حمله به راه‌آهن سراسری اوکراین

 به گفته مقام‌‌های اوکراینی در حملات روسیه دست کم پنج نفر کشته و ۱۸ نفر زخمی شده‌‌اند. از خطوط آهن همچنین برای سفر غیرنظامیان میان شهرها یا تلاش برای فرار از نواحی جنگ‌‌زده استفاده می‌‌شود. «سانتورا- ایسمی- گلادستون» در نیویورک‌تایمز نوشتند ساعاتی پس از اتمام دیدار بلینکن و آستین از اوکراین و رسیدن آنها به لهستان، روسیه مبادرت به بمباران خطوط راه آهن اوکراین کرد. خطوط راه آهن و سایر زیرساخت‌های اوکراین برای انتقال سلاح و کمک‌ها به مناطق جنگ‌زده این کشور مهم است؛ اما روسیه با بی اهمیتی فراوان، آنها را مورد حمله قرار می‌دهد. مسکو سفر مقام‌های آمریکایی را به مثابه «انگیزه‌ای برای تشدید بحران» ارزیابی می‌کند. بر همین اساس، پس از حمله به خطوط راه‌آهن اوکراین، روس‌ها حمله دیگری را به خطوط برق در استان لوهانسک انجام دادند که ده‌ها نفر بدون برق ماندند. از دیگر نشانه‌های بدتر شدن بحران از سوی روسیه می‌توان به اخراج ۴۰دیپلمات آلمانی از سوی روسیه و در پاسخ به اخراج دیپلمات‌های روسی در آلمان دانست. گفته می‌شود در بریانسک (مننطقه لجستیکی نظامی در روسیه) واقع در ۱۰۰ مایلی مرز اوکراین، شعله‌های آتش از یک انبار ذخایر سوختی و نظامی روسیه زبانه می کشید. علت این آتش‌سوزی معلوم نیست؛ اما گزارش‌های تاییدنشده حاکی از حمله اوکراینی‌ها به خاک روسیه است.

در تحولی دیگر و به گزارش نیویورک‌تایمز انفجارهای روز دوشنبه «ترانس نیستریا» منطقه جداشده روسی زبان در مولداوی را که هم‌مرز با اوکراین است، لرزاند و دولت محلی گفت: احتمالا ساختمان آژانس امنیتی در تیراسپل، پایتخت این منطقه، با استفاده از نارنجک‌‌انداز مورد حمله قرار گرفته است. وزارت امور داخله این منطقه در بیانیه‌ای گفت که در این رویداد به کسی آسیب نرسیده است. تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد دود از پنجره‌های شکسته بیرون می‌آید. درحالی‌که نبرد در اوکراین در شرق این کشور متمرکز است، ترانس نیستریا که میزبان صدها سرباز روسی است و جمعیت قومی روس زبان زیادی دارد، یک نقطه استراتژیک مهم در جناح جنوب غربی اوکراین است و در فاصله ۲۵ مایلی شهر بندری اصلی اوکراین، اودسا قرار دارد.

به نوشته نچپورنکو، روز جمعه یک ژنرال روسی گفت که یکی از اهداف فعلی مسکو در اوکراین ایجاد «نقطه دسترسی دیگر» به ترانس نیستریا است؛ ادعایی که بازتاب ترس اوکراینی‌هاست که روسیه می‌خواهد کل سواحل دریای سیاه اوکراین، از جمله اودسا را به تصرف خود درآورد و روسیه را به ترانس نیستریا متصل سازد. کارشناسان نظامی این سوال را مطرح کردند که آیا اظهارات این ژنرال منعکس‌کننده سیاست کرملین است و اینکه آیا ارتش روسیه می‌تواند چنین ماموریتی را انجام دهد یا خیر. طی تهاجم روسیه به اوکراین، مقامات اوکراینی نسبت به «تحریک‌‌های» روسیه، از جمله در ترانس‌‌نیستریا هشدارهایی دادند. ترانس نیستریا، نوار باریکی از زمین با کمتر از ۵۰۰هزار نفر است که با حمایت مسکو در یک جنگ کوتاه در اوایل دهه ۱۹۹۰ از مولداوی جدا شد. این کشور دارای یک دولت سرکوبگر است که به‌شدت به روسیه وابسته است و تلویزیون دولتی روسیه در آنجا مسلط است. همچنین «مارک سانتورا» «جان ایسمی» و «ریک گلادستون» در گزارش ۲۶آوریل در نیویورک تایمز نوشتند، آمریکا به دنبال «تضعیف»ارتش روسیه است تا دیگر خطری برای سایر کشورها نباشد. این پیام از سوی یکی از اعضای بلندپایه دولت بایدن در سفر به اوکراین مطرح شد.

