در این راستا دولت شنبه اعلام کرد که در حال حاضر، ۳۰۰ راننده کامیون تانکر خارجی اجازه ورود سریع دارند و تا پایان ماه مارس مجاز به کار در کشور خواهند بود. علاوه بر این، به گفته وی، ۴۷۰۰ راننده حمل مواد غذایی از اواخر اکتبر اجازه ورود و ماندن تا پایان فوریه را خواهند داشت. صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها در سراسر لندن و دیگر مناطق بریتانیا در هفته گذشته شکل نامطلوبی به بریتانیا بخشید؛ زیرا رانندگان پس از اتمام سوخت در برخی ایستگاه‌ها اقدام به خرید مازاد سوخت از روی ترس کردند. اما برخلاف کمبودهای گسترده ناشی از تحریم نفتی اوپک در دهه ۱۹۷۰، این‌بار مشکل کمبود رانندگان آموزش‌دیده است و نه خود سوخت. به گفته انجمن حمل‌ونقل جاده‌ای، این کشور تا صدهزار راننده کامیون کمبود دارد. حدود ۲۰درصد از این رقم مورد نیاز درواقع رانندگانی هستند که پس از رای انگلیس در سال ۲۰۱۶ به خروج از اتحادیه اروپا، انگلیس را ترک کردند. کی‌یر استرامر، رهبر حزب کارگر اپوزیسیون روز جمعه از دولت خواسته بود تا برای حل بحران «اقدام اضطراری» انجام دهد. او درباره بحران جاری بریتانیا تصریح کرد: «ما به زودی شاهد کمبود راننده در بخش‌های مختلف خواهیم بود.» در این شرایط کواس کوارتنگ، وزیر بازرگانی انگلیس روز شنبه از رانندگان خواست تا از خرید بنزین از روی وحشت خودداری کنند. وی در هیات دولت گفت: «این مهم است که تاکید شود هیچ کمبود سوخت در انگلیس وجود ندارد و مردم باید به خرید سوخت خود به‌طور عادی ادامه دهند.» وی در ادامه تاکید کرد: «هرچه زودتر به عادات خرید عادی خود بازگردیم، زودتر می‌توانیم به حالت عادی بازگردیم و از بحران خارج شویم.» وی افزود که تحویل سوخت به حومه در حال حاضر «بیش از حد معمول» است؛ اما نرم‌نرمک تقاضای سوخت در حال تثبیت است. بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا هم افزود: «درحالی‌که اوضاع در حال تثبیت است، نیروهای مسلح ما برای پر کردن هرگونه موقعیت خالی مهم آماده هستند و با حمایت از صنعت داخلی برای تحویل سوخت کشور را پویا نگه خواهد داشت.» به گفته دولت، قرار است حدود ۲۰۰ پرسنل کامیون-تانکر نظامی، از جمله ۱۰۰ راننده، برای کاهش فشار بر پمپ بنزین‌ها مستقر می شوند. در حال حاضر گفته می‌شود اوضاع سوخت در برخی مناطق مناسب و حتی به تعطیلی جایگاه‌های سوخت انجامیده است؛ اما در برخی مناطق اوضاع تاحدی بهبود پیدا کرده است. برایان مادرسون، رئیس انجمن فروشندگان بنزین که نمایندگی حدود ۵هزار و پانصد جایگاه از ۸هزار و سیصد جایگاه بنزین در بریتانیا را دارد، می‌گوید: در اسکاتلند، شمال انگلستان و بخش‌هایی از مناطق مرکزی انگلستان به‌طور واضح شرایط بهتر شده و تعداد جایگاه‌های تعطیل کمتر شده است.

او در برنامه رادیو ۴ بی‌بی‌سی گفت: «اما هنوز در لندن و بخش‌هایی از جنوب شرق انگلستان، رساندن سوخت لازم مشکل بزرگی است.» او استفاده از رانندگان ارتش را کمک بزرگی خواند؛ اما گفت که ضروری است که به پمپ‌بنزین‌های مستقل که در محله‌ها هستند و نیاز فوری دارند، اولویت داده شود. مادرسون همچنین به رانندگان هشدار داد که احتمالا از هفته آینده به‌دلیل عوامل جهانی با افزایش قیمت سوخت رو به‌رو خواهند شد. دولت بریتانیا می‌گوید که نیروهای ارتش که قرار است از امروز دوشنبه وظیفه توزیع سوخت را انجام دهند، در حال حاضر در حال گذراندن دوره آموزشی و تمرین برای این کار هستند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا شرکت‌های حمل‌ونقل کالا را متهم می‌کند که بیش از اندازه به استفاده از کارگران مهاجری که با دستمزد پایین کار می‌کردند، تکیه کرده‌اند. او اضافه کرد که اجازه نخواهد داد بریتانیا اشتباهات گذشته را با اجازه دادن به موج مهاجرت و ایجاد اقتصاد مبتنی بر دستمزد پایین و تخصص کم تکرار کند. در مقابل صنایع حمل‌ونقل کالا می‌گویند که مشکل کمبود راننده قبلا هم وجود داشته؛ اما عواملی مثل شیوع کرونا و محدودیت‌های سفر، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و مساله بالارفتن سن نیروی کار و دستمزدهای پایین و شرایط بد کار وضعیت را بدتر کرده است.