از آن زمان، روزهای خشونت در اطراف محوطه مسجد‌الاقصی (که برای مسلمانان و یهودیان مقدس است) «رعم» را نیز تحت فشار قرار داد تا از کار کناره‌گیری کند. «رعم» در بیانیه‌ای گفت: «اگر کابینه به اقدامات خود علیه مردم بیت‌المقدس ادامه دهد...ما به‌عنوان یک بلوک و یک جناح استعفا خواهیم داد.» این بیانیه ساعاتی پس از آن صادر شد که بیش از ۲۰فلسطینی و اسرائیلی در حوادثی در داخل و اطراف محوطه مسجدالاقصی که برای یهودیان به «کوه معبد» معروف است، زخمی شدند. جدیدترین درگیری‌ها تعداد مجروحان را از روز جمعه به بیش از ۱۷۰ نفر رسانده است؛ آن هم در زمانی حساس که عید فصح یهودیان مصادف با ماه روزه مسلمانان است. این درگیری‌ها همچنین به دنبال خشونت‌های مرگبار در اسرائیل و کرانه باختری اشغالی است که از اواخر ماه مارس آغاز شد و در آن ۳۶فلسطینی شهید شدند. اوایل صبح یکشنبه ۲۸فروردین ماه، پلیس گفت که «صدها» تظاهرات‌کننده فلسطینی در داخل محوطه مسجد، اندکی قبل از ورود بازدیدکنندگان یهودی، شروع به جمع‌آوری انبوه سنگ‌ها کردند.

یهودیان مجاز به بازدید هستند، اما در این مکان که سومین مکان مقدس در اسلام است، نماز نمی‌خوانند. پلیس اسرائیل گفت نیروهایش برای «خارج ساختن» تظاهرات‌کنندگان و «برقراری مجدد نظم» وارد محوطه شده بودند. هلال احمر فلسطین اعلام کرد که ۱۹ فلسطینی مجروح شدند و حداقل پنج فلسطینی در بیمارستان بستری شدند. گفته می‌‌شود برخی با گلوله‌های فولادی با روکش پلاستیکی زخمی شده‌‌اند. یک تیم خبرگزاری فرانسه در اوایل صبح یکشنبه در نزدیکی ورودی محوطه، نمازگزاران یهودی را دیدند که به دلایل مذهبی پابرهنه و توسط پلیس به‌شدت مسلح محافظت می‌‌شدند. به نوشته گزارشگر المانیتور، خارج از شهر قدیمی که در شرق بیت‌المقدسِ الحاق‌شده توسط رژیم صهیونیستی قرار دارد، جوانان فلسطینی با پرتاب سنگ به اتوبوس‌های عبوری، شیشه‌های آنها را شکستند و در نتیجه هفت نفر به‌دلیل جراحات سبک تحت مداوا قرار گرفتند. پلیس گفت ۱۸ فلسطینی را دستگیر کرده است و «عمر بار لِو»، وزیر امنیت عمومی این رژیم گفت که اسرائیل «به‌شدت علیه هر کسی که جرات استفاده از تروریسم علیه اسرائیلی‌ها را داشته باشد، وارد عمل خواهد شد.» در هر حال، منابع سیاسی به خبرگزاری فرانسه گفتند که پس از خروج «رعم» از ائتلاف، بنت احتمالا به دنبال آرام کردن اوضاع برخواهد آمد. ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن روز یکشنبه از اسرائیل خواست تا «تمام اقدامات غیرقانونی و تحریک‌‌آمیز» را که موجب «وخیم‌‌تر شدن بیشتر» می‌‌شود، متوقف کند. این پادشاهی به‌عنوان حافظ اماکن مقدس در شرق بیت‌المقدس عمل می‌کند که اسرائیل در سال۱۹۶۷ آن را تصرف کرد و بعدا در اقدامی که توسط اکثر جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشد، ضمیمه آن شد. «حسین آل‌شیخ» مقام ارشد فلسطینی روز یکشنبه گفت: «وخامت خطرناک اوضاع از سوی اسرائیل در محوطه الاقصی... حمله‌ای آشکار به اماکن مقدس ما است» و از جامعه جهانی خواست تا مداخله کند. رهبر جنبش حماس پیش‌تر به اسرائیل هشدار داده بود که «الاقصی مال ماست، فقط مال ما.» اسماعیل هنیه گفت: «مردم ما حق دسترسی به آن و نماز خواندن در آن را دارند و ما در برابر سرکوب و ترور (اسرائیل) سر فرود نمی‌آوریم.»

