به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، در روز بزرگداشت پایان جنگ جهانی دوم در اروپا، جنگ در اوکراین همزمان با موضع‌‌گیری‌‌های متقابل در روز یکشنبه ادامه یافت و هر طرف از این جنگ در این لفاظی‌ها عزم بالای خود را نشان داد. همچنین رهبران ثروتمندترین دموکراسی‌‌های جهان متعهد شدند که به وابستگی خود به انرژی روسیه پایان دهند و اطمینان حاصل کنند که روسیه با اقدام خود پیروز نخواهد شد. در بیانیه گروه ۷کشور بزرگ صنعتی آمده است که در روزی که اروپا ویرانی‌‌های جنگ جهانی دوم و میلیون‌‌ها قربانی آن از جمله قربانیان اتحاد جماهیر شوروی را به یاد دارد، اقدامات پوتین قابل توجیه نیست.

رهبران گروه ۷، با اشاره به حمایت بی وقفه از اوکراین گفتند: «ما در عزم خود که پوتین نباید در جنگ خود علیه اوکراین پیروز شود، متحد می‌‌مانیم.» در این بیانیه آمده است که یاد و خاطره همه کسانی که در جنگ جهانی دوم برای آزادی جنگیدند، ما را موظف می‌‌کند امروز به مبارزه ادامه دهیم. لحن بیانیه محکم بود و هیچ اشاره‌‌ای هم به دیپلماسی یا آتش‌‌بس احتمالی نشد. رهبران کشورهای گروه ۷ در دیدار مجازی که روز یکشنبه با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهور این کشور داشتند، متعهد شدند که خرید نفت از روسیه را ممنوع کرده یا به تدریج از آن کم کنند؛ با این هدف که موقعیت اقتصادی روسیه را که در حال جنگ با اوکراین است، تضعیف کنند. این گروه جزئیاتی ارائه نکرد؛ اما در بیانیه‌‌ای گفت که این طرح‌ها «به‌‌موقع و منظم و به‌‌گونه‌‌ای اجرا می‌‌شوند که زمان برای تامین منابع جایگزین برای جهان را فراهم کند.» تحریم های نفتی یک شمشیر دو لبه است. نفت صادرات عمده برای روسیه است و مسکو در صورت ممنوعیت مطمئنا ضربه اقتصادی بزرگی را متحمل خواهد شد؛ اما بخش‌هایی از اروپا به‌شدت به نفت آن کشور وابسته و بنابراین آسیب‌‌پذیر هستند. همچنین تحولات اوکراین در روز دوشنبه همچنان روند تندی داشت.

 روز یکشنبه مقامات محلی اوکراین گفتند، درحالی‌که نیروهای روسی به بمباران بی‌‌امان شهرک‌‌ها و شهرهای سراسر منطقه ادامه می‌دهند، بیم آن می‌‌رود که ده‌ها نفر پس از حمله هوایی روسیه به مدرسه‌‌ای در شرق اوکراین کشته شده باشند. در این راستا دولت اوکراین گفت که زیرزمین مدرسه در روستای بیلوهوریوکا در منطقه لوهانسک را به غیرنظامیان برای پناه‌‌جویی در اختیارشان قرار داده بود؛ اما این ادعا نمی‌‌تواند به‌طور مستقل توسط نیویورک‌‌تایمز مورد تایید قرار بگیرد. این روستا تنها چند مایل با خط مقدم فاصله دارد و بارها مورد حمله قرار گرفته است. به گفته مقامات محلی، پس از اینکه یک باشگاه اجتماعی اخیرا در گلوله‌‌باران روس‌‌ها ویران شد، این مدرسه به آخرین پناهگاه غیرنظامیان تبدیل شده بود و ادعا می‌‌شود که حدود ۹۰ نفر در روز شنبه در این ساختمان بودند که در آتش انفجار از بین رفت. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که حدود ۳۰ نفر به مکان امن رسیده‌‌اند یا در انفجار گیر نیفتاده باشند، اما ممکن است ۶۰ نفر به دام افتاده باشند. همزمان الجزیره گزارش داد درگیری در شرق اوکراین روز یکشنبه بین نیروهای روسی و اوکراینی که تلاش برای کنترل شهر سوِرودونتسک را دارند، ادامه داشت. فرماندار منطقه لوهانسک گفت که نبردهای بی‌‌وقفه‌‌ای در سورودونتسک که سابقا یک شهر صنعتی با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بود، در جریان است و نیروهای روسی در تلاش برای قطع کردن ارتباط آن شهر با باقی نیروهای اوکراینی هستند. سرهی هایدای، فرماندار لوهانسک در برنامه پیام‌‌رسان تلگرام نوشت: «سنگین‌‌ترین درگیری‌‌ها در سورودونتسک در جریان است؛ اما حالا همه شهرک‌‌های آزاد در منطقه لوهانسک تبدیل به نقاط آتش شده‌‌اند.

