سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری «رویترز»، گفت کشتی نظامی ساحلی گابریل گیفورد در فاصله ۲۲ کیلومتری جزیره «میسچیف ریف» که مورد مناقشه دولت‌های چین، تایوان، ویتنام و فیلیپین است، حرکت کرده است.

این مقام نظامی آمریکا همچنین توضیح داد ناوشکن وِین مِیِر نیز با نقض محدودیت‌های اعمالی از سوی چین درخصوص حرکت کشتی‌ها در نزدیکی «جزایر پاراسل»، که مورد مناقشه ویتنام و پکن است، به این منطقه نزدیک شده است.

ارتش چین نیز امروز (جمعه) تایید کرد که دو فروند از کشتی‌های جنگی آمریکایی در آبراه‌های مورد مناقشه حرکت کرده و پکن نیز آنها رهگیری کرده است.

سخنگوی فرماندهی جنوبی چین با صدور بیانیه‌ای ضمن تحریک‌آمیز توصیف کردن این اقدامات آمریکا، گفت: «ما از [ایالات متحده] می‌خواهیم از چنین اقدامات تحریک‌آمیزی در هرگونه حوادث غیرقابل پیش‌بینی اجتناب کند. چین حاکمیت بی چون‌وچرایی بر جزایر دریای جنوبی و مناطق اطراف آن دارد».

نیروی دریایی آمریکا معمولا با حضور در آب‌های جنوبی چین به بهانه «آزادی ناوبری» باعث خشم پکن می‌شود. این تحولات در حالی است که دولت چین طی مذاکرات هفته جاری با آمریکا، خواستار توقف قدرت‌نمایی ارتش آمریکا در دریای جنوبی چین شده بود.

ادعای مالکیت چین بخش بزرگی از دریایی چین جنوبی را دربرمی‌گیرد؛ این در حالی است که مالکیت این مکان‌ها مورد ادعای کشورهای برونئی، اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز است. بیشتر این مناطق در حال حاضر تحت کنترل دولت چین است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.