هفته‌ها تنش‌‌های فزاینده شاهد دو حمله از سوی فلسطینی‌ها در شهر ساحلی تل‌آویو یا نزدیکی آن، در کنار دستگیری‌‌های گسترده توسط نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی بود. از ۲۲مارس تاکنون در مجموع ۱۴فلسطینی در حملات علیه اسرائیل شهید شده‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ۲۲فلسطینی در همین مدت شهید شده‌اند؛ از جمله مهاجمانی که اسرائیلی‌ها را هدف قرار دادند. صبح روز جمعه پلیس با فلسطینیان در محوطه الاقصی از جمله در داخل آن درگیر شد که با محکومیت شدید کشورهای مسلمان مواجه شد.

در جریان این درگیری‌ها حدود ۱۵۰نفر زخمی شدند. دفتر عباس در بیانیه‌‌ای اعلام کرد رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌‌جمهور ترکیه روز یکشنبه در تماسی با محمود عباس، گفت که برای «پایان دادن به تشدید تنش‌‌های اسرائیل» با همه طرف‌‌ها تماس خواهد گرفت.

الجزیره نیز در گزارش ۱۷ آوریل نوشت، حزب «فهرست متحد عربی» که با نام عبری «رعم» و نام انگلیسی «UAL» نیز شناخته می‌شود، مشارکت در کابینه ائتلافی نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد و خشونت‌ها در محوطه مسجدالاقصی را دلیل تصمیم خود اعلام کرد. این حزب که اکثر حامیان آن را عرب‌تباران اسرائیل تشکیل می‌دهند- اقلیتی که حدود ۲۱درصد از جمعیت تقریبا ۹میلیونی اسرائیل را تشکیل می‌دهند- توسط منصور عباس رهبری می‌شود و اولین حزبی بود که به نمایندگی از شهروندان فلسطینی به کابینه اسرائیل پیوست. بنت در ژوئن گذشته پس از تلاش‌‌های پرزحمت برای تشکیل یک کابینه ائتلافی که توانست درازدامن ترین نخست‌‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، را سرنگون کند، به قدرت رسید. او این کار را با ایجاد اکثریت ناچیز ۶۱ کرسی در کنست ۱۲۰ کرسی‌ای انجام داد. اما کابینه بنت این اکثریت را در اوایل این ماه از دست داد؛ زمانی که یکی از اعضای راست افراطی کنست به‌دلیل تصمیم کابینه مبنی بر مجوز توزیع نان خمیر شده در بیمارستان‌ها در طول عید فصح، مطابق با حکم اخیر دادگاه عالی که سال‌ها ممنوعیت این عمل را لغو کرد، استعفا کرد.ائتلاف بنت دارای شکاف ایدئولوژیک عمیقی است و اکنون تنها ۶۰ کرسی در پارلمان دارد – به اندازه اپوزیسیون.

