بلای 15 ژوئیه در ترکیه

اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در پیامی ویدئویی خود مدعی شد: «شکست کودتای ۱۵ژوئیه۲۰۱۶ نشان‌دهنده مقاومتی بی‌‌سابقه در تاریخ ترکیه است که بلوغ دموکراسی در کشور را ثابت می‌‌کند. ما با هم در شب کودتا با ۸۵میلیون قدرت خود را به همه ثابت کردیم و قاطعانه به ساختن ترکیه‌‌ای بزرگ و قدرتمند ادامه خواهیم داد تا کشورمان دیگر در معرض بلاهایی مانند اقدام به کودتای ۱۵ژوئیه قرار نگیرد. طی این سال‌ها ترکیه اقدامات لازم را برای دفع تهدیدات مشابه انجام داده، ما به قدرت‌هایی که نه تنها فتو، بلکه سایر گروه‌های تروریستی را علیه ترکیه آزاد کردند، نه با عقب‌‌نشینی، بلکه با جهش رو به جلو پاسخ دادیم. از سال۲۰۱۶ تاریخ ترکیه عملا به دو دوره «قبل و بعد از۱۵ژوئیه» تقسیم شد. ما با اعلام روز دموکراسی و وحدت ملی، تضمین کردیم که ۱۵ژوئیه در تاریخ نقش بسته است. قلب‌‌هایی که به عشق ترکیه می‌‌تپد، با مبارزه حماسی علیه کودتاگران و گروه تروریستی فتو حماسه‌‌آفرینی کردند. دولت و ملت ترکیه با مقاومت شجاعانه‌‌ای که بدون تسلیم شدن و نابودی انجام دادند، مهاجمان را سرکوب و پیروزی دیگری به ثبت رساندند.»

اردوغان که در سال‌های اخیر در مراسم‌‌های مختلف دولتی و حزبی تلاش دارد سرکوب کودتا را برجسته کند، در سال جاری تاکید دارد ترکیه تمام تلاش خود را می‌‌کند تا از کودتای دیگری عبور نکند. مقاومت ملت ترکیه مانع از نیت سوء این گروه تروریستی (فتو) شد. اردوغان که خود را برای انتخابات سال۲۰۲۳ آماده می‌کند، در سالروز این کودتا، تلاش دارد از آن  به عنوان فضای تبلیغاتی به‌‌سود دولت خود استفاده کند. به ‌‌باور او، ترکیه در دو دهه گذشته زیرساخت‌‌های خود را در زمینه‌های بهداشت، حمل ونقل، آموزش، انرژی، صنعت و ورزش بهبود بخشید و قول می‌‌دهد که دولت او تمام تلاش خود را برای تبدیل ترکیه به یکی از ۱۰کشور برتر جهان انجام خواهد داد.  حمله به مخالفان یکی دیگر از اهداف تبلیغات اردوغان در روزهای اخیر بوده است. از نگاه او، درحالی‌که گروه تروریستی پ‌‌‌ک‌‌ک توسط چندین کشور به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است، این موضوع برای فتو و ی‌پ‌گ نیست و برای اولین بار پس از نشست اخیر ناتو که در اواخر ژوئن برگزار شد، به‌عنوان گروه‌های تروریستی در سوابق ناتو گنجانده شدند. در برهه‌ای که کانون‌‌های قدرت سیاسی و اقتصادی در حال تغییر ساختار هستند، اجازه نخواهیم داد که ترکیه بار دیگر از دور بازی خارج شود. کسانی که می‌‌خواستند این ملت را با جنگ، شکست، کودتا، قیمومیت، تروریسم، بی‌‌ثباتی سیاسی، بحران اقتصادی و درگیری اجتماعی به زانو درآورند، این بار نیز شکست خوردند.

