دستور کار تحول‌آفرین جو بایدن، برای جهت‌دهی مجدد اقتصاد، در سمت و سوی افراد شاغل طراحی شده است. اما کیف پول‌ها و روحیه آمریکایی‌ها اکنون به‌شدت آسیب دیده است، بنابراین برنامه‌های پیچیده بایدن که ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا تسکین‌بخش مردم آمریکا باشد، نمی‌تواند اجازه دهد که بایدن تعطیلاتش را در «نان‌تاکت» به خوبی و خوشی بگذراند. در حالی که نشانه‌های قوی در اقتصاد وجود دارد که به رشد مشاغل و دستمزد اشاره می‌کند، جمهوری‌خواهان از مشکلات کشور برای تحت فشار قرار دادن نحوه رهبری بایدن استفاده می‌کنند و به‌طور فزاینده‌ای از پیروزی‌های بزرگ در مجلس نمایندگان و سنا در سال آینده مطمئن هستند.

هر روز هم شواهد جدیدی به‌دست می‌آید که حاکی از گران‌تر شدن کالا است؛ از جمله اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موسوم به درخت دلاری-دلار تری- گفته است که قیمت پایه اجناس خود را به ۲۵/ ۱ دلار افزایش می‌دهد. این فروشگاه قبلا با نام «فقط یک دلار» شناخته می‌شد. از دیگر محصولاتی که گرانی را در سال ۲۰۲۲ تجربه خواهد کرد، غلات صبحانه است. با این حال، داده‌های دفتر تحلیل اقتصادی در روز چهارشنبه نشان داد که افزایش قیمت‌ها در ایالات‌متحده، معیار اصلی تورم، در سه ماهه سوم سال تا حدودی آرام گرفته است و مطالبات هفتگی برای مزایای بیکاری در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۶۹ کاهش یافت. از آنجا‌ که طنین کودتای رئیس‌جمهوری سابق هنوز دموکراسی را تهدید می‌کند، به نظر می‌رسد دونالد ترامپ، در حال تسریع یک رقابت جدید برای انتخاب مجدد است و با استفاده از مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها با چهره‌های رسانه‌ای محافظه‌کار، دوران ریاست‌جمهوری  مفسده‌آمیز خود را به عنوان دوران طلایی و شکوفایی آمریکا نشان می‌دهد. او این ادعا را دارد که کشور در حال فرو رفتن در ورطه اقتصادی است.

بسیاری از مشکلاتی که با آنها به بایدن حمله می‌شود خارج از کنترل او است، از جمله مشکلات زنجیره تامین و تورم بالای جهانی ناشی از بیماری پاندمی و افزایش قیمت بنزین. اما فضای سیاسی به قدری مسموم شده است که کاخ سفید احساس کرد این هفته موظف است تاکید کند که رئیس‌جمهور صد در‌صد قصد دارد برای دومین دوره در سال ۲۰۲۴ نامزد شود. بایدن اما تصویری از یک کشور در حال اوج گرفتن را ترسیم می‌کند که توانسته بر کووید-۱۹ غلبه کند و بعد از دو سال خانواده‌ها می‌توانند عید کنار هم جمع شوند.

بایدن با اشاره به کاهش ۶/ ۴ درصدی نرخ بیکاری گفت: «ما در ۱۰ ماه گذشته پیشرفت تاریخی داشته‌ایم. چیزهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم به آنها افتخار کنیم و می‌توانیم برای آینده روی آنها حساب باز کنیم.» از قضا، بایدن یکی از موفق‌ترین دوره‌های ریاست‌جمهوری را می‌گذراند و به جنگ چالش‌های اقتصادی کنونی رفته است. او به تازگی یک بسته زیرساختی دو حزبی را امضا کرده است که به عنوان یک معجزه قانونی در واشنگتن دو قطبی به‌حساب می‌‌آید. لایحه ۹/ ۱ تریلیون دلاری زیرساخت‌های اجتماعی او سرانجام هفته گذشته در مجلس نمایندگان تصویب شد، اگرچه با توجه به اکثریت اندک دموکرات‌ها سرنوشت آن در سنا نامشخص است. یکی از درس‌هایی که برخی از دموکرات‌ها از شکست تکان‌دهنده‌شان در انتخابات فرمانداری ویرجینیا در اوایل این ماه گرفتند، این بود که آنها به حرف‌های رای‌دهندگان گوش ندادند. حالا قرار است دموکرات‌ها توجه بیشتری به خواست مردم بدهند، چراکه انتخابات میان‌دوره‌ای در کمین آنها نشسته است.