در حال حاضر، در روستاهای بیلوهوریوکا، وویودیوکا و به سمت پوپاسنا تیراندازی در جریان است.» فرماندار لوهانسک گفت که جنگ در سورودونتسک با سلاح‌های وارده از کشورهای غربی در جریان است. وی مدعی شد: «سلاح‌‌های جدید هم‌‌اکنون هم در حال ورود به این منطقه است. فقط ارتش تصمیم خواهد گرفت که چه زمانی از آن استفاده کند.» از زمان انصراف از تصرف پایتخت اوکراین، روسیه حملات خود را در شرق منطقه دونباس - از جمله لوهانسک و دونتسک - متمرکز کرده است؛ جایی که جدایی‌‌طلبان مورد حمایت مسکو از سال۲۰۱۴ در حال جنگ با نیروهای اوکراینی بودند و برخی مناطق هم در اختیار آنها بود. بزرگ‌ترین درگیری اروپا از زمان جنگ جهانی دوم به‌دلیل دفاع غیرمنتظره و موثر ارتش اوکراین به یک جنگ فرسایشی تنبیهی تبدیل شده است.

تداوم شکار اموال الیگارش‌‌ها

کشورهای غربی برای تضعیف اقتصادی روسیه همچنان به‌‌دنبال شکار الیگارش‌‌های نزدیک به روسیه هستند. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، دولت ایالات متحده از توقیف سریع قایق بادبانی ۲۵۵فوتی یک الیگارش روسی در جزیره مایورکا در دریای مدیترانه در ماه گذشته به قدری خوشحال بود که ویدئویی از لحظه حضور اف‌‌بی‌‌آی در یوتیوب منتشر کرد. ماموران و مقامات اسپانیایی از تخته این کشتی بالا رفتند و قایق بادبانی ۹۰میلیون دلاری متعلق به ویکتور وکسلبرگ، به نام تانگو را مصادره کردند.

 این اولین اقدام بزرگ آمریکا در کارزار علیه میلیاردرهایی بود که روابط نزدیک با کرملین داشتند. تانگو تنها گوشه‌ای از  یک‌میلیارد دلار اموال مصادره‌‌ای از جمله سایر قایق‌‌های بادبانی، هواپیما و آثار هنری است که ایالات متحده آنها را متعلق به متحدان ثروتمند رئیس‌‌جمهوری روسیه، می‌‌داند. همچنین گفته می‌‌شود که آمریکا صدها میلیون دلار پول نقد را هم که متعلق به نزدیکان و یاران پوتین بوده، توقیف کرده است. یک قاضی ایالات متحده به نام ضیا‌ام.فاروکی که توقیف را تایید کرده است، می‌‌گوید: «تعقیب قایق بادبانی توسط یک تیم جدید وزارت دادگستری موسوم به گروه ضربت صورت گرفته است.» محاسبه دقیق اموال مصادره شده الیگارش‌ها ممکن است، چند روزی طول بکشد.