مصطفی شن‌‌توپ، رئیس مجلس ترکیه در سخنانی در مراسمی ‌‌به‌‌همین مناسبت گفت: «ترکیه هیچ تحمیلی را که امنیت، موجودیت و آینده کشور را به خطر ‌بیندازد، نخواهد پذیرفت. همواره با حفظ این ویژگی خود، مرکز عدالت و امیدی خواهد بود که بشریت منتظر ‌آن است؛ همان‌طور که در سخت‌‌ترین اعصار تاریخ و در چالش برانگیزترین جغرافیاها این کار را انجام داده است. «دولت باغچلی» رهبر حزب «حرکت ملی‌‌گرا» نیز مدعی شد ما خانه‌‌ای جز این وطن عزیز نداریم. بیایید صفوف خود را ‌محکم نگه داریم و در برابر تنگناها و فشار مخالفان ترکیه مقاومت کنیم. متحد شویم تا سناریوهای ‌کسانی را که با استفاده از سلاح سعی بر تغییر کشورمان دارند، بشکنیم و اجازه ‌ندهیم آنها مسرور و خوشحال شوند.

 چاووش اوغلو وزیر خارجه نیز بر این باور است «این کودتا فقط با هدف ایجاد یک رژیم رادیکال و بنیادگرا وفادار به فتح‌‌الله گولن، سرکرده گروه فتو انجام شده است. این گروه به‌عنوان یک جنبش مذهبی در اواخر دهه ۱۹۶۰ تاسیس شد و تحت عنوان ترویج آموزش و نیز گفت‌وگوی بین ادیان موفق شد سوءنیت و کج‌اندیشی خود را بپوشاند. اگر کودتا موفقیت‌آمیز بود، امروز در ترکیه دموکراسی وجود نداشت و حقوق و آزادی‌‌های اساسی به‌طور نامحدود به حالت تعلیق درمی‌‌آمدند. مردم تحت سلطه یک افراط گرا قرار می‌‌گرفتند. فتح‌‌الله گولن، سرکرده این گروه تروریستی هنوز در آمریکا زندگی می‌‌کند. دولت ما سال‌هاست که خواستار استرداد گولن از آمریکا به ترکیه و استرداد اعضای فتو از کشورهای اروپایی است؛ ولی این درخواست‌‌ها برآورده نشده است.»

توطئه‌‌گران ۲۵۱انسان بی‌‌گناه را کشتند و هزاران تن را زخمی کردند. مردم ترکیه با خون خود از دموکراسی دفاع کردند. مقاومت مردم ترکیه در دفاع از دموکراسی در آن شب چیزی بود که باعث شد تا توطئه‌‌گران، شکست بخورند. واحدهای نظامی متاثر از فتو برای تصرف محل‌‌های کلیدی چون پل بوسفور در استانبول پادگان‌‌های خود را ترک کرده و جنگنده‌ها و هلی‌کوپترها هم اهداف استراتژیک شامل پارلمان، کاخ ریاست‌جمهوری و مقرهای پلیس و ارتش را بمباران کردند. فتو مسوول از دست‌‌رفتن جان صدها تن است و مرتکب جنایت علیه مردم ترکیه شده است.

 دوغو پرینچک، رهبر حزب وطن ترکیه نیز تاکید دارد کودتا یک تلاش آمریکایی بود. تلاش خیانت‌آمیز فتو که آمریکا او را با کمک ناتو در داخل کشور ما قرار داد، با مقاومت ارتش ترکیه و ملت ترکیه سرکوب شد. ما ۲۵۱شهید خود را که در برابر اقدام کودتای ناتو/ فتو با جان و خون خود قهرمانانه ایستادند، با احترام گرامی می‌‌داریم. ملت ترکیه که در ۱۵ ژوئیه از کشور خود در برابر ناتو دفاع کرد، امروز بار دیگر با تهدیدات ناتو مواجه هستند. امور ناتو و مالک آن آمریکا، یونان را به پایگاهی عظیم تبدیل و جزیره‌های دریای اژه را مسلح کرده‌‌ و با هدف قرار دادن ترکیه رزمایش‌‌هایی در شرق دریای مدیترانه برگزار می‌‌کنند. می‌‌خواهند قبرس ترک‌‌نشین را خفه کنند، این ناتو و آمریکا است که ده‌ها هزار کامیون سلاح را در اختیار پ‌ک‌ک در شمال سوریه و عراق قرار می‌‌دهند.