به گزارش نیویورک‌تایمز و سی‌‌ان‌‌ان، این وزارتخانه در روزهای گذشته از چندین کارمند سابق و همکار فعلی ترامپ درخواست اطلاعات کرده است. از جمله از دن اسکاوینو، رئیس سابق رسانه‌های اجتماعی ترامپ که هنوز برای او کار می‌‌کند. نیویورک‌تایمز نوشته است که در چند ماه گذشته، این وزارتخانه با تهدید به پیگرد کیفری، از افراد نزدیک به ترامپ اطلاعات خواسته است. روز ۶ ژانویه۲۰۲۱ یعنی روزی که قرار بود کنگره آمریکا پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری را رسما تایید کند، طرفداران ترامپ پس از سخنرانی تحریک‌‌کننده او به ساختمان کنگره حمله کردند. در جریان این حمله ۵ نفر کشته شدند.

ترامپ در یک گردهمایی هوادارانش را با ادعای دزدیده شدن پیروزی در انتخابات، به حمله به کاپیتول تحریک کرده بود. او برای محاکمه و استیضاح در برابر کنگره قرار گرفت؛ اما در پایان تبرئه شد. وزارت دادگستری اما به تحقیقات خود ادامه داده و صدها تن از مهاجمان تا به حال محاکمه شده‌‌اند. همزمان فشار بر این وزارتخانه برای آغاز پیگرد کیفری علیه ترامپ افزایش یافته است. در یک کمیته تحقیق در مجلس نمایندگان که در حال بررسی پیشینه این حمله است، شاهدان بسیاری علیه ترامپ شهادت داده‌‌اند. برخی ناظران معتقدند ترامپ می‌‌تواند برای انتخابات سال۲۰۲۴ روی اقدامات وزارت دادگستری و اف‌بی‌‌‌آی مانور دهد و ادعا کند که پشت اتهامات واردشده به او انگیزه سیاسی قرار دارد.

بر همین اساس، نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش خود نوشت، وزارت دادگستری آمریکا که به دنبال کسب اطلاعاتی درباره تلاش دونالد ترامپ و متحدانش برای ابطال انتخابات ریاست‌‌جمهوری۲۰۲۰ است، در یک هفته گذشته حدود ۴۰احضاریه صادر کرده است. وزارت دادگستری آمریکا تلفن‌‌های همراه بوریس اپشتین، مشاور دونالد ترامپ (رئیس‌‌جمهوری سابق آمریکا) و مایک رومن، استراتژیست کارزار انتخاباتی وی را به‌عنوان مدارک پرونده ضبط کرده است. دون اسکاوینو، مدیر پیشین شبکه‌های اجتماعی دونالد ترامپ هم در میان افراد احضارشده قرار دارد. نام دستیاران پایین‌‌رده و مشاوران ارشد ترامپ در لیست افراد احضارشده به چشم می‌‌خورد. این احضاریه‌ها قرار است به وزارت دادگستری آمریکا در روند بررسی تلاش شکست‌‌خورده دونالد ترامپ برای مداخله در نتایج انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا کمک کنند. این تحقیقات همچنین حمله طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا در ۶ژانویه۲۰۲۱ را نیز بررسی می‌‌کند.