چرا باید فعالیت‌‌های تیم‌‌سازی انجام شود؟

فعالیت‌‌های تیم‌‌سازی ممکن است برای کارمندان خجالت‌آور به نظر بیاید یا در کل چیزی را در محل کار بهبود نبخشند. با این حال  برای کارمندان شما ضرر ندارند. یکی از مهم‌ترین مزایای فعالیت‌‌های مناسب تیم‌‌سازی این است که باعث بهبود روحیه در کارمندان می‌‌شود. اعضای تیم در فعالیت‌‌های هیجان‌انگیز و چالش‌برانگیز با یکدیگر کار می‌‌کنند و می‌‌توانند مهارت‌‌ها و استعدادهای خود را به نمایش بگذارند. فعالیت‌‌های تیم‌‌سازی و بازی‌‌هایی که باعث تقویت روحیه می‌‌شوند، موانع موجود در بین کارمندان را از بین می‌‌برند و محیطی مناسب برای کار ایجاد می‌‌کنند که برای یک کسب‌وکار موفق و با عملکرد مناسب، بسیار حیاتی است. هدف نهایی فعالیت‌‌های تیم‌‌سازی این است که اعضای تیم با هم پیوند برقرار کنند و به یکدیگر اعتماد کنند. افرادی با پیشینه‌ها، نیازها، اهداف و شخصیت‌‌های مختلف، تیم‌‌ها را تشکیل می‌‌دهند.  هنگامی که تیم شما متحد شود، مزایای زیادی برای شرکت به همراه خواهد داشت. برخی از این مزایا عبارتند از:

۱- بهبود مهارت‌‌های ارتباطی: برقراری ارتباط بین کارکنان و ادارات برای موفقیت شرکت ضروری است. تمرینات تیم‌‌سازی افراد را در یک محیط آرام قرار می‌دهد و آنها را به برقراری ارتباط در حین انجام وظایف ترغیب می‌‌کند.

۲- بهبود بهره‌‌وری: مهارت‌‌های ارتباطی بهتر، تاثیری شبیه دومینو در سطح بهره‌‌وری خواهد داشت. وقتی کارمندان شما با هم کار می‌‌کنند و ارتباط برقرار می‌‌کنند، تکرار کار کمتر و اختلافات بین کارمندان کمتر است.

۳- شناسایی رهبران: یکی دیگر از مزایای تمرینات تیم‌‌سازی این است که مدیران می‌‌توانند افراد باویژگی‌‌های رهبری را در بین نیروی کار کشف کنند.

۴-  پذیرش تنوع در بین کارمندان: امروزه بیشتر شرکت‌ها نیروی کار بسیار متنوعی دارند. کارمندان از سراسر کشور و سراسر جهان گرد هم می‌‌آیند. ممکن است کارمندان به زبان‌‌های مختلفی صحبت کنند. آنها ممکن است آداب و رسوم مختلف غذایی و حتی تعطیلات فرهنگی مختلفی داشته باشند. هنگامی که شما فعالیت‌‌های تیم‌‌سازی را برگزار می‌‌کنید، افراد را به یک محیط فراگیر دعوت می‌کنید و تفاوت‌‌ها را جشن می‌‌گیرید. تعامل مردم با افرادی که شبیه خودشان هستند، طبیعی است. وقتی کسی متفاوت است، ممکن است احساس طردشوندگی داشته باشد. نه به این دلیل که کسی سعی در طرد کردن او دارد، بلکه به این دلیل که افراد نمی‌‌دانند چگونه تعامل کنند. فعالیت‌‌های تیم‌‌سازی که حول تفاوت‌‌ها ایجاد می‌‌شوند، به گشودن خطوط ارتباطی کمک می‌کند و افراد می‌‌آموزند چگونه می‌‌توانند همکار و حتی دوست باشند.

۵- بهبود سلامت روان: چالش‌‌های حل مساله و فعالیت‌‌های بدنی برای سلامت روان کارمندان مفید است. با اثبات اینکه توانایی تکمیل چالش‌‌ها را دارید، در حال تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس خود هستید. شرکت در فعالیت‌‌های بدنی نیز راهی عالی برای از بین بردن استرس و احساس سلامتی است که تاثیر زیادی بر سلامت روان فرد خواهد داشت. فعالیت‌‌های خارج از منزل از بسیاری جهات از جمله کاهش استرس و اضطراب برای سلامتی مفید است و این امر به توان کارمندان در محیط کار کمک می‌‌کند.

