این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: «این یک پایگاه هوایی بود که هواپیماها به‌طور منظم از آنجا برای حمله به نیروهای ما در حوزه‌های جنوبی به پرواز درمی‌آمدند.» این مقام، نوع سلاح مورد استفاده در این حمله را فاش نکرد و تنها گفت که «از یک دستگاه منحصرا ساخت اوکراین استفاده شده است.»حمله اوکراین به نیروهای روسیه در شبه‌جزیره کریمه نشان‌دهنده گسترش قابل توجه تلاش‌های تهاجمی اوکراین است که تاکنون عمدتا به عقب راندن نیروهای روسی از سرزمین‌های اشغال‌شده پس از ۲۴ فوریه، زمانی که تهاجم آغاز شد، محدود شده است. به نوشته گزارشگر نیویورک‌تایمز، اوکراین تسلیحات کمی دارد که بتواند به شبه‌جزیره کریمه برسد (البته به غیر از هواپیماهایی که در معرض خطر سرنگونی فوری توسط پدافند هوایی سنگین روسیه در منطقه قرار دارند). این پایگاه هوایی که در نزدیکی شهر نووفدریوکا قرار دارد، نزدیک به ۲۰۰مایل از نزدیک‌ترین موقعیت نظامی اوکراین فاصله دارد.

ویدئوهای تاییدشده و بازبینی‌شده توسط نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد ستونی از دود درست قبل از انفجارها از پایگاه هوایی بلند شده است. حداقل سه انفجار رخ داد: دو انفجار متوالی و سومی چند لحظه بعد. از ویدئوها مشخص نیست که چه چیزی باعث این انفجارها شده است. علاوه بر این، ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی آپلود شده است، نشان می‌دهد حداقل یک هواپیمای جنگی Su-۲۴M به‌طور کامل روی آسفالت پایگاه منهدم شده است.این مقام ارشد اوکراینی گفت که این حمله شامل نیروهای مقاومت پارتیزانی وفادار به دولت در کی‌یف می‌شود؛ اما او فاش کرد که آیا این نیروها حمله را انجام داده‌‌اند یا به واحدهای نظامی عادی اوکراین در هدف قرار دادن این پایگاه کمک شده است؟ مقامات گفتند که اوکراین برای دستیابی به اهداف در اعماق خطوط دشمن، به‌طور فزاینده‌ای به چریک‌ها در سرزمین‌های تحت اشغال روسیه روی آورده است. مقامات اوکراینی می‌گویند برای مثال، پارتیزان‌ها به نیروهای اوکراینی کمک کرده‌اند تا پایگاه‌ها و انبارهای مهمات روسیه را در منطقه خرسون هدف قرار دهند.

مقامات اوکراینی روز سه‌شنبه به‌طور علنی دخالت ارتش اوکراین را تایید نکردند. وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که نمی‌‌تواند «علت انفجار را تعیین کند» و به پرسنل این پایگاه پیشنهاد کرد که مقررات ممنوعیت سیگار را رعایت کنند.مقامات دیگر نیز تکذیب نکردند که اوکراین پشت این انفجار بوده است. «میخائیلو پودولیاک» مشاور ارشد ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در یک توییت گفت: «آینده کریمه این است: مروارید دریای سیاه، پارک ملی با طبیعت منحصربه‌‌فرد و استراحتگاه جهانی نه پایگاه نظامی.» او در توییت خود گفت: «این تازه آغاز است.» وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که انفجار ناشی از آتش گرفتن مهمات انباشته‌شده برای هواپیماهای جنگی در این پایگاه بوده است.

درحالی‌که این وزارتخانه هیچ گمانه‌‌زنی درباره احتمال دخالت نیروهای اوکراینی ارائه نکرد، تصمیم «سرگئی آکسیونوف» رهبر منصوب کرملین در کریمه برای افزایش سطح تهدید تروریستی به زرد نشان داد که مقامات نگران امنیت در شبه‌جزیره هستند. آکسیونوف در بیانیه‌ای گفت: «این اقدام منحصرا پیشگیرانه است؛ زیرا اوضاع در منطقه تحت کنترل کامل است.» در هشت سال اشغال کریمه توسط روسیه، این شبه‌جزیره از یک مقصد ساحلی آرام در جنوب اوکراین به یک پایگاه اصلی عملیات نظامی تبدیل شده است. پایگاه هوایی ساکی محل استقرار هنگ تهاجمی چهل‌وسوم دریایی روسیه است که بخشی از ناوگان دریای سیاه است.