این واقعا یک عامل مهم است.» دکتر اوتو نویسنده گزارشی درباره موج گرما توسط موسسه «روند تغییرات آب و هوایی» است که خواستار تلاش مشترک دانشمندان برای بررسی رویدادهای شدید آب و هوایی شده است. گرمای بی‌‌امان، با افزایش دمای بیش از ۱۰۰درجه فارنهایت برای روزها، به‌ویژه در شمال‌‌غربی هند و جنوب‌‌شرقی پاکستان، دستکم ۹۰ نفر را کشته، به سیل ناشی از ذوب یخبندان در هیمالیا منجر شده و به کمبود برق و کاهش رشد محصول گندم هند کمک کرده است. این مطالعه نشان داد که موج گرمایی مانند این، تقریبا ۱ در ۱۰۰ احتمال وقوع در هر سال معین را دارد. قبل از شروع گرم شدن، شانس حداقل ۱ در ۳۰۰۰ بود. به گفته محققان، اگر جهان به ۲ درجه سانتی‌گراد گرمایش برسد، شانس تا ۱ در ۵ افزایش می‌‌یابد. البته با شرایط فعلی، جهان به آن ۲درجه گرما خواهد رسید، مگر اینکه کشورها به‌شدت انتشار گازهای گلخانه‌‌ای را کاهش دهند. از اواخر قرن نوزدهم تاکنون جهان حدود ۱/ ۱ درجه سانتی‌گراد گرم شده است.

جنوب آسیا با گرما در این فصل از سال غریبه نیست؛ اما این موج گرما، نزدیک به اوایل ماه مارس آغاز شد و در برخی مناطق انتظار می‌‌رود این گرما تا رسیدن باران‌‌های موسمی طی چند ماه آینده ادامه داشته باشد. دانشمندان حداکثر دمای روزانه را برای ماه‌های مارس و آوریل تجزیه و تحلیل کردند و از شبیه‌‌سازی‌‌های کامپیوتری جهان به شکل کنونی و دنیای خیالی که در آن انتشار گازهای گلخانه‌‌ای و گرمایش هرگز رخ نداده است، استفاده کردند. درحالی‌که این مطالعه مورد بازبینی همتایان قرار نگرفته است، این تکنیک‌‌های مقایسه‌‌ای مدل‌ها، در گذشته کمتر مورد بررسی قرار گرفته‌‌اند؛ اما اکنون به‌طور گسترده مورد استفاده و پذیرش قرار گرفته‌‌اند. به گفته محققان، به‌دلیل نبود سابقه رصدی طولانی و سایر عدم قطعیت‌‌ها، یافته‌ها محافظه‌‌کارانه هستند و احتمال وقوع چنین رویدادی احتمالا بیش از ۳۰برابر قبل از شروع گرمایش است. این تجزیه و تحلیل همچنین اثرات گرمای طولانی‌مدت را مورد بررسی قرار داد. آرپیتا موندال، دانشمند آب و هوا در موسسه فناوری هند در بمبئی و نویسنده این مطالعه گفت: «جمع‌‌آوری داده‌ها درباره اثرات آن بر گندم، محصولی که به گرمای شدید حساس است، نشان می‌‌دهد، خسارت عجیبی در راه است.» او افزود: «اما چیزی که بسیار شگفت‌انگیز بوده این است که هند صادرات گندم خود را به سایر نقاط جهان ممنوع کرده است. این به خودی خود گواه این است که بهره‌‌وری کشاورزی ما تحت تاثیر قرار گرفته است.» این ممنوعیت همراه با تاثیرات جنگ روسیه بر صادرات گندم، آژانس‌‌های بین‌‌المللی را درباره پتانسیل کمبود جهانی غذا نگران کرده است.

 نویسنده دیگر، روپ سینگ، مشاور خطرات آب و هوایی در مرکز آب و هوای صلیب سرخ می‌‌گوید که مانند امواج گرمای دیگر، این موج نشان می‌‌دهد که تاثیرات آن به‌طور نامتناسبی بر زندگی فقرا سایه خواهد افکند. او گفت که گزارش‌هایی از قطعی برق گسترده وجود دارد: «بخشی به‌دلیل نیاز به خنک‌‌کننده بیشتر سیستم را تحت فشار قرار می‌‌دهد و بخشی به‌دلیل کمبود زغال سنگ در هند.» او تصریح کرد: «این امر به‌ویژه برای افراد فقیری که ممکن است به یک فن یا یک کولر دسترسی داشته باشند، اما ممکن است نتوانند آن را راه‌‌اندازی کنند، تاثیرگذار است؛ زیرا نمی‌‌توانند ژنراتور بخرند.» یافته‌های این مطالعه با بسیاری از تحلیل‌‌های دیگر درباره رویدادهای مشابه در دو دهه گذشته، از جمله موج گرمای فوق‌العاده تابستان گذشته در شمال غرب اقیانوس آرام و غرب کانادا، سازگار است. این زمینه تحقیقاتی که «تحلیل اسناد» نامیده می‌شود، به درک فزاینده‌‌ای در میان دانشمندان و مردم کمک کرده است که اثرات مخرب گرمایش جهانی مشکلی دور از دسترس نیست، بلکه در حال رخ دادن است.