اردوغان که پیش‌تر در یک کنفرانس خبری در فرودگاه آتاتورک در استانبول سخن می‌گفت، افزود که هدف از این سفر شکل دادن به «دوستی و برادری با امارات» طی ۵۰سال آینده است. اردوغان گفت: «ما امنیت و ثبات همه کشورهای برادر در منطقه خلیج‌فارس را جدا از امنیت و ثبات کشور خود نمی‌دانیم.»

انور قرقاش، مشاور رهبر امارات در توییتی نوشت: «سفر اردوغان - اولین دیدار از سال ۲۰۱۳ به این سو- صفحه جدید و مثبتی را در روابط دوجانبه می‌گشاید.» عبدالخالق عبدالله، استاد علوم سیاسی در امارات روز یکشنبه در توییتی نوشت که دو کشور باید به دنبال تقویت «مشارکت سیاسی استراتژیک» باشند. چند سالی است روابط بین ترکیه و امارات که کشوری غنی از انرژی است به سردی گراییده است؛ زیرا هر دو کشور از طرف‌‌های مخالف در درگیری‌‌های منطقه‌‌ای حمایت می‌‌کنند و درباره موضوعات دیگری مانند اکتشاف گاز در شرق مدیترانه با هم در ستیز هستند؛ اما پس از سفر محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی به آنکارا در ماه نوامبر که اولین سفر یک مقام بلندپایه اماراتی از سال ۲۰۱۲ به این سو بود، تنش‌ها کاهش یافت. به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان در سال ۲۰۱۶ ولیعهد ابوظبی را متهم کرده بود که از طرح کودتای نافرجام در ترکیه حمایت مالی کرده است. حال به نظر می‌‌آید زمان دشمنی‌‌ها به سر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات «وام»، دو کشور همچنین ۱۰ موافقت‌نامه امنیتی، اقتصادی و فناوری امضا کردند. سفر اردوغان در حالی صورت می‌‌گیرد که امارات با تهدید فزاینده‌‌ای از سوی حوثی‌های یمن روبه‌رو است. روابط بین ترکیه و امارات به ویژه پس از قطع روابط عربستان سعودی، امارات و بحرین با قطر - متحد نزدیک آنکارا - در سال ۲۰۱۷ متشنج شد. اما این روابط در ژانویه ۲۰۲۱ در مسیر احیا شدن قرار گرفته است.

رئیس‌‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه در جریان سفرش به امارات گفت: «ما دوران جدیدی از مناسبات را با امارات متحده عربی آغاز کرده‌‌ایم.» او افزود که امارات یک شریک اقتصادی پراهمیت برای ترکیه است. حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در نیمسال اول ۲۰۲۱ به بیش از ۶میلیارد دلار رسیده است و این رقم افزایشی ۱۰۰درصدی در مقایسه با همین بازه زمانی در سال قبل را نشان می‌دهد. به نوشته این خبرگزاری، سیزده سند همکاری بین ترکیه و امارات متحده عربی در حوزه‌های صنایع دفاعی، بهداشتی، تغییرات اقلیمی، فناوری، فرهنگ، کشاورزی، تجاری، اقتصادی، مدیریت حواث غیرمترقبه، حمل‌ونقل، هواشناسی، ارتباطات و بایگانی با حضور رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی در پایتخت این کشور به امضا رسید. به نوشته الجزیره، اردوغان گفت، بر این باور است که دو کشور می‌توانند به صلح و ثبات و رفاه منطقه‌ای کمک کنند. اقدامات اردوغان در برقراری رابطه با اعراب و اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که تورم در این کشور به اوج رسیده و تظاهراتی در این کشور علیه او و بی‌ثباتی‌های اقتصادی شکل گرفته است.