پاپ فرانسیس علیه جنگ

پاپ اخیرا در تقبیح «جنگ‌طلبی از سوی برخی از مسیحیان» نیز گفته بود: «دشمنان خود را دوست بدارید، به کسانی که از شما متنفرند نیکی کنید، به کسانی که شما را نفرین می‌کنند برکت دهید، برای کسانی که با شما بد رفتار می‌کنند دعا کنید. بیایید همچنان از پروردگار صلح طلب کنیم تا بر تنش‌ها و تهدید جنگ از طریق مذاکرات جدی غلبه شود و مذاکرات فرمت نرماندی (مذاکراتی با حضور روسیه و اوکراین که از سوی آلمان و فرانسه تسهیل شده است) بتواند به این هدف کمک کند. فراموش نکنیم که جنگ دیوانگی است.»

پاپ فرانسیس در بخش دیگری از سخنانش درباره جنگ گفت: «در این باره فکر کنید. اگر مجبور می‌شدیم ساخت تسلیحات را برای یک سال متوقف کنیم، می‌توانستیم هزینه غذا و آموزش کل جهان را تامین کنیم. ما به جنگ‌ها عادت کرده‌ایم. این تلخ است؛ اما واقعیت دارد.» پاپ فرانسیس همچنین در یکی از گفت‌وگوهای خود با شبکه تلویزیونی ۳ ملی ایتالیا عدم پذیرش مهاجران از سوی کشورهای اروپایی را «اقدامی مجرمانه» خواند، از کشته شدن بسیاری از افراد، به‌ویژه کودکان به‌دلیل گرسنگی و جنگ ابراز گلایه کرد.

 او اختلاف طبقاتی و تبعیض‌ها، جنگ را «مکانیزم مخرب» و مدیترانه را «قبرستان مهاجرین» عنوان کرد. پاپ در خصوص یمن نیز اعتقاد دارد: «متاسفانه اولویت جنگ‌ها هستند. مردم یمن نمونه‌ای از آن هستند. یمن مدتی است از جنگ رنج می‌برد و ما درباره فرزندان یمن صحبت می‌کنیم؟ اولویت‌هایی وجود دارد که برخی دارای اهمیت و برخی در درجه کمتری قرار دارند. کودکان، مهاجران، فقرا، گرسنگان به حساب نمی‌آیند، حداقل در اولویت قرار نمی‌گیرند. افرادی هستند سعی می‌کنند به آنها کمک کنند؛ اما در تصور جهانی آنچه مهم است جنگ و فروش سلاح است.  فکر کنید با یک پول ساخت اسلحه، می‌توانید به همه دنیا غذا و آموزش رایگان بدهید. به جسد کودک کرد سوری که در ساحل پیدا شد و بچه‌های زیادی مثل او که نمی‌شناسیم و هر روز از سرما می‌میرند فکر کنیم. حتی با وجود این، جنگ در درجه اول باقی می‌ماند. بیایید ببینیم اقتصادها چگونه اقدام می‌کنند و امروز چه چیزی مهم‌تر است؟ جنگ ایدئولوژیک قدرت‌ها، جنگ تجاری و بسیاری از کارخانه‌های اسلحه‌سازی.»

پاپ سال گذشته از آتش‌بس فوری جهانی برای برقراری صلح و امنیت نیز حمایت کرده بود و از تلاش‌های شورای امنیت سازمان ملل در جهت تحقق آتش‌بس جهانی برای کمک به مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا قدردانی کرد.

پاپ درخواست شورای امنیت برای آتش‌بس فوری جهانی که صلح و امنیت را به‌منظور تامین کمک‌های بشردوستانه بسیار ضروری برقرار می‌کند، مورد تحسین قرار داد. او امیدوار است چشم‌انداز شورای امنیت، نخستین قدم جسورانه برای آینده صلح باشد. به باور پاپ، درخواست برای آتش‌بس فوری در سطح جهان که اجازه می‌دهد امنیت و صلح لازم برای تامین کمک‌های انسان‌دوستانه فراهم شود، قابل تقدیر است و امیدوارم قطعنامه شورای امنیت، یک گام مهم و ابتدایی برای دستیابی به آینده آرام و همراه با صلح باشد.

واتیکان به‌عنوان مهم‌ترین مرکز مسیحیان جهان در چند نوبت نگرانی خود را درباره اقدامات احتمالی یک‌جانبه که می‌تواند هرچه بیشتر مسیر صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و همچنین وضعیت حساس خاورمیانه را به خطر بیندازد، ابراز داشت. او از طرفین درخواست می‌کند براساس قطعنامه‌های مربوط به سازمان ملل، اقداماتی به‌منظور بازگرداندن اعتماد متقابل است، صورت بگیرد. پاپ در راستای صلح در سرزمین مقدس خواستار نفی خشونت و آری گفتن به پیروی از توافق‌ها و مخالفت با اقدامات تحریک‌آمیز شد. واتیکان خواستار احترام به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل است و با دقت مسائلی را که می‌تواند گفت‌وگوها را به مخاطره بیندازد، دنبال می‌کند.

پاپ حتی خواستار دعا برای «آینده سوریه و کشورهای منطقه» شد تا اوضاع غمبار مردم سوریه و همسایگان، به‌ویژه لبنان بهبود یابد. پاپ تاکید دارد به کودکان گرسنه و اینکه غذا ندارند، بیندیشید. از مسوولان ملتمسانه می‌خواهم تا در جهت برقراری صلح، توانمند باشند. پاپ از همگان دعوت کرده است برای مردم یمن، به‌ویژه برای کودکان که از بحران جدی بشری رنج می‌برند، دعا کنند.

رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در اظهاراتی کنایه‌آمیز به طرح به اصطلاح صلح «معامله قرن» آمریکا نسبت به مطرح کردن «راه‌حل‌های ناعادلانه» برای درگیری اسرائیل و فلسطین هشدار داده بود و این راه‌حل‌ها را پیش درآمد بحران‌های جدید خوانده بود. به اعتقاد پاپ، نمی‌توان درگیری حل‌نشده میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را با ایجاد خطر راه‌حل‌های ناعادلانه‌ای نادیده‌ بگیریم؛ چراکه پیش‌درآمد بحران‌های جدید هستند.