به گزارش الجزیره، روسیه می‌‌گوید که خود اوکراینی‌‌ها نیز حمله متقابل به دونتسک داشته‌‌اند. خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یکی از خبرنگاران حاضر در محل گزارش داد، پس از گلوله‌‌باران این منطقه توسط نیروهای اوکراینی، آتش‌سوزی عظیمی در یک انبار نفت در منطقه بودیونوفسک در منطقه تحت اشغال روسیه، موسوم به جمهوری خلق دونتسک در شرق اوکراین رخ داد. تاس می‌‌افزاید که بر اثر این آتش‌‌سوزی که ده‌ها متر ارتفاع داشت، تاکنون تلفات یا جراحتی گزارش نشده است.

مقامات می‌‌گویند گزارش شده که روسیه حملات هوایی به شهرک‌‌ها در منطقه دونتسک در شرق اوکراین را تشدید کرده است. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، موشک‌‌هایی که از اوایل هفته باخموت، کراماتورسک و کوستیانتینیوکا را هدف قرار دادند، به مدارس، خانه‌ها، مشاغل، بازارها، مناطق صنعتی و دیگر ساختارها در منطقه آسیب جدی وارد کرده‌‌اند. سرگرد پلیس باخموت پاولو دیاچنکو به آناتولی گفت که انفجارهای جدیدی در باخموت، کراماتورسک و کوستیانتینیوکا یکشنبه شب و اوایل دوشنبه رخ داد. او گفت که حملات هوایی به شهرک‌‌ها و ساختمان‌های غیرنظامی تحت کنترل ارتش اوکراین نیز در روزهای اخیر افزایش یافته است.

زمستان سخت اروپا

بسیاری از کارشناسان می‌‌گویند احتمالا اروپایی‌‌ها زمستان سختی را در پیش داشته باشند. این بلوک به گاز روسیه وابسته بوده و روسیه ممکن است در زمستان گاز را روی اروپایی‌‌ها ببندد تا آنها را درخصوص جنگ اوکراین بیش از پیش تحت فشار قرار دهد. در این زمینه ترزا ریبرا، وزیر انرژی، اسپانیا پس از ورود به نشست انرژی در بروکسل گفت: «مادرید انتظار دارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا به توافقی برسند تا مصرف گاز طبیعی را در طول زمستان تا ۱۵درصدی که قبلا توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شده بود، به‌صورت داوطلبانه کاهش دهند.»

کمیسیون اروپا هفته گذشته قوانین اضطراری را پیشنهاد کرد که هر کشور را ملزم می‌‌کرد تا مصرف گاز خود را ۱۵درصد از اوت تا مارس کاهش دهد. این هدف داوطلبانه خواهد بود؛ اما کمیسیون می‌تواند آن را در شرایط اضطراری تامین منصفانه گاز، الزام‌‌آور کند. دولت اسپانیا با مجبور کردن مصرف‌‌کنندگان و شرکت‌ها به کاهش مصرف گاز مخالف است و استدلال می‌‌کند که این کشور سرمایه‌‌گذاری زیادی در زیرساخت‌‌ها برای واردات و صادرات مجدد گاز طبیعی به سایر کشورهای اتحادیه اروپا انجام داده است. انتظار می‌‌رفت که کشورهای اتحادیه اروپا نسخه ضعیف پیشنهادی قبلی را تصویب کنند. در همین زمینه وزیر جمهوری چک که ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد، گفت: «طرح گازپروم برای کاهش تحویل گاز به اروپا نشان می دهد که کشورهای اتحادیه اروپا باید با کاهش استفاده از گاز روسیه در زمستان امسال موافقت کنند.»

جوزف سیکلا، وزیر صنعت و بازرگانی چک، هنگام ورود برای بحث درباره طرح مشترک با وزرای انرژی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «پوتین به بازی‌‌های خود در سوء‌‌استفاده و تحت فشار قرار دادن کشورهای اروپایی به خاطر عرضه گاز ادامه خواهد داد.» وزیر انرژی اتحادیه اروپا هم گفت: « قطع گازپروم که چندی پیش رخ داد یک مدرک دیگر است که ما باید بازی را در دست بگیریم و باید هر چه زودتر وابستگی به منابع روسیه را کاهش دهیم.» او تصریح کرد: «ما می دانیم که هیچ دلیل فنی برای انجام این کار وجود نداشت. این یک اقدام با انگیزه سیاسی بود و ما باید برای آن آماده باشیم. دقیقا به همین دلیل، کاهش پیشگیرانه تقاضای گاز ما یک استراتژی عاقلانه است.» سیمسون گفت که انتظار دارد وزیران به توافقی بر سر قوانین اضطراری اتحادیه اروپا برسند که کشورها را ملزم می‌‌کند تقاضای گاز خود را محدود کنند.