اردوغان بیمار است عکس: AFP

از سال ۲۰۱۹ کارشناسان، خبرنگاران و مجریان نظرسنجی که به حوزه ترکیه می‌پردازند، به انتخابات سراسری بعدی این کشور چشم دوخته‌اند که برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است. دلیل آن احتمالا این است که حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در جریان انتخابات محلی سال ۲۰۱۹ این کشور شاهد شکست‌های تحقیرآمیز نامزدهایش برای شهرداری‌های شهرهای بزرگ و پرجمعیت ترکیه از جمله استانبول بود. طبق این گزارش، از زمان آن انتخابات تاکنون، نظرسنجی‌های منظم فاش کرده‌اند که محبوبیت حزب عدالت و توسعه با وجود تسلطی که بر نهادهای سیاسی و رسانه‌های ترکیه داشته، کاهش یافته است.

حسب گفته‌ها و اتفاقات به نظر می‌رسد رجب طیب اردوغان اقبالش را به‌ویژه در میان جوانان از دست داده است. فارن‌پالیسی در ادامه این مطلب خود خاطرنشان کرده است: شاید اردوغان در آستانه انتخابات ۲۰۲۳ واقعا آسیب‌پذیر شده باشد؛ اما این آسیب‌پذیری لزوما به آن صورتی نیست که اکثر مردم فکر می‌کنند.

 نشانه‌هایی وجود دارند مبنی بر اینکه شاید او اصلا برای اینکه مجددا برای انتخابات نامزد شود بیش از حد بیمار باشد. در ماه‌های اخیر چند ویدئو منتشر شده که در آنها به نظر می‌رسد این رهبر ترکیه وضعیت جسمی خوبی ندارد. برخی از آنها واضح‌تر از بقیه هستند و آنها مجموعا پرسش‌هایی مشخص را درباره سلامت اردوغان مطرح می‌سازند.

در ادامه این گزارش آمده است: به‌عنوان مثال در یکی از این ویدئوها رئیس‌جمهوری ترکیه ظاهرا حین عبور از یک پلکان نیاز به کمک همسر و یک دستیارش پیدا می‌کند. در ویدئوی دیگری هم به نظر می‌رسد او به هنگام راه رفتن در محل مقبره مصطفی کمال، بنیان‌گذار ترکیه موسوم به «آتاتورک» مشکل پیدا کرده است و این پا و آن پا می‌کند و در یک ویدئوی دیگر که ماه ژوئیه گذشته توجه زیادی به خود جلب کرد، به نظر می‌رسد اردوغان در جریان یک سخنرانی تلویزیونی مناسبتی برای اعضای حزب عدالت و توسعه، بخشی از حرف‌هایش را از قلم می‌اندازد و صحبتش قطع می‌شود