ضبط پاسپورت ترامپ

به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، در یک درخواست ۱۳صفحه‌‌ای که در یک دادگاه فدرال در جنوب فلوریدا در پاسخ به درخواست نیویورک‌تایمز و سایر سازمان‌های خبری مبنی بر علنی کردن مدارک موجود در این یافته‌ها ثبت شده است، دادستان‌‌ها پیشنهاد کردند که وزارتخانه باید تحقیقات گسترده و فشرده‌‌ای را انجام بدهد و نیاز است که این تحقیقات ادامه پیدا کند. دادستان‌‌ها مصاحبه با شاهدان را در ارتباط با تحقیقات درباره نگهداری اسناد توسط ترامپ تایید کردند. آنها همچنین نوشتند که انتشار این سند می‌‌تواند ادامه تحقیقات را به خطر بیندازد. دادستان‌ها نوشتند: «افشای مفاد حکم تفتیش در این مرحله همچنین احتمالا همکاری آتی توسط شاهدانی را که ممکن است به پیشرفت این تحقیقات کمک کنند، کاهش دهد.» آنها افزودند که انتشار محتوای حکم تفتیش می‌‌تواند به «سایر تحقیقات برجسته» نیز آسیب برساند.

یکی از دلایل پیشنهادی دولت برای عدم انتشار حکم تفتیش، حفظ هویت شهود در برابر تهدید به مرگ بود. روز دوشنبه، دادستان‌‌های پنسیلوانیا اتهاماتی را علیه مردی که متهم به تهدید مکرر به قتل ماموران اف‌‌بی‌‌آی کرده بود، اعلام کردند. این فرد ماموران را پس از تفتیش خانه ترامپ تهدید به مرگ کرده بود. یک قاضی که حکم بازرسی را امضا کرده است، یعنی بروس ای.راینهارت، در نهایت تصمیم خواهد گرفت که آیا مفاد حکم تفتیش باید منتظر شود یا نه؟ مشخص نیست که او چه زمانی درباره درخواست رسانه‌های خبری تصمیم می‌‌گیرد.

پس‌لرزه‌های قانونی و سیاسی ناشی از تفتیش هنوز یک هفته پس از اقدامات اف‌‌بی‌‌آی طنین‌‌انداز است. هنگامی که رئیس‌‌جمهور سابق آمریکا در باشگاه خود در بدمینسترِ نیوجرسی، حضور داشت، ماموران در استراحتگاه او ظاهر شدند و دست به تفتیش خانه او زدند. ترامپ که مریک بی.گارلند، دادستان کل آمریکا را به انجام یک «اقدامی واهی» با انگیزه سیاسی متهم کرده است، روز دوشنبه در پستی در «تروث سوشال»، پلتفرم آنلاینی که او تاسیس کرده است، ادعا کرد که دولت سه پاسپورت او را ضبط کرده است. به گفته ایوان کُرکُران، یکی از وکلای رئیس‌‌جمهور سابق، تا اواخر روز دوشنبه، وزارت دادگستری این اشتباه را پذیرفت و با تیم حقوقی ترامپ تماس گرفت تا این سه گذرنامه را پس بگیرد - دو گذرنامه منقضی شده و سومین گذرنامه دیپلماتیک همچنان فعال است.

در بیانیه‌‌ای که اواخر روز دوشنبه، اف‌‌بی‌‌آی نوشت: «رویه‌های تفتیش و توقیف را به دستور دادگاه دنبال می‌‌کند، سپس اقلامی را که نیازی به نگهداری برای اجرای قانون ندارند، برمی‌‌گرداند.» گارلند هفته گذشته با انتشار حکمی که برای تفتیش باشگاه خصوصی ترامپ استفاده شده بود، موافقت کرد؛ اما در برابر تلاش‌‌ها برای علنی کردن مفاد اصلی حکم تفتیش که سندی بسیار حساس‌‌تر بوده، مقاومت کرده است. این به آن دلیل صورت گرفته که ممکن است شواهد جرم از بین برده شود.

تحقیقات دوم دردسرساز شد

تحقیقات درباره سوءاستفاده از اسناد دولتی، درحالی‌که ماه‌ها در جریان بود، به اندازه تحقیقات گسترده وزارتخانه درباره حمله به ساختمان کنگره که در آن نیز رئیس‌‌جمهور سابق متهم به تحریک شورشیان است، مهم تلقی نمی‌‌شد. بر اساس حکم بازرسی که روز جمعه علنی شد، ماموران فدرال اسناد فوق محرمانه را هنگام تفتیش اقامتگاه ترامپ در هفته گذشته به‌عنوان بخشی از تحقیقات درباره نقض احتمالی قانون جاسوسی و سایر قوانین پیدا کردند. چهار نفر با اطلاع از این اسناد گفتند که حداقل یکی از وکلای ترامپ در ماه ژوئن بیانیه‌‌ای کتبی را امضا کرد که در آن تاکید شده است تمام موادی که تحت عنوان طبقه‌‌بندی شده و در جعبه‌هایی در انباری در مارالاگو نگهداری می‌‌شدند، به دولت بازگردانده شده‌‌اند. حتی زمانی که رئیس‌‌جمهور سابق اقدام به ضدحمله کرد، جزئیات جدیدی از اینکه چگونه ترامپ و حلقه نزدیکش هنجارها و احتمالا قوانین حاکم بر رسیدگی به سوابق دولتی را زیر پا گذاشتند، ظاهر شد.