به گزارش اویل پرایس، کانادا احتمالا به سمت بدترین رکود در تاریخ پیش می‌رود و دورنمای آن در ماه مه تیره‌تر خواهد بود. منابع آماری و تحلیلگران در این ماه تصویر کامل‌تری از فاجعه اقتصادی به وجود آمده توسط همه‌گیری ویروس کرونا و اقدامات اتخاذ شده برای مهار گسترش آن خواهند داشت.  سقوط قیمت نفت به خاطر کاهش تقاضا در اثر شیوع ویروس کرونا و جنگ یک ماهه قیمت بین عربستان و روسیه بر فعالیت‌های اقتصادی کانادا فشار می‌آورد. پنج درصد از این فعالیت‌های اقتصادی مربوط به بخش نفت و گاز می‌شود.

بهبود صنعت نفت کانادا پس از گذشتن از این شوک بسیار آهسته خواهد بود، چون مازاد عرضه تمام ذخایر موجود را تا اواسط ماه مه پر کرده و بسیاری شرکت‌ها از این سقوط قیمت جان سالم به در نمی‌برند. به خاطر اهمیت صنعت نفت در اقتصاد و تجارت کانادا، سرعت بهبود اقتصادی در این کشور کندتر از آن چیزی خواهد بود که تحلیلگران در ابتدا پیش‌بینی کرده بودند و حتی آهسته‌تر از اقتصادهای دیگری که تولیدکننده بزرگ نفت نیستند.

نظرسنجی از ۲۵ اقتصاددان در پایان ماه آوریل نشان داد اقتصاد کانادا احتمالا در سه ماه اول سال‌جاری میلادی ۸/ ۹ درصد کوچک شده و ۵/ ۳۷ درصد در سه ماه دوم سقوط می‌کند.  موسسه آمار کانادا تخمین می‌زند که اقتصاد این کشور ۹ درصد در ماه مارس کوچک شده باشد که سریع‌ترین کاهش ماهانه تولید ناخالص داخلی از ۱۹۶۱ است. بیش از یک میلیون نفر در ماه مارس شغل خود را از دست داده‌اند و نرخ اشتغال ۳/ ۳ درصد پایین آمده و به ۵/ ۵۸ درصد رسیده است یعنی پایین‌ترین حد از آوریل ۱۹۹۷.

اکثر شرکت‌های نفت و گاز کانادا شوک فعلی را بدتر از سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵ می‌بینند چون دسترسی به منابع مالی سخت‌تر شده است.  دولت فدرال کانادا ۷۱۷ میلیارد دلار کمک برای پیمانکاران بخش خدمات میادین نفتی در نظر گرفته است تا جلوی بیکاری ۳۵۰۰ نفر در صنعت نفت گرفته شود، آن هم در شرایطی که بسیاری از کارگران این بخش شغل خود را از دست می‌دهند.

پیش‌بینی می‌شود تولید نفت کانادا ۱۴ درصد نسبت به ۵/ ۳ میلیون بشکه در روز تولید شده در ۲۰۱۹ کاهش یابد که دلیل آن مسائل مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا، کاهش تقاضا و سقوط قیمت نفت است. اکثر تحلیلگران عقیده دارند شرکت‌های نفت کانادا طی ماه‌های آینده مجبور می‌شوند حداقل یک میلیون بشکه در روز از تولید خود را کاهش دهند. در همین راستا، پیش‌بینی می‌شود کانادا در سال ۲۰۲۰ کمترین میزان حفاری نفت در ۴۹ سال اخیر را  ثبت کند. گفته می شود امسال تعداد چاه‌های حفاری شده در این کشور به ۳۱۰۰ حلقه برسد که از سال ۱۹۷۲ بی‌سابقه است.