جمعه خونین مسجد الاقصی

ویدئوهای پخش‌‌شده در فضای مجازی نشان می‌‌دهد که فلسطینی‌‌ها سنگ پرتاب می‌‌کنند و پلیس نیز گاز اشک‌‌آور پرتاب می‌‌کند و از نارنجک‌‌های شوکر استفاده می‌‌کند. برخی دیگر، نمازگزارانی را نشان دادند که در داخل مسجد در میان ابرهایی از گاز اشک‌‌آور محاصره شده بودند. اورژانس هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد که اکثر مجروحان را به بیمارستان‌‌ها منتقل کرده است. این اوقاف گفت که یکی از نگهبانان محل، مورد اصابت گلوله پلاستیکی به چشمش قرار گرفته است.

همچنین نیروهای اسرائیلی یک عکاس و ۵نگهبان الاقصی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. هلال‌احمر فلسطین افزود که نیروهای اسرائیلی مانع از رسیدن آمبولانس‌‌ها و امدادگران به مسجد شدند. رسانه‌های فلسطینی می‌‌گویند ده‌ها نمازگزار مجروح در داخل محوطه محبوس شده بودند. نیروهای پلیس اسرائیل گفتند که در جریان تشدید تنش‌‌ها دست‌کم ۴۰۰ فلسطینی را دستگیر کردند. پلیس اسرائیل وارد محوطه سومین مکان مقدس در اسلام شدند تا جمعیت را که در پایان نماز صبح باقیمانده بودند، متفرق کنند. آنها مدعی شدند: «پس از آنکه گروهی از فلسطینی‌‌ها شروع به پرتاب سنگ به سمت فضای نماز یهودیان در دیوار غربی کردند، برای متفرق کردن و عقب راندن جمعیت وارد شدند.» با این حال عمر الکسوانی، مدیر مسجدالاقصی هم اعلام کرد که اشغالگران اسرائیلی پس از بازداشت ۴۰۰ نمازگزار فلسطینی درهای مسجد الاقصی را بازگشایی کردند.

نجوان السامری، خبرنگار الجزیره در گزارشی از دروازه دمشق گفت که نیروهای پلیس اسرائیل بدون بهانه به محوطه مسجد الاقصی یورش بردند و بعد از نماز صبح به نمازگزاران نزدیک نمازخانه حمله کردند. وی افزود که تشدید تنش زمانی رخ داد که گروه‌های یهودی راست افراطی خواستار یورش به محوطه مسجد‌‌الاقصی در طول عید فصح یهودیان و قربانی کردن حیوانات در حیاط آن شدند که از زمان‌های قدیم این مورد دیده نشده است. تنش‌ها در هفته‌های اخیر تشدید شده است. در پی یکسری حملات مرگبار توسط فلسطینیان در داخل سرزمین‌‌های اشغالی، اسرائیل دست به دستگیری و حملات نظامی در کرانه باختری اشغالی به شکل غیرقانونی زده است که منجر به درگیری‌‌هایی شده است که در آن چندین فلسطینی از جمله هفت فلسطینی از روز چهارشنبه شهید شده‌‌اند. هفته‌ها تظاهرات و یورش به الاقصی در ماه رمضان سال گذشته به یک حمله ۱۱ روزه به نوار محاصره شده غزه تبدیل شد. این جنگ منجر به شهادت حداقل ۲۶۰ فلسطینی و همچنین کشته شدن ۱۳ اسرائیلی و ویرانی قابل توجهی در این سرزمین فقیر شد.

واکنش‌‌ها

سازمان همکاری اسلامی یورش ده‌ها شهرک نشین تندرو به مسجد الاقصی با حمایت نیروهای اسرائیلی را محکوم کرد و آن را جریحه‌‌دار کردن احساسات امت اسلامی و نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌‌المللی دانست. حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، رژیم صهیونیستی را مسوول تبعات ادامه عملیات قتل ملت فلسطین و نقض‌‌ مقدسات دانست. وی از جامعه بین‌‌المللی به‌‌ویژه شورای امنیت خواست برای پایان دادن به این نقض‌‌ها و ملزم کردن اسرائیل به احترام به حرمت اماکن مقدس و حقوق سیاسی و دینی ملت فلسطین وارد عمل شوند. در این ارتباط گفته می‌‌شود که در ادامه عملیات نیروهای پلیس علیه فلسطینی‌‌ها، یک نفر دیگر در شهرک کفردان شهید شد. همزمان دبیرکل سازمان ملل خواهان تحقیقات جامع در این‌باره شد. الازهر نیز در بیانیه‌‌ای رخدادهای مسجدالاقصی را نگران‌کننده خواند و محکوم کرد.