براساس توافق آمریکا و عراق واشنگتن ماموریت رزمی خود علیه داعش در عراق را پایان داد؛ اما همچنان ۲۵۰۰ سرباز در عراق باقی می‌مانند. این نیروها برای دادن مشورت نظامی و کمک به نیروهای امنیتی عراق در این کشور می‌مانند و این تغییری است که با پایان مذاکرات فنی میان واشنگتن و بغداد حاصل شده است. این مذاکرات پنج‌شنبه پایان یافت. جان کربی گفت: «این همان تحول طبیعی است که با تعهدات ما در قبال دولت عراق همسو است.» وی گفت که هیچ‌گونه تحول «فوق‌العاده‌ای» در تعداد نیروهای آمریکایی در عراق رخ نخواهد داد. نیروهای آمریکایی از سال ۲۰۱۴ برای رهبری ائتلاف ضد داعش که کنترل بخش‌های وسیعی از سوریه و عراق را در دست گرفته بود در عراق هستند. سال ۲۰۱۷ داعش شکست خورد؛ اما همچنان تعدادی از نیروهای این گروه عملیات‌هایی را انجام می‌دهند. در این شرایط سرلشکر جان دبلیو.برنان جونیور، فرمانده نیروی ویژه ضدداعش در عراق در بیانیه‌ای گفت: «از زمانی که ائتلاف به درخواست کمک پاسخ داد، راه طولانی را پیموده‌ایم. در این مرحله جدید، مشارکت تحول‌آفرین ما با عراق نمادی از نیاز به هوشیاری مداوم است.»

برای دولت عراق، حذف  نیروهای رزمی یک پیروزی سیاسی با هدف جلوگیری از فشار برخی احزاب سیاسی و شبه‌نظامیان مخالف هرگونه حضور نیروهای آمریکایی بوده است. این توافق به دنبال مذاکرات بین جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در ماه ژوئیه صورت می‌گیرد که پس از آن رئیس‌جمهوری آمریکا متعهد شد تا تمام نیروهای رزمی کشورش را تا پایان سال بیرون بکشد. این توافق از سوی مقامات آمریکایی در آن زمان به‌عنوان بخشی از تلاش‌های واشنگتن تلقی شد که قصد داشت تا فشارها را علیه کاظمی کاهش دهد؛ چراکه نخست‌وزیر عراق به دنبال برقراری توازن در سیاست خارجی‌اش بین ایران و آمریکا بود.

نیروهای آمریکایی و عراقی بعدازظهر پنج‌شنبه مراسمی را در بغداد برگزار کردند که به مناسبت تغییر در وظایف نیروهای آمریکایی صورت گرفت و به‌طور رسمی ماموریت رزمی آنها به ماموریتی مستشاری تغییر می‌کند. ارتش آمریکا می‌گوید که همچون سه سال گذشته کمک خواهد کرد تا داعش را شکست دهد. به‌عنوان بخشی از تغییر و تحول، ارتش ایالات متحده گفت که اخیرا یک ستاد لجستیکی را از پایگاهی در غرب استان الانبار به کویت منتقل کرده است. اعلامیه روز پنج‌شنبه، تنها چند ماه پس از خروج از افغانستان صورت می‌گیرد که بایدن گفته بود که دیگر نمی‌تواند توجیهی برای حضور در افغانستان داشته باشد. اما دولت در برابر خروج کامل از عراق، جایی که جنگ دیگری پس از حملات ۱۱ سپتامبر آغاز شد، مقاومت کرده است؛ زیرا مقابله با نفوذ برخی قدرت‌های منطقه‌ای و تهدید مداوم داعش را برای منافع استراتژیک آمریکا حیاتی می‌داند. ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۱ پس از ناکامی در مذاکره درباره توافق‌نامه وضعیت نیروها با دولت عراق از عراق خارج شد. سه سال بعد، دولت عراق از آمریکا خواست که برای بیرون راندن داعش که یک‌سوم عراق و بخش‌های وسیعی از سوریه را تسخیر کرده بود، بازگردد. اینکه آیا اعلامیه روز پنج‌شنبه برای راضی کردن گروه‌های شبه‌نظامی  عراق که خواستار خروج کامل نیروهای آمریکایی هستند، کافی است یا خیر، هنوز مشخص نیست. اما یکی از گروه‌های شبه‌نظامی که اکنون بخشی از نیروهای امنیتی دولت عراق است، گفت که به هیچ قولی که از سوی ایالات متحده داده شده است، اعتماد ندارد.