پایگاه‌های نظامی جدید آمریکا علیه چین

دولت بایدن مقابله با چین را اولویت اصلی سیاست خارجی خود قرار داده است؛ زیرا تنش‌ها با پکن به ویژه درباره مساله تایوان افزایش یافته است و مقامات ارشد پنتاگون به‌طور علنی نسبت به تلاش‌های چین برای ارتقا و نوسازی ارتش خود ابراز نگرانی کرده‌اند. ماه گذشته مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، گفت: چین یک موشک مافوق صوت را که به ماهواره اسپوتنیک «خیلی نزدیک» بود، با موفقیت آزمایش کرد. این مقام گفت: برای مقابله با چین، این «بررسی» به وزارت دفاع دستور می‌دهد تا «زیرساخت‌ها در گوام و استرالیا» را تقویت کند و «ساخت و سازهای نظامی در جزایر اقیانوس آرام» را در اولویت قرار دهد و نیز «به دنبال دسترسی بیشتر منطقه‌ای برای فعالیت‌های مربوط به شراکت نظامی باشد». کارلین در جریان این نشست گفت: «در استرالیا، شاهد استقرار هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن‌های جدید به صورت دوره‌ای خواهیم بود، همچنین آموزش نیروهای زمینی و افزایش همکاری لجستیکی خواهیم داشت و به‌طور گسترده‌تر در سراسر هند و اقیانوس آرام، شاهد طیف وسیعی از پیشرفت‌های زیرساختی در گوام، جزایر مشترک‌المنافع ماریانای شمالی و استرالیا خواهیم بود.»

این مقام گفت «بررسی» مذکور همچنین وزارت دفاع را ملزم می‌کند تا با «کاهش» تعداد نیروها و تجهیزات در سایر مناطق جهان و «برای ایجاد آمادگی برای جنگ و افزایش فعالیت‌‌ها» در هند و پاسیفیک، تمرکز بیشتری در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، داشته باشد. درباره روسیه، این وزارتخانه از ارائه اطلاعات مشخص درباره اینکه چگونه «بررسی» مذکور ارتش ایالات متحده را برای آماده شدن به‌منظور مقابله با تهدیدات مسکو هدایت می‌کند، خودداری کرد. این مقام گفت: به‌طور کلی، یکی از اهداف این «بررسی» همانا «برقراری مجدد استانداردهای آماده‌سازی» است؛ به‌طوری‌که ارتش ایالات متحده «در زمان ظهور بحران‌ها، چابک و انعطاف‌پذیر باشد». این مقام گفت: ارتش ایالات متحده در تلاش است تا «آمادگی مجدد» را در شرق اروپا «با هدف تقویت یک بازدارندگی معتبر رزمی در برابر روسیه و الزامات خاص آن منطقه» ایجاد کند؛ اما به جزئیات بیشتر درباره چگونگی آماده شدن ارتش آمریکا برای مقابله با روسیه اشاره‌ای نکرد.

در خاورمیانه، این «بررسی» به وزارت دفاع دستور داد تا با حضور نظامی کنونی ایالات متحده در عراق و سوریه «به حمایت از کمپین شکست داعش ادامه دهد» و همچنین به کار بر روی ایجاد «ظرفیت نیروهای شریک» در آن کشورها ادامه دهد. اما به طور کلی، این «بررسی» به آستین دستور می‌دهد تا «تحلیل بیشتری را درباره الزامات وضعیت پایدار در خاورمیانه انجام دهد». این مقام گفت افغانستان به‌طور رسمی در این «بررسی» گنجانده نشده است؛ زیرا یک «فرآیند مجزا» به رهبری شورای امنیت ملی وجود دارد که «مسیر پیش رو برای حضور ایالات متحده در آنجا را بررسی می‌کند». کارلین گفت: به‌طور کلی ایالات متحده «چیزی در حدود ۷۵ مورد رایزنی» با متحدان و شرکای خود در هنگام گردآوری این «بررسی» داشت از جمله با «متحدان ناتو، استرالیا، ژاپن، جمهوری کره، و بیش از ۱۲ شریک در سراسر خاورمیانه و آفریقا». این مقام گفت: این «بررسی» همچنین شامل «قابلیت‌‌های عملکردی» مانند هسته‌‌ای، فضایی و سایبری نمی‌شود؛ زیرا این موارد در «بررسی‌‌های» مشخص دیگر وزارت مذکور مورد بررسی قرار گرفته‌‌اند.

