سایه بحران اوکراین بر نشست لیورپول

تراس در ضمن برگزاری این مذاکرات در لیورپول از «کشورهای دموکراتیک آزاد» خواست تا اتکایشان به گاز روسیه را کنار بگذارند. در حاشیه این گردهمایی، تراس با بربوک، وزیر امور خارجه آلمان که در اولین گردهمایی بین‌المللی خود از بعد از تشکیل دولت جدید آلمان شرکت کرده است، دیدار کرد. وزیر امور خارجه آلمان در جریان دیدار با همتای انگلیسی‌اش در حاشیه اجلاس گروه هفت گفت برای انجام «هر اقدامی با هدف بازگشت به گفت‌وگو» در قبال مساله اوکراین موافق است. بربوک که یکی از اعضای حزب سبز آلمان است، به طرح اولویت‌های آلمان برای دوران ریاستش بر گروه هفت که در سال آینده میلادی آغاز می‌شود، پرداخت. او با اشاره به فرمت نرماندی - مذاکرات بین فرانسه، اوکراین، روسیه و همچنین آلمان برای حل بحران اوکراین - که اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان پس از دیدارش در روز جمعه با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برجسته ساخت، از طرفین خواست به میز مذاکره بازگردند. تراس نیز خاطرنشان کرد که حمله به اوکراین «یک اشتباه استراتژیک» با «عواقب شدید» برای مسکو خواهد بود. آمریکا و سایر اعضای ناتو قبلا گفته بودند که در صورت تهاجم مسکو به اوکراین، تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال خواهند کرد. تراس همچنین افزود که خواستار اطمینان از این است که «کشورهای دموکراتیک آزاد بتوانند جایگزینی برای تامین گاز از روسیه داشته باشند»؛ اظهارنظری که به دنبال نگرانی‌های آمریکا درباره پروژه خط لوله نورد استریم ۲ برای انتقال گاز از روسیه به آلمان مطرح می‌شود. وی بیان کرد: «در کوتاه‌مدت جهان آزاد تصمیماتی برای دستیابی به انرژی ارزان یا تامین مالی کم‌هزینه گرفته و این مساله‌ای است که هزینه‌ای درازمدت را برای آزادی و دموکراسی دارد و ما نمی‌توانیم دوباره آن اشتباه را تکرار کنیم. ما باید قویا گرد هم بیاییم تا در برابر متجاوزانی که به دنبال محدود کردن مرزهای آزادی و دموکراسی هستند، بایستیم.»

به نوشته گزارشگر الجزیره، آمریکا و متحدان ناتوی این کشور نگران اقدامات نیروهای روسی و تسلیحاتی هستند که به مرز با اوکراین منتقل شده است. برخی این اقدامات را مقدمه ای برای حمله می‌دانند و می‌گویند در صورت حمله نظامی روسیه، تحریم‌های سختی بر اقتصاد این کشور وضع خواهد شد که چه بسا موجب شود نفس اقتصاد روسیه بند آید. با این حال، مسکو تاکنون برنامه‌ریزی برای حمله را رد کرده است و در عوض کی‌یف را به رفتارهای خصمانه متهم می‌کند. کرملین به غرب هشدار داده است که کی‌یف را به تسلیحاتی با تکنولوژی بالا تجهیز نکنند؛ چراکه به گفته کرملین، این اقدامات برای تحریک مسکو است. چالاندز در بخش دیگری از گزارش خود افزود که تراس و بلینکن درباره چگونه بازداشتن مسکو از رفتارهای خصمانه گفت‌وگو کردند. به نوشته چالاندز، اگرچه این نشست شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله همه‌گیری کووید، تنش با چین، پرونده هسته‌ای ایران و تنش روسیه و اوکراین می‌شد، اما «هیچ موضوعی به اندازه مساله روسیه و اوکراین نتوانست بر این نشست سایه افکند.» به نوشته این گزارشگر «لیز تراس به نوعی تلاش داشت تا نقش وحدت‌بخش جهان آزاد را ایفا کند.»

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری کیودو، یک منبع در هیات ژاپنی شرکت‌کننده در اجلاس گروه هفت گفت: وزرای خارجه گروه هفت همچنان که آمریکا رهبری رویکرد تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن را به‌دست گرفته، روز شنبه مواضع خود را درباره المپیک زمستانی پکن بیان کردند. نشست گروه هفت در حالی برگزار می‌شود که انگلیس و کانادا با استناد به سوابق حقوق بشری چین، با آمریکا موضعی متحد برای تحریم دیپلماتیک المپیک پکن اتخاذ کرده‌اند؛ اما بعید است که فرانسه، میزبان بازی‌های المپیک تابستانی پاریس در سال ۲۰۲۴ و ایتالیا، میزبان بازی‌های المپیک زمستانی سال ۲۰۲۶، بخواهند از این روند پیروی کنند. روز یکشنبه، وزرای خارجه گروه هفت برای اولین بار شاهد پیوستن همتایان خود از سازمان اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (‌آسه‌آن) با هدف برپایی یک نشست گسترده‌تر بودند. انتظار می‌رود که این دو گروه به دنبال هماهنگ کردن مواضعشان بر سر مساله تقویت مواضع نظامی چین و ادعاهای ارضی جسورانه این کشور در حوزه هند-اقیانوسیه باشند.