  نحوه برنامه‌‌ریزی یک فعالیت تیم‌‌سازی

صرف نظر از نوع فعالیتی که مصمم بر انجام آن هستید، هشت نکته اساسی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

۱- اهداف خود را مشخص کنید. شما باید زمینه‌های مشخصی را که می‌‌خواهید در طول فعالیت‌‌های تیم‌‌سازی بهبود ببخشید، تعیین کنید. فقط پس از انتخاب اهداف فعالیت، می‌‌توانید فعالیت‌‌ها و چالش‌‌های متناسب با موقعیت را با موفقیت انتخاب کنید.

۲- بودجه تعیین کنید. بعد از تصمیم‌‌گیری درباره اولویت‌‌ها، باید بودجه‌‌ای تعیین شود. با یک بودجه واقع‌بینانه می‌‌توانید مطمئن شوید که قیمت این رویداد از کنترل خارج نمی‌‌شود.

۳- یک تیم برنامه‌ریزی راه‌اندازی کنید. با شروع برنامه‌ریزی متوجه می‌‌شوید که سازمان‌دهی یک فعالیت تیم‌‌سازی برای یک شخص چقدر دشوار است. موارد بسیاری وجود دارد که باید برای آنها آماده شوید و بهترین راه برای مقابله با این موارد تفویض مسوولیت است.

۴- افراد مناسب را دعوت کنید. گاهی اوقات، تعیین اینکه چه کسی را دعوت کنیم، آسان است. در برخی مواقع انتخاب یک شخص می‌‌تواند چالش‌برانگیز باشد. به‌عنوان کمک، از خود (یا تیم برنامه‌‌ریزی) این سوالات را بپرسید:   آیا این یک فعالیت اجباری است؟ حداکثر تعداد افرادی که بودجه و محل برگزاری می‌‌توانند در آن جای بگیرند چقدر است؟ آیا کارمندان از راه دور دعوت خواهند شد؟ آیا کسی می‌‌تواند در این مراسم شرکت کند؟ پاسخ به این سوالات می‌‌تواند دعوت افراد مناسب را برای شما آسان کند.

۵- فعالیت‌‌های مناسب را انتخاب کنید. پس از تعیین اهداف فعالیت تیم‌‌سازی، باید ایده واضحی از فعالیت‌‌هایی داشته باشید که با این اهداف همسو شوند. بهترین کار این است فعالیت‌‌هایی را انتخاب کنید که تعاملی و جذاب باشند و باعث ایجاد همکاری بین کارمندان شوند.

۶- زمان مناسبی را انتخاب کنید. بهترین زمان برای یک فعالیت تیم‌‌سازی به برنامه و زندگی شخصی افرادی که قصد دارید آنها را دعوت کنید، بستگی دارد. قبل از اینکه روز و ساعت فعالیت را مشخص کنید، از آزاد بودن وقت کارمندان اطمینان حاصل کنید. هنگام انتخاب تاریخ باید آب و هوا و فصل را نیز در نظر بگیرید؛ به‌ویژه اگر یک فعالیت در فضای باز را ترتیب داده‌‌اید.

۷- مکان خوبی انتخاب کنید. موقعیت مکانی یکی از عواملی است که می‌‌تواند باعث موفقیت یا شکست فعالیت شما شود. شما باید از مکان‌‌هایی که گنجایش افراد کافی را ندارند یا برای فعالیت‌‌هایی که برنامه‌ریزی کرده‌‌اید مناسب نیستند، خودداری کنید.

۸- بازاریابی داخلی انجام دهید. ایجاد و توزیع بروشور «برنامه روز رویداد» که همه فعالیت‌‌هایی را که کارمندان از آن لذت می‌‌برند برجسته می‌‌کند، انتظارات را برای آن روز افزایش می‌‌دهد و افراد را هیجان‌زده می‌‌کند. برخی فعالیت‌‌های تیم‌‌سازی وجود دارد که کارمندان واقعا از آنها لذت خواهند برد. برخی از این موارد فقط چند دقیقه طول می‌‌کشند، برخی ممکن است ساعت‌‌ها طول بکشند. این فعالیت‌‌ها انواع گوناگونی دارند، برخی مانند داستان‌‌گویی و خاطره‌‌گویی باعث معرفی بهتر افراد به یکدیگر می‌‌شوند. برخی از این فعالیت‌‌ها در محل کار انجام می‌‌شوند که شامل انواع بازی‌‌ها، گذراندن زمان استراحت و نهار در کنار هم، برگزاری جشن‌‌های مختلف برای مثال جشن‌‌هایی از فرهنگ‌‌های مختلف و هرگونه فعالیت خلاقانه دیگر که باعث گرد هم آوردن تیم می‌‌شود، هستند.