«جک دچ» گزارشگر امنیت ملی و پنتاگونِ نشریه فارن پالیسی هم نوشت: بررسی طولانی‌مدت دولت بایدن از ردپای نظامی ایالات متحده در جهان، که بیشتر آنها از دید عموم خارج مانده است، به‌دلیل عدم موفقیت در پیشبرد چرخش پنتاگون به سمت مقابله با چینِ متمرد، در «کاپیتول هیل» مورد بررسی قرار گرفت. مقامات دفاعی در اوایل روز دوشنبه در جلسات توجیهی طبقه‌بندی شده در کاپیتول هیل از «بررسی وضعیت جهانی» - ممیزی از هزینه‌های سربازان و تسلیحات پنتاگون در سراسر جهان- پرده‌برداری کردند. اما دستیاران این جلسه توجیهی را مبهم به حال خود رها کردند. این «بررسی» تقریبا ۱۰ ماهه اگرچه موثر بود، اما وزارت دفاع با نزاع‌های داخلی درباره اینکه آیا نیروهای آمریکایی بیشتری را به اقیانوس آرام منتقل کند یا خیر، دچار مشکل شد. یکی از دستیاران کنگره که با این یافته‌ها آشناست، به فارن پالیسی گفت: «به نظر می‌‌رسد بررسی وضعیت جهانی یک بررسی تقریبا بیهوده یک‌ساله بود: بدون تصمیم، بدون تغییر، بدون احساس فوریت، بدون تفکر خلاق. پر از حرف و نه عمل.»

مقامات ارشد دفاعی هشدار دادند که سال اول تشکیل دولت جدید ایالات متحده زمان ایجاد تغییرات عمده در سطح استراتژیک نیست، اگرچه رئیس‌جمهور بایدن تعهد مجدد به آسیا را مخابره کرده است. آنها اصرار داشتند که این جزئیات هنوز در استراتژی امنیت ملی آتی دولت بایدن و بررسی‌های دیگر قرار دارد. «بکا واسر»، کارشناس دفاعی در مرکز امنیت جدید آمریکا، در توییتی گفت: «بررسی وضعیت وزارت دفاع هرگز برای ایجاد تغییرات عمده نبود. در عوض، زمینه را با متحدان و شرکا برای تعدیل‌‌های تدریجی در طول زمان فراهم می‌کند: پایگاه‌ها و قابلیت‌‌های گسترده در هند و اقیانوس آرام و پایگاه‌های پخش شده در خاورمیانه.» با این حال، در پشت درهای بسته در واشنگتن، با وجود زورآزمایی و مانور ارتش چین بر سر تایوان، مدت‌ها ناامیدی از عدم استقرار نیروهای جدید در آسیا وجود داشت. بسیاری از جزئیات در «بررسی» مذکور قبلا توسط دولت بایدن اعلام شده بود، مانند چرخش‌های دوره‌ای جنگنده‌ها، بمب‌افکن‌ها و نیروهای بیشتر آمریکایی به استرالیا برای آموزش نیروهای زمینی و افزایش ساخت‌و‌ساز نظامی در جزیره گوام در اقیانوس آرام. «مارا کارلین»، که نفر دوم پنتاگون است، گفت ایالات متحده تسهیلات لجستیکی و فرودگاه‌هایی را در ماریانای شمالی اضافه خواهد کرد؛ این چیزی است که فرماندهی هند و اقیانوس آرام ایالات متحده سال‌ها به دنبال آن بوده است. «وال استریت ژورنال» ابتدا گزارش داد پیشرفت‌ها در فرودگاه‌های گوام و استرالیا به ایالات متحده کمک می‌کند تا نیروهای خود را به داخل آسیا وارد یا از آن خارج سازد تا با یک درگیری احتمالی مقابله کند. از جمله تغییرات اعلام شده قبلی، استقرار هواپیماهای جدید و تدارکات به استرالیا و استقرار نیروهای بیشتر به کره جنوبی از جمله یک اسکادران هلیکوپترهای تهاجمی و یک لشکر توپخانه است.

اما این دستورالعمل‌‌ها احتمالا باعث ناامیدی مقامات و کارشناسانی می‌شود که نگران این هستند که چرخش مورد نظر دولت بایدن به سوی آسیا به اندازه کافی سریع پیش نرود یا انتخاب‌‌های استراتژیک لازم برای حفظ این چرخش را نتواند انجام دهد. یک مقام ارشد دفاعی گفت این «بررسی» در کوتاه‌مدت هیچ تغییری در موضع نظامی ایالات متحده در خاورمیانه ایجاد نخواهد کرد و پنتاگون به حمایت از ائتلاف شکست داعش در عراق و سوریه ادامه می‌دهد، اگرچه قرار است نقش وزارت دفاع تا پایان سال به نقش مشاوره‌ای تغییر کند.