پولیتیکو برای اولین بار در اوایل این هفته از قرارداد احتمالی تسلیحات ایالات متحده گزارش داد. درحالی‌که کنگره همچنان می‌‌تواند این فروش را رد کند، اما بعید است که این کار را انجام دهد؛ زیرا قانون‌گذاران آمریکایی از هر دو حزب اصلی به‌شدت از تایوان حمایت می‌‌کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که این فروش را تایید کرد، گفت که این بسته برای امنیت تایوان ضروری است. این سخنگو گفت: «این تسلیحات پیشنهادی در جهت حمایت از تلاش‌‌های مستمر تایوان برای مدرن‌‌سازی نیروهای مسلحش و حفظ قابلیت دفاعی آنها است.» اعلامیه پنتاگون در بحبوحه تیرگی روابط بین ایالات متحده و چین است که استفاده از زور برای کنترل تایوان را رد نکرده است؛ جزیره‌ای خودگردان که چین آن را بخشی از قلمرو خود می‌‌داند. در این راستا چین روز جمعه از آمریکا خواست فروش تسلیحات خود را «فورا لغو» کند.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن دی‌سی گفت که پکن حتما واکنش مناسب نشان خواهد داد. او افزود: «این سیگنال‌‌های اشتباهی به نیروهای جدایی‌‌طلب «استقلال تایوان» می‌‌فرستد و روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان را به‌شدت به خطر می‌‌اندازد.»

او تصریح کرد: «چین قاطعانه اقدامات متقابل مشروع و ضروری را با توجه به تحولات موجود انجام خواهد داد.» وزارت دفاع تایوان از ایالات متحده تشکر کرد و افزود که فعالیت‌‌های «تحریک‌آمیز» اخیر چین یک تهدید جدی است و فروش تسلیحات به این کشور کمک می‌‌کند تا با فشار نظامی چین مقابله کند. این وزارتخانه در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: « این تسلیحات به کشور ما کمک می‌‌کند تا توانایی‌‌های دفاعی خود را تقویت و به‌طور مشترک امنیت و صلح تنگه تایوان و منطقه هند و اقیانوس آرام را حفظ کند.» ایالات متحده طبق قانون موظف است تایوان را برای دفاع از خود آماده کند و جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا گفته است که واشنگتن در صورت حمله به جزیره از زور برای دفاع از این جزیره استفاده خواهد کرد. روابط بین واشنگتن و پکن در چند سال گذشته بدتر شده است؛ زیرا ایالات متحده رقابت استراتژیک با چین را در سیاست خارجی خود در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در اولویت قرار داد؛ موضعی که نشان می‌‌دهد بایدن نیز کاملا آن را پذیرفته است.