شامگاه یکشنبه، رعم که دارای چهار کرسی در ائتلاف بنت است، اعلام کرد که حمایت خود را «تعلیق» و فعالیت‌های پارلمانی خود را متوقف می‌کند. خروج رعم از کابینه بنت فورا بر فروپاشی کابینه تاثیر نخواهد گذاشت؛ زیرا کنست تا ۸ می در تعطیلات است. روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفت که اقدام رعم با بنت و یایر لاپید، وزیر امور خارجه، هماهنگ شده است و به این منظور طراحی شده است که به حامیان رعم اجازه دهد «بخار جمع‌شده در خود را رها کنند» اما در واقع از خروج از ائتلاف حاکم اجتناب کنند. برخی از مفسران سیاسی گفتند که اعلامیه رعم یک ژست نمادین برای برداشتن فشار از رهبران این حزب در طول بحران است و این اختلاف می‌تواند تا زمان تشکیل مجدد پارلمان در ماه آینده حل شود. انتظار می‌رود مجلس شورای رعم - هیات مشورتی رهبران مذهبی - تا دو هفته دیگر پس از پایان ماه رمضان تشکیل شود. اگر یکی دیگر از اعضا، کابینه ائتلافی را ترک کند، کنست می‌تواند خواستار برگزاری رای عدم اعتماد شود که می‌تواند اسرائیلی‌ها را برای پنجمین انتخابات پارلمانی در چهار سال آینده به پای صندوق‌های رای بازگرداند. اما «تایمز آو اسرائیل» هم روایت خود را این‌گونه ارائه داد و نوشت: در ادامه دور جدید تنش در روابط اسرائیل و فلسطینیان، پلیس اسرائیل روز یکشنبه ۲۸ فروردین با ورود دوباره به صحن مسجدالاقصی در شرق بیت‌المقدس، گروهی از فلسطینیان را بازداشت کرد. پلیس اسرائیل اعلام کرد که نیروهای آن روز یکشنبه پس از آن وارد الاقصی شدند که صدها فلسطینی و یهودیان با هم درگیر شدند. پلیس اسرائیل روز شنبه بیش از نیمی از ۵۰۰ فلسطینی را که در درگیری‌‌های شدید روز جمعه در صحن الاقصی دستگیر کرده بود، آزاد کرد؛ اما نیمی دیگر را با قرار تمدید حبس، راهی بازداشتگاه کرد. شبکه کان اسرائیل اعلام کرد که پلیس اسرائیل روز ۲۶ فروردین بر اساس یک برنامه از پیش تنظیم شده از ساعات بامدادی وارد صحن مسجدالاقصی شد.

تنش جاری در حالی از پنج‌‌شنبه شب گذشته تشدید شده است که ماه رمضان به نیمه خود نزدیک می‌‌شود، یهودیان عید فصح را آغاز کرده و مسیحیان در اماکن مقدسه شرق بیت‌المقدس آیین‌‌های عید پاک را برگزار می‌‌کنند.به نوشته تایمز آو اسرائیل، نفتالی بنت، نخست‌‌وزیر، روز یکشنبه تاکید کرد که دست پلیس و همه نیروها «برای تامین امنیت باز است» اما کابینه او «تلاش خواهد کرد تا اوضاع را آرام کند». بنی گانتز، وزیر جنگ اسرائیل نیز اعلام کرد که مقررات منع تردد فلسطینیانِ دارای مجوز ورود به اسرائیل که روزهای جمعه و شنبه، همزمان با عید یهودیان فصح برقرار شد، لغو می‌‌شود. همزمان، رئیس‌‌جمهوری مصر پسر خود را برای میانجی‌‌گری میان اسرائیل و فلسطینیان با ماموریت آرام کردن اوضاع راهی منطقه کرد. به نوشته «وای.نت»، محمود السیسی پسر ارشد عبدالفتاح السیسی، در صدر یک هیات مصری، در غزه و رام‌‌الله با سران سازمان‌های فلسطینی و تشکیلات خودگردان دیدار می‌‌کند و قرار است در ادامه برای دیدار با مقامات اسرائیل به تل‌‌آویو برود. این اولین بار است که پسر سیسی در این امور میانجی‌‌گری می‌‌کند. تا پیش از این، معمولا رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مصر ماموریت پادرمیانی در بحران‌‌های اسرائیل و فلسطینیان را برعهده داشت.