چارلز اعراب

نقش او در تبلیغ صادرات تسلیحاتی

بر اساس گزارشی، چارلز نقش مهمی در پیشبرد ۵/ ۱۴میلیارد پوند (۸/ ۱۶میلیارد دلار) صادرات تسلیحاتی بریتانیا به پادشاهی های عربی در دهه گذشته داشته است. از زمان خیزش‌‌های بهار عربی در سال۲۰۱۱، چارلز ۹۵جلسه و نشست با هشت کشور خاورمیانه‌ای برگزار کرده است که قدرت و کنترل آنها برای مدت کوتاهی به واسطه همین اعتراض‌‌ها تهدید شده بود. با این حال، طبق یک کتاب ۳۰۰صفحه‌ای با عنوان «چارلز در هفتاد سالگی: افکار، امیدها و رویاها» که در سال۲۰۱۸ منتشر شد، ظاهرا چارلز به وزرای بریتانیا گفته است که دیگر نمی‌خواهد از ارتباطات خود در خلیج‌فارس برای فروش تسلیحات به نمایندگی از شرکت‌های انگلیسی در خاورمیانه استفاده کند.

همدردی با مردم فلسطین

چارلز در اولین سفر رسمی خود به کرانه باختری اشغالی در ژانویه۲۰۲۰، ناراحتی خود را از مشاهده «رنج» و «سختی» تحمیل‌شده بر مردم فلسطین تحت اشغال اسرائیل ابراز کرد. چارلز در جریان سخنرانی خود از بیت لحم گفت: «این آرزوی من است که آینده برای همه فلسطینیان آزادی، عدالت و برابری به ارمغان بیاورد و شما را قادر به شکوفایی و پیشرفت کند.» تلویزیون اسکای‌نیوز در آن زمان گفت که این سخنرانی «بزرگ‌ترین نمایش حمایتی است که یکی از اعضای خانواده سلطنتی تاکنون از فلسطینی‌ها [ابراز] کرده است.» به گفته جابسون، چارلز معتقد است که درگیری اسرائیل و فلسطین «دلیل اساسی خصومت‌ها و تمام درد فروخفته در سراسر جهان اسلام است.»

روابط نزدیک با کشورهای عربی خلیج‌فارس

ارتباطات مهم چارلز سوم با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با دهه‌ها روابط طولانی‌مدت و محترمانه بین خانواده سلطنتی بریتانیا و خانواده‌های حاکم خلیج‌فارس تقویت شده است. اما او اغلب درباره پذیرش کمک‌های نقدی گرفتار بحث و جدل شده است. در سال جاری، فاش شد که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، شیخ حمد بن‌جاسم بن‌جابر آل‌ثانی، نخست‌‌وزیر سابق قطر، شخصا سه میلیون یورو (۳ میلیوندلار) به او پول نقد داده است که بخشی از آن در کیسه‌های خرید بوده است. دفتر چارلز گفت که این پول به یکی از موسسات خیریه تحت نظارت او تحویل داده شده است که مدیریت مناسبی انجام داده و اطمینان داد که تمام فرآیندهای صحیح در رابطه با دریافت این وجه دنبال شده است. با این حال، در آن زمان، یک منبع ارشد سلطنتی همچنین اضافه کرد که او دیگر مقادیر زیادی پول نقد برای خیریه های خود نمی‌پذیرد. سال گذشته، تحقیقات پلیس متروپولیتن لندن نشان داد که نزدیک‌‌ترین دستیار چارلز، «مایکل فاوست»، کار را برای اعطای نشان سلطنتی و حتی شهروندی بریتانیا به میلیاردر سعودی «محفوظ مرعی مبارک بن محفوظ» که بیش از ۵/ ۱میلیون پوند انگلیس (۲ میلیون دلار) به پروژه‌های نوسازی مورد علاقه خاص چارلز اهدا کرده، هماهنگ کرده بود.

مخالفت با جنگ ۲۰۰۳ عراق

این کتاب که توسط «رابرت جابسون» با همکاری «کلارنس هاوس» نوشته شده است، همچنین حاوی مجموعه‌ای از افشاگری‌ها درباره دیدگاه خانواده سلطنت درباره جنگ عراق در سال۲۰۰۳ بود. جابسون نوشت که چارلز از مخالفان پرشور تهاجم آمریکا به عراق در سال۲۰۰۳ بود و از حمایت تونی بلر، نخست‌وزیر وقت بریتانیا از جنگ «در ناامیدی غوطه‌ور شد» و در مخالفت با آن استدلال کرده بود. جابسون نوشت: «او به شخصیت‌‌های سیاسی و کسانی که در حلقه مورد اعتمادش بودند گفت که دولت [رئیس‌‌جمهور جورج] بوش را «وحشتناک» می‌‌داند و آنچه را که فکر می‌‌کند هوشیاری بلر است، مورد تحسین قرار می‌‌دهد. او معتقد بود که بلر مانند «سگ دست‌آموز» بوش رفتار کرده است.