وزارت دفاع آمریکا روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی تاکید کرد که روسیه به «پیشرفت‌‌‌های قابل‌توجهی در دونباس رسیده است. اوکراین همچنان از شرکای بین‌المللی، از جمله بریتانیا، می‌‌‌خواهد تا سامانه‌‌‌های موشکی «پرتابِ چندگانه» برای مقابله با روسیه در اختیار این کشور قرار دهند. جان کربی، سخنگوی پنتاگون با تایید درخواست اوکراین، در جلسه مطبوعاتی روز جمعه تاکید کرد که تصمیمات نهایی هنوز اتخاذ نشده است. روز شنبه الجزیره نیز گزارش داد که نیروهای اوکراینی در مقابل بزرگ‌ترین پیشروی مسکو در هفته‌‌‌های اخیر عقب‌‌‌نشینی کرده‌‌‌اند. اوکراین می‌‌‌گوید نیروهای روسی مرکز شهر لیمان ایستگاه راه‌‌‌آهن را به تصرف خود درآوردند و بیشتر شهر استراتژیک سورودونتسک در نزدیکی شرق اوکراین هم‌‌‌اینک در محاصره نیروهای روسیه قرار دارد. به‌‌‌رغم پیشروی آشکار روسیه در دو جبهه اصلی جنگ در روز جمعه، مقامات اوکراینی تاکید کردند که نیروهای این کشور همچنان در حال مبارزه برای حفظ کنترل بخش‌‌‌های شمال غربی و جنوب شرقی شهر لیمان و محکم نگه داشتن خطوط دفاعی جدید در منطقه شرقی دونباس هستند.

پیشرفت‌‌‌های ارتش روسیه نشان می‌دهد که چگونه در روزهای اخیر صحنه جنگ تغییر کرده است و مقامات اوکراینی نبردها در منطقه را با عبارات جدید و جدی توصیف می‌کنند و درخواست‌‌‌های خود را برای دریافت تسلیحات پیشرفته‌‌‌تر از غرب بیشتر کرده‌‌‌اند. وزیر خارجه اوکراین می‌‌‌گوید: «ما سلاح می‌‌‌خواهیم؛ سلاح، سلاح» و هشدار داد که بدون تزریق جدید تسلیحات خارجی، نیروهای اوکراینی نمی‌توانند جلوی پیشروی روس‌‌‌ها را بگیرند. نبرد روز جمعه بر دو شهر کلیدی متمرکز شد: «سورودونتسک و لیسیچانسک.» آنها آخرین مناطق تحت کنترل اوکراین در لوهانسک هستند - یکی از دو استانی که دونباس را تشکیل می‌دهند و جدایی‌‌‌طلبان مورد حمایت مسکو به مدت ۸سال برخی از این مناطق را تحت کنترل داشتند. اولکساندر استریوک، شهردار سورودونتسک، به آسوشیتدپرس گفت: «در حومه شهر نبردهایی در جریان است. گلوله باران‌‌‌های عظیم توپخانه‌‌‌ای شبانه‌روز متوقف نمی‌شود.» او افزود: «شهر به‌‌‌طور سیستماتیک در حال تخریب است. ۹۰‌درصد ساختمان‌های شهر آسیب دیده‌‌‌اند.»

اوکراین می‌‌‌گوید که از سلاح‌‌‌های تهاجمی خوبی برای مقابله با روسیه برخوردار نیست. عمده سلاح‌های این کشور دفاعی است. اما این اواخر آمریکا با ارسال «هویتزر» به اوکراین، تا حدی جبهه نبرد را تغییر داده بود اما هم‌‌‌اینک ورق به سود روسیه برگشته است. الجزیره در گزارش ۲۷ ماه مه خود نوشت: «سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، بر اساس گزارش‌ها به قدرت‌‌‌های غربی نسبت به تامین سلاح‌‌‌هایی با قابلیت حمله به خاک روسیه به اوکراین هشدار داد و گفت که چنین اقدامی «گام جدی به سوی تشدید غیرقابل مهار تنش» خواهد بود. اظهارات لاوروف که روز پنج‌شنبه توسط خبرگزاری تاس روسیه گزارش شد، در شرایطی است که ایالات‌متحده و دیگر متحدان غربی کی‌‌‌یف تسلیحات پیشرفته‌‌‌تری در اختیار اوکراین قرار داده‌‌‌اند، اما مسکو  به پیشروی خود در منطقه شرق ادامه داده است. کانال عربی راشا تودی به نقل از او گفت که امیدوار است «افراد عاقل» در کشورهای غربی خطر اقدامات خود را برای تقویت بیشتر زرادخانه اوکراین درک کنند. روز پنج‌شنبه، خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی و دیپلماتیک ناشناس گزارش داد که واشنگتن با کی‌‌‌یف در مورد خطر تشدید درگیری بیش از سه‌ماهه در صورت انجام حملات در عمقِ روسیه، گفت‌وگو کرده است. این مقامات به رویترز گفتند: با این حال، مذاکرات پشت پرده منجر به اعمال محدودیت‌های جغرافیایی صریح برای استفاده از سلاح‌‌‌های ارائه شده به نیروهای اوکراینی نشده است.