با بستری بیماران در بیمارستان‌ها و افزایش سریع موارد جدید ‌ویروس کرونا که ناشی از افزایش سویه اومیکرون است، شهردار لندن روز شنبه برای اولین‌بار از ژانویه سال جاری به این سو، وضعیت اضطراری اعلام کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این هشدارها رویه‌های هماهنگی ویژه‌ای را طلب می‌کند و نشان می‌دهد که خدمات اورژانس و بیمارستان‌ها دیگر توانایی پاسخگویی به این حجم از بیماران را به شکل عادی ندارند. این اقدام در حالی صورت گرفته که تعداد بیماران در بیمارستان‌های لندن طی هفته گذشته ۲۹درصد افزایش یافته است.

دفتر صادق‌خان، شهردار لندن در روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شهر در هفته گذشته ۶۵هزار و ۵۲۵مورد جدید از بیماران کرونایی را شاهد بوده است؛ اما به تنهایی در روز شنبه ۲۶هزار و ۴۱۸مورد جدید هم اضافه شد که بالاترین رقم از زمان شروع پاندمی به حساب می‌آید.

منطقه لندن بزرگ طی دو هفته گذشته شاهد افزایش نزدیک به ۲۰۰درصدی موارد ابتلا بوده که آن را به سخت‌ترین منطقه در بریتانیا تبدیل کرده است. صادق‌خان در ویدئویی که توسط تلگراف منتشر شد، گفت: «این واقعا مهم است که لندنی‌ها بفهمند که مسائل چقدر جدی هستند.» او در این ویدئو تصریح می‌کند: «بهترین کاری که لندنی‌ها می‌توانند انجام دهند این است که هم واکسن را دو دز تزریق کنند و هم در صورت لزوم دز تقویتی را فراموش نکنند. آنها لایه‌های حفاظتی بیشتری را ایجاد می‌کنند.» وی می‌افزاید: «خبر واقعا بد این است که اکثریت قریب به اتفاق بیماران بستری‌شده در بیمارستان واکسینه نشده‌اند.»

مقامات بهداشتی بریتانیا این هفته هشدار دادند که نرخ ابتلا به اومیکرون درکمتر از هر دو روز، در بخش‌هایی از این کشور دو برابر می‌شود. کریس ویتی، کارشناس ارشد پزشکی انگلستان این هفته گفت: درحالی‌که تاثیر اومیکرون بر بستری شدن در بیمارستان و میزان مرگ‌ومیر همچنان نامشخص است، خدمات بهداشت ملی به‌دلیل رشد انفجاری موارد با تعداد بالایی از بیماران روبه‌رو بوده و احتمالا با سیل بیماران دیگر هم مواجه خواهد شد.» این کارشناس ارشد بریتانیا تصریح کرد: «این ویروس با سرعتی کاملا خارق‌العاده در حال حرکت است.»

این تحولات در بریتانیا در شرایطی رخ می‌دهد که کشورهای اطراف بریتانیا در اروپا برای جلوگیری از شیوع سویه اومیکرون، محدودیت‌ها را آغاز کرده‌اند. در این میان هلند قرنطینه کامل اعلام کرده است، دانمارک سالن‌های تئاتر و کنسرت را تعطیل کرد و ایرلند ساعت ۸ شب را پایان رفت‌وآمدها اعلام کرده و بارها را تعطیل کرده است.

در بریتانیا، افزایش ویروس کرونا، فشار شدیدی بر مقامات سیاسی وارد کرده است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور در هفته‌های اخیر پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر برگزاری ‌میهمانی در داونینگ‌استریت در سال گذشته تحت فشار شدید قرار گرفته است؛ آن هم در زمانی که دولت به مردم دستور می‌داد که با دوستان و خانواده خود ملاقات نکنند.

در لندن، صادق‌خان در تلاش است تا بر تردید واکسن‌نزده‌ها غلبه کند. روز شنبه او از یک کلینیک واکسیناسیون بازدید کرد و همزمان در یکسری رویدادهای مجازی برای تشویق لندنی‌ها برای واکسیناسیون شدن حضور یافت. دفتر شهردار گفت که جوامع سیاه‌پوست و آسیایی لندن، همراه با ساکنان کم درآمد، به‌طور نامتناسبی از این پاندمی آسیب دیده‌اند. به گفته این دفتر، این جوامع به‌ویژه سیاه‌پوستان لندن، هدف اطلاعات نادرست درباره واکسیناسیون قرار گرفته‌اند. دفتر شهردار در ادامه تصریح کرد که بیش از ۵/ ۲میلیون دز تقویت‌کننده در لندن تزریق شده است؛ اما بیش از یک میلیون ساکن واجد شرایط هنوز یک دز هم دریافت نکرده‌اند.

صادق‌خان آخرین بار در ژانویه سال جاری از شرایط اضطراری استفاده کرد؛ زمانی که اوج موارد ابتلا به کووید-۱۹ باعث تلفات بی‌شماری در انگلستان شد. او همچنین درباره خروج تراموا از ریل در سال ۲۰۱۶، آتش‌سوزی برج گرنفل در سال ۲۰۱۷ و یک حمله تروریستی در نزدیکی پل لندن در سال ۲۰۱۹ نیز همین شرایط را اعلام کرد.