پکن دستور آزمایش انبوه در سراسر شهر را سریع‌تر از شانگهای می‌دهد؛ جایی که مقام‌ها آزمایش در مقیاس مشابه را تنها پس از هفته‌ها از وقوع ابتلا و ظهور بیش از هزار مورد ابتلای به کرونا شروع کردند. دکتر «اریک فیگل-دینگ»، اپیدمیولوژیست که رئیس گروه ضربت کووید-۱۹ در شبکه بهداشت جهانی است‌‌ (یک گروه داوطلب از دانشمندان و پزشکان) می‌‌گوید: «زودتر عمل کردن ارزان‌تر از دیرتر اقدام کردن است.» ایده این است که قبل از اعمال محدودیت در حرکت، با آزمایش سریع‌تر دست به اقدام بزنیم تا درک کنیم که شیوع این بیماری چقدر گسترش یافته است. مقامات اذعان کرده‌اند که نوع بسیار مسری و مخفی اُمیکرون به لایه دفاع پکن نفوذ کرده و احتمالا برای یک هفته در این شهر، به‌ویژه در منطقه پرجمعیت چائویانگ، در گردش بوده و شناسایی نشده است. «یانگ بی‌بی» معاون رئیس دولت منطقه‌ای روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «اخیرا چندین شیوع در منطقه چائویانگ رخ داده که ویژگی‌‌های انتقال پنهان، سرایت شدید و گسترش سریع را نشان می‌‌دهد.» روز سه‌‌شنبه مقامات گفتند که ۲۲ مورد جدید در پکن شناسایی شده است و کارکنان بهداشتی به‌‌ویژه بر شیوع بیماری‌‌هایی که در مدارس این شهر پیدا شده بود، متمرکز شده‌‌اند. شش مورد از آخرین موارد دانش‌آموزان همان مدرسه بودند. مقامات گفتند که تنها در روز دوشنبه از حدود چهارمیلیون نفر نمونه جمع‌آوری شده است. مقامات پکن از ساکنان خواستند که از راه دور کار کنند و تجمعات در مقیاس بزرگ مانند نمایش‌های فرهنگی، رویدادهای ورزشی و نمایشگاه‌ها را به حالت تعلیق درآوردند. برخی از خیابان‌‌های چائویانگ که تاکنون بیشتر موارد در آن شناسایی شده‌‌ است، به‌طور غیرمعمول ساکت بودند. مقامات پیش از این منطقه کوچکی را در جای دیگری در منطقه شناسایی کرده بودند که حدود یک مایل مربع از جنوب چائویانگ را پوشش می‌‌داد؛ جایی که به ساکنان دستور دادند در خانه‌هایشان را ببندند و بی‌خیال خانه‌هایشان شوند.

به نظر می‌‌رسد بسیاری از ساکنان چائویانگ به چنین توصیه‌هایی توجه می‌‌کنند؛ زیرا غذاخوری‌‌ها و مغازه‌های کنار خیابان بدون مشتری باقی مانده‌‌اند. نگرانی‌‌ها درباره قرنطینه باعث شده بود در روزهای یکشنبه و دوشنبه برخی از خریدها با وحشت انجام شوند؛ اما فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌‌ها در روز سه‌‌شنبه به خوبی انبارهایشان پر بوده و ترسی از خرید مردم نداشتند. فردی در بلندگو در یک سوپرمارکت در منطقه چائویانگ با صدای بلند گفت: «کالاهای داخلی کافی است و عرضه کافی است! لطفا منطقی مصرف کنید. زیاد خرید نکنید و باور نکنید و شایعه‌پراکنی نکنید. بعد از خرید، سریع سوپرمارکت را ترک کنید.» «لیو چانگل» یک کارمند غرفه گوشت، گفت که شرکت متبوع او محصولاتی را که در روز دوشنبه در اختیار مشتریان قرار داده بود، دوبرابر کرده و بسیاری از اقلام تقریبا فروخته شده است. سوپرمارکت همچنین ساعات کاری یکشنبه شب را تمدید کرد و جریان ثابتی از مشتریان همه سبزیجات و گوشت را خریدند. او گفت که روز سه‌شنبه، جریان مراودات به حالت عادی بازگشت.

لیو افزود: «به نظر می‌رسد که همه به اندازه کافی غذا خریده‌اند و برای خرید نمی‌آیند.» او در پاسخ به این سوال که آیا نگران قرار گرفتن در قرنطینه است یا خیر، گفت که اهل هوبی است، استانی که ویروس کرونا برای اولین‌بار در اوایل سال۲۰۲۰ در آن ظاهر شد و در آن زمان نیز تحت قرنطینه‌های گسترده زندگی می‌کرد. او می‌گوید: «فکر می‌کنم به قرنطینه بودن عادت کرده‌ام، بنابراین دیگر عصبی نیستم.» پکن به دنبال اطمینان دادن به مردم درباره عرضه کالاها برای جلوگیری از وحشت گسترده است. «چن جینینگ»، معاون شهردار شهر روز دوشنبه چندین بازار را در یک رویداد نمایشی بازرسی کرد تا نشان دهد که مقامات به تامین مواد غذایی توجه دارند. «ژائو ویدونگ» معاون دفتر بازرگانی شهر روز سه‌‌شنبه گفت که دولت برای پاسخگویی به تقاضای عمومی، آزادسازی ۱۰۰ تن تخم‌‌مرغ از ذخایر خود را آغاز خواهد کرد. همچنین به نظر می‌رسد پکن تاکنون در توزیع و تحویل خصوصی–دولتی تداخلی نداشته است. در مقابل، شانگهای قوانین سختگیرانه‌ای را برای کنترل تردد کامیون‌ها در این شهر ۲۶میلیونی به‌کار گرفت که بسیاری از ترتیبات پیچیده توزیع مواد غذایی را مختل کرده است. کارت‌‌های رسمی تردد روزانه کامیون‌‌ها برای ورود به شهر اکنون تا ۲ هزار دلار در بازار سیاه فروخته می‌‌شود. پلیس شانگهای بعدازظهر دوشنبه اعلام کرد که ۳۴نفر را به اتهام ساخت گذرنامه‌های جعلی بازداشت کرده است.