وحشت در اجلاس ناتو

نبرد در شرق اوکراین به نبرد توپخانه‌ای تبدیل شده است که مشخصه آن محاصره شهرهای بزرگ است و این درگیری به نفع ارتش بسیار بزرگ‌تر روسیه است. بدون کمک کشورهای عضو ناتو، اوکراین در وضعیتی بسیار بدتر از وضعیت کنونی قرار خواهد گرفت. جنگ در اوکراین چالش بزرگی برای ناتو و ساختار امنیتی آنکه از زمان جنگ جهانی دوم به حفظ صلح در این قاره کمک کرده، ایجاد کرده است. این درگیری در ابتدا اختلافات درون اتحادیه اروپا و ناتو را آشکار کرد؛ اما خشم از حمله پوتین یک نیروی متحدکننده بوده است، اگرچه برخی شکاف‌ها بر سر مسائلی مانند گسترش ناتو باقی مانده است. وزرای دفاع دیروز چهارشنبه یک شام کاری درباره اوکراین با حضور مقامات اوکراینی و شرکای خود مانند اتحادیه اروپا، سوئد، فنلاند، گرجستان و مولداوی برگزار کردند. اما قبل از شام، وزیر دفاع آمریکا، میزبان نشست جداگانه ای از گروهی از کشورها بود که به اوکراین کمک نظامی می‌کنند. درحالی‌که برخی از این کشورها خارج از ناتو هستند، اما تعدادشان در مجموع نزدیک به ۵۰کشور است و با مقامات اوکراینی نیازهای فوری کی‌یف را بررسی خواهد کرد.

«اریک اشمیت» هم در گزارش دیگری در تاریخ ۱۵ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت: یک مقام ارشد پنتاگون روز سه‌‌شنبه گفت که ایالات متحده، اوکراین را برای مذاکره درباره آتش‌‌بس تحت فشار قرار نمی‌‌دهد، حتی در شرایطی که روسیه به دستاوردهای مستمری در شرق کشور دست می‌‌یابد. «کالین اچ.کال»، معاون وزیر دفاع در امور سیاسی گفت: «ما به اوکراینی‌ها نمی‌گوییم که چگونه مذاکره کنند، درباره چه چیزی و چه زمانی مذاکره کنند. آنها هستند که این شرایط را برای خود تعیین می‌کنند.» اظهارات این مقام آمریکایی در حالی بیان شد که تلاش اوکراین برای حفظ قلمرو خود در منطقه شرقی دونباس در روز سه‌‌شنبه به نقطه حساسی رسید و سربازان اوکراینی و روسی در نبردهای خیابانی در شهر سورودونتسک با هم درگیر شدند و روسیه به کنترل کامل شهر نزدیک‌‌تر شد. به گفته مقامات اوکراینی، نیروهای روسیه و متحدان جدایی‌طلب آنها حدود ۸۰ تا ۹۰درصد از دونباس را کنترل می کنند که به کرملین اهرم بالقوه در مذاکرات آینده می‌دهد. این مقام آمریکایی افزود: «نقش ما این است که به آنها کمک کنیم تا اطمینان یابند که می‌توانند در برابر حمله روسیه از خود دفاع کنند و آنها در این زمینه کار شجاعانه‌ و باورنکردنی انجام داده‌اند و هر زمان که مذاکرات انجام می‌شود، دست خود را تقویت کنیم.» به‌رغم حمایت قاطع کال، جنگ وارد چهارمین ماه خود شده است و به نظر می‌‌رسد که اتحاد اولیه اکنون در حال ضعیف شدن یا متلاشی شدن است.

«باربارا استار»، «اورن لیبرمن» و دیگران هم در گزارش ۱۵ ژوئن در سی‌ان‌ان نوشتند: به گفته منابع متعدد اطلاعاتی و نظامی غربی، جنگ روسیه در اوکراین در مرحله حساسی است که می‌تواند نتیجه دراز مدت درگیری را تعیین کند. این لحظه مهم همچنین می‌‌تواند تصمیم سختی را متوجه دولت‌های غربی سازد که تا کنون با هزینه‌های فزاینده‌‌ای برای اقتصاد و ذخایر ملی تسلیحاتی خود از اوکراین حمایت کرده‌‌اند.