 این پیام که از سوی «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا داده شد هدفش مهار روسیه با ارائه تجهیزات بیشتر و قدرتمند به اوکراین است. به نوشته این گزارشگران، تاکنون برنامه‌های پوتین برای تسخیر و تصرف فوری اوکراین نقش بر آب شده است. هیات آمریکایی (آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع) در سفر به اوکراین اعلام کرد که ایالات متحده سفارت خود را در کی‌یف بازگشایی خواهد کرد و این سیگنال دیگری است دال بر اینکه روسیه در مسیر شکست قرار دارد. وزیر خارجه آمریکا افزود: «در عرصه جنگ، روسیه در حال شکست و اوکراین در حال پیروزی است و روسیه نتوانسته است به هدف خود که از بین بردن استقلال اوکراین بود، برسد.» وزیران دفاع و خارجه آمریکا ابراز امیدواری کردند که نیروهای روسیه به‌‌زودی خسته خواهند شد و توانایی تهاجم بیشتر در خاک اوکراین را از دست خواهند داد. لوید آستین افزود: «هدف ما این است که ارتش روسیه به زودی تضعیف شود و دیگر نتواند بخش‌های بیشتری از خاک اوکراین را اشغال کند.»

آمریکا و سایر اعضای ناتو در روزهای اخیر با وجود اعتراض مسکو، ارسال تجهیزات نظامی و سلاح‌‌های سنگین به اوکراین را تصویب کرده‌‌اند. لوید آستین و آنتونی بلینکن با اعلام خبر ارسال یک کمک تسلیحاتی دیگر به اوکراین به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار گفتند که دیپلمات‌‌های آمریکایی در روزهای آینده به مرور به اوکراین بازمی‌‌گردند. همزمان با این تحولات، جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه بریجت برینک، دیپلمات باسابقه و سفیر سابق در اسلوواکی، صربستان، گرجستان و ازبکستان را به‌عنوان سفیر جدید آمریکا در کی‌‌یف معرفی کرد. این انتصاب باید از سوی مجلس سنا تایید شود. سفارت آمریکا در ۲۴ فوریه

تعطیل شد. «سانتورا- ایسمی- گلادستون» در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از این دو مقام آمریکایی خاطرنشان کردند که نیروهای روسیه «متحمل خسارات سنگین» شده و «بسیاری از نیروهایشان را از دست داده‌اند». بلینکن در بخش دیگری از سخنان  خود از نقطه‌ای ناشناخته در لهستان گفت، روسیه نتوانسته به هدف خود مبنی بر ویرانی و به زیر کشیدن دولت اوکراین دست یابد. او گفت: «روسیه در حال شکست است و اوکراین در حال پیروزی است.» از دیگر تحولات میدانی مربوط به اوکراین می‌توان به سخنان وزیر خارجه روسیه اشاره کرد که گفت همچنان خطر واقعی جنگ جهانی سوم وجود دارد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در برنامه موسوم به «بازی بزرگ» در شبکه یک تلویزیون روسیه تاکید کرد که تسلیحات ارسالی ناتو به کی‌‌یف یک جنگ نیابتی است و نیروهای روسیه این انبارهای تسلیحاتی را به عنوان اهداف قانونی و مشروع برای خود در نظر خواهند گرفت. وزیر خارجه روسیه گفت که قصد ایالات متحده برای تحویل بالگردهاMi-۱۷ به اوکراین نقض آشکار تعهدات بین‌المللی و نقض مستقیم تعهدات در حوزه بسیار مهم روابط بین‌‌الملل است. وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که مذاکرات صلح روسیه با اوکراین ادامه خواهد یافت؛ اما هنوز خطر واقعی جنگ جهانی سوم وجود دارد. خبرگزاری تاس هم اعلام کرد که «یوگنی ایوانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه دوشنبه در نشست کمیسیون موقت شورای فدراسیون روسیه برای حفاظت از حاکمیت و جلوگیری از مداخله در امور داخلی این کشور گفت، از زمان آغاز حمله به اوکراین، حدود ۴۰۰کارمند ماموریت‌‌های خارجی روسیه از ۲۸کشور غربی اخراج شده‌‌اند. لهستان، آلمان، اسلوونی، اسلواکی، کرواسی، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از جمله این کشورها هستند.