علت دشواری مذاکره با روسیه از زبان وزیر خارجه اوکراین

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد که پس از حملات به شهرهای بوچا و کراماتورسک حتی اندیشیدن به مذاکره با روسیه بسیار دشوار است.

کولبا در مصاحبه با شبکه "ان بی‌سی" مدعی شد: حتی فکر کردن به مذاکره با افرادی که مرتکب این همه جنایات جنگی شده‌اند و چنین آسیب هولناکی به اوکراین وارد کرده‌اند، بسیار دشوار است. 

با این حال وی تاکید کرد: اگر مذاکره با روس‌ها از وقوع حملات مشابه در اوکراین جلوگیری کند، باید از این فرصت استفاده کنیم. 

رسانه‌های غربی روز جمعه از حمله موشکی روسیه به ایستگاه راه آهن شهر کراماتورسک واقع در شرق اوکراین و کشته شدن دستکم ۵۷ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر دیگر خبر دادند. 

دولت اوکراین هر روز اتهامات جدیدی را متوجه نظامیان روس می‌کند که کشتار غیرنظامیان در منطقه بوچا در حومه کی یف از جمله آن‌ها بود. 

همزمان با اعلام مقامات اوکراینی در ۱۴ فروردین (۳ آوریل) مبنی بر آزادسازی تمامی مناطق پایتخت، از کنترل نیروهای روسیه، انتشار تصاویری دلخراش از اجساد غیرنظامیان در خیابان‌های شهر "بوچا" جهان را بهت‌زده کرد. 

رسانه‌های غربی با انتشار تصاویری از شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه هنگام خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده‌اند و کرملین قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا را رد کرد. 

مسکو با انکار هدف قراردادن غیرنظامیان گفت که تصاویر بوچا، ساختگی و برای توجیه اعمال تحریم‌های تازه علیه مسکو و منحرف کردن مذاکرات صلح بوده است

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.