رویترز گزارش داد، ائتلاف ۲۹ عضوی ناتو در سال ۲۰۱۴ حوزه سایبری را به عنوان قلمرو جنگی، در کنار جنگ زمینی‌، هوایی و دریایی به رسمیت شناخت اما دقیقا مشخص نکرد که این حوزه شامل چه مواردی می‌شود.   

کیتی ویلبارگر، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین‌المللی در جریان سفر به اروپا در کنار جیمز ماتیس، رئیس پنتاگون تاکید کرد: ما رسما اعلام خواهیم کرد که ایالات متحده آماده ارائه پیشنهادش به ناتو برای عرضه قابلیت‌های سایبری،‌ در صورت درخواست، است. چنانچه درخواستی مطرح شود، ایالات متحده کنترل افراد و توانایی‌هایش را بر عهده خواهد گرفت اما از آنها در حمایت از ناتو استفاده خواهد کرد. این بخشی از طرح تحت امر انگلیس برای افزایش قابلیت‌های سایبری ناتو است.

کشورهای عضو ناتو اخیرا در نشستی اعلام کردند این ائتلاف یک مرکز عملیات‌های فضای سایبری در هماهنگی با فعالیت‌های سایبری ناتو ایجاد خواهد کرد. ناتو هم درباره انسجام ظرفیت‌های سایبری کشورهای مشخص در عملیات‌های این ائتلاف سخن گفت.

سال گذشته مقام‌ها اعلام کردند ایالات متحده، انگلیس، آلمان، نروژ، اسپانیا، دانمارک و هلند در حال طراحی اصول جنگ سایبری به عنوان رهنمودی برای ارتش‌هایشان هستند که استقرار تسلیحات حمله سایبری را بیش از پیش توجیه می‌کند. در اروپا مساله استقرار بدافزار حساس است زیرا دولت‌های دموکراتیک تمایلی ندارند دیده شوند که از تاکتیک‌های مشابهی که رژیم‌های خودکامه استفاده می‌کنند، بهره می‌برند.

مقام‌های امنیتی در بالتیک و انگلیس می‌گویند اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می‌دهد حملات سایبری مداوم روسیه با هدف ویرانی شبکه‌های انرژی و ارتباطات مخابراتی اروپا انجام می‌شود و کمپین‌های ضد اطلاعات اینترنتی شدت یافته است. مقام‌های اطلاعاتی آمریکا همچنین نتیجه‌گیری کردند که هکرهای روس در آستانه انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به رایانه‌های کمیته ملی دموکرات راه یافتند و اطلاعات محرمانه را فاش کردند. معاون امنیت بین‌المللی وزیر دفاع آمریکا می‌گوید: این اقدام در وهله اول پیامی به روسیه می‌فرستد.

او افزود، اقدام مذکور مشخص می‌کند که ناتو قادر به مقابله به تلاش‌های سایبری روسیه است و به ایجاد یک سیاست سایبری منسجم در سراسر ائتلاف کمک خواهد کرد. کلارا جوردن، مدیر اندیشکده آمریکایی "ابتکار کشورداری سایبری در شورای آتلانتیک" تاکید کرد: آمریکا به همراه انگلیس به وضوح در سطح و پیچیدگی قابلیت‌ها پیشتاز هستند و چنانچه از آنها استفاده کنند، این امر به موفقیت‌های تاکتیکی بینجامد.    

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.