد» معاون منطقه‌‌ای بانک جهانی در امور اروپا و آسیای مرکزی، در بیانیه‌‌ای گفت که حمله روسیه «همچنان تلفات شدید غیرنظامیان و آواره شدن میلیون‌‌ها نفر تا تخریب گسترده خانه‌ها، مشاغل، نهادهای اجتماعی و فعالیت های اقتصادی را به دنبال داشته است.»

او افزود: دولت اوکراین «اکنون با وظیفه دشوار توازن بهبودی/ بازیابی با نیازهای فوری کشور مواجه است، از جمله خدمات عمومی اصلی، مانند بهداشت، آموزش و حمایت اجتماعی که برای جلوگیری از وخامت بیشتر شرایط زندگی و فقر در اوکراین حیاتی است.» یک کنفرانس بین المللی در ماه آینده در برلین برنامه‌ریزی شده است تا با سوالات پیچیده درباره بازسازی اوکراین دست و پنجه نرم کند، از جمله اینکه چه کسی باید برای چه چیزی بپردازد، چه کسی باید این روند را کنترل کند و چه نوع نظارت خارجی باید مورد نیاز باشد؟

صندوق آلمانی مارشال مستقر در واشنگتن در گزارشی در روز چهارشنبه توصیه کرد که گروه ۷ کشور صنعتی یک هماهنگ‌کننده اوکراینی را برای نظارت بر بازسازی (که در حالت ایده‌آل یک آمریکایی است) تعیین کند؛ اینکه از نهادهای موجود برای حصول اطمینان از زمان‌بندی مناسب پروژه استفاده شود و اینکه از نهادهای مالی چندجانبه مختلف برای محدود کردن نفوذ اعضای هیات‌مدیره (روسیه یا چین) استفاده شود. این گزارش همچنین می‌‌گوید که اوکراین باید نظارت دقیق بر این بودجه را بپذیرد و سیستم‌‌های حقوقی و قضایی خود را تقویت کند تا احتمال فساد را کاهش دهد. «آرتور سولیوان» هم در گزارش ۹سپتامبر در «دویچه وله» نوشت، در ۶ماهی که از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد این کشور متحمل ویرانی‌های گسترده‌ای شده است.

او می‌نویسد در گزارش مشترک بانک جهانی، کمیسیون اروپا و دولت اوکراین آمده است: «تاثیرات مخرب این حمله تا چند نسل باقی خواهد ماند، چنان‌که آوارگی خانواده‌ها و بی‌پناه شدن آنها و جدایی‌های تحمیل‌شده و خرابی‌های بارآورده بر توسعه بشری، ویرانی میراث فرهنگی و عکس شدن فرآیند اقتصادی و فقر تا چند نسل باقی خواهد ماند.» یافته‌های این گزارش دامنه گسترده خسارت‌هایی را نشان می‌دهد که دولت اوکراین به دنبال بازسازی‌اش است. این گزارشگر به نقل از «آنا بجرد» افزود: «ما باید بفهمیم که این جنگ تاثیراتی مخرب بر اوکراین دارد.» گزارشگر دویچه‌وله می‌افزاید که GDP اوکراین در سه ماه دوم سال جاری ۳۷درصد کاهش یافته است.

بانک جهانی تاکید می‌کند که بازسازی این کشور زمانی چند ساله می‌طلبد؛ اما در کوتاه‌مدت بازسازی زیرساخت‌های این کشور مانند مدارس، بیمارستان‌ها، تعمیر راه‌ها و آماده‌سازی برای کمبود احتمالی سوخت در زمستان رقمی حدود ۱۰۵میلیارد دلار می‌طلبد. بجرد می‌افزاید: «آنچه در اوکراین مهم است این است که این کشور بتواند همچنان از کمک‌های جامعه بین‌المللی به‌صورت روزانه در راستای تحقق هزینه‌های عملیاتی برخوردار باشد.» بجرد افزود که با وجود فشارهای تورمی و بحران انرژی اما دولت‌ها همچنان باید به حمایت از اوکراین ادامه دهند. او افزود اگرچه نبرد در اوکراین با شدت تمام ادامه دارد، اما مهم است که فرآیند بازسازی هم اکنون شروع شود.