او گفت: «تعداد کشته‌‌شدگان هر روز افزایش می‌‌یابد. بنابراین تصمیم بر این شد که مدافعان ما تا مناطق مستحکم عقب‌نشینی کنند و از آنجا به روس‌‌ها حمله کنند. سقوط شهر صنعتی ویران‌‌شده در کرانه شرقی رودخانه «سیوِرسکی‌‌دونتس» به این معنی است که روسیه می‌‌تواند کاملا نیروهای خود را برای گرفتن شهر دوقلوی سیویرودونتسک در ساحل غربی رودخانه، یعنی لیسیچانسک، آخرین بخش از استان لوهانسک متمرکز کند.کرملین بخش بزرگی از نیروهای نظامی خود را به تصرف شهر و زمینی به وسعت ۳۰مایل در اطراف آن اختصاص داد؛ زیرا به‌‌دنبال پیشروی به سمت غرب در منطقه دونباس، مرکز غنی معدنی و صنعتی اوکراین است. اما روس‌ها برای تصاحب شهر مجبور شدند آن را با حملات توپخانه‌‌ای ویران کنند. اوکراینی‌‌ها می‌‌گویند که حدود ۹۰درصد ساختمان‌ها ویران شده‌‌اند.

تخمین زده می‌‌شود که ۸ هزار غیرنظامی در این شهر زندگی می‌‌کنند و مقامات اوکراینی گفته‌‌اند که نمی‌‌توان آنها را به آسانی به مناطق تحت کنترل اوکراین منتقل کرد. فرماندهی عالی ارتش اوکراین پنج‌شنبه‌شب مدعی شد که نیروهایش، پیشروی روسیه در لیسیچانسک در حومه شهر را متوقف کردند و خسارات سنگینی به روس‌‌ها وارد و آنها را مجبور به عقب‌‌نشینی کردند. ارتش اوکراین گفت: «برای از سرگیری حمله، روس‌‌ها نیروهای ذخیره‌‌شان را وارد کردند.» ارتش اوکراین شب گذشته اعلام کرد که روسیه با استفاده از تانک، خمپاره، توپخانه و جت‌‌های جنگنده به سمت شهر شلیک کرده است.نبرد برای شهرهای دوقلو یکی از خونین‌‌ترین جنگ‌‌ها بوده و هر دو طرف متحمل تلفات سنگینی شده‌‌اند. با شدت گرفتن نبرد، مقامات اوکراینی می‌‌گویند که روزانه ۲۰۰سرباز در مزارع و روستاهای شرق اوکراین جان خود را از دست می‌‌دهند.

به گفته تحلیلگران نظامی، روس‌ها نیز متحمل خسارات زیادی شده‌‌اند. اما آنها به تلاش‌‌هایشان برای تصرف زمینی به مساحت دیترویت ادامه می‌‌دهند. برخی از تحلیلگران نظامی غربی و اوکراینی مدعی‌‌اند که سربازان اوکراینی با دفاع از سیویرودونتسک توانستند به‌شدت توانایی‌‌های رزمی روسیه را تضعیف کنند. مانند دفاع از ماریوپل، نبرد در شرق زمان کافی را برای سرازیر کردن سلاح‌‌های غربی به اوکراین فراهم کرده است. حالا آنها می‌‌توانند از این تسلیحات برای ضد حملات استفاده کنند. موسسه مطالعات جنگ که یک موسسه تحقیقاتی مستقر در واشنگتن است، می‌‌گوید که اصرار ایدئولوژیک کرملین در تصرف سیویرودونتسک، احتمالا به ضرر نیروهای روسی در میادین نبرد بعدی باشد.»

 این موسسه می‌‌افزاید: «از دست دادن سیویرودونتسک یک ضرر برای اوکراین است به این معنا، هر منطقه‌‌ای که توسط نیروهای روسی تصرف شود یک ضرر است - اما نبرد سیویرودونتسک یک پیروزی قاطع برای روسیه نخواهد بود.» نمی‌‌توان تعیین کرد که چه تعداد سرباز در حال خروج از سیویرودونتسک هستند و با تخریب تمام پل‌‌های رودخانه سیوِرسکی‌‌دونتس، مشخص نیست که چگونه اوکراینی‌‌ها به‌طور دسته‌‌جمعی خارج خواهند شد. با این حال سربازان اوکراینی با قایق‌‌های کوچک مردم را از رودخانه عبور می‌‌دهند. برخی از سربازان هم مجبور شده‌‌اند شنا کنند. وضعیت آن سوی رودخانه در لیسیچانسک خطرناک‌‌تر می‌شود و این خطر حالا وجود دارد که نیروهای اوکراینی در محاصره نیروهای روس قرار گیرند. سی‌‌ان‌‌ان گزارش می‌‌دهد که نیروهای روسیه در ۲۴ساعت گذشته دستاوردهای قابل توجهی داشته‌‌اند و دو روستا در جنوب شهرهای همسایه دونباس یعنی لیسیچانسک و سیویرودونتسک را تصرف کرده‌‌اند. نیروهای جمهوری خودخوانده مردم لوهانسک روز جمعه گفتند که روستاهای هیرسکه و زولوته را تصرف کرده‌‌اند. سرهی هایدایی، رئیس اداره نظامی منطقه‌‌ای لوهانسک پذیرفت که نیروهای روسی در جنوب لیسیچانسک به پیشروی‌‌هایی دست یافته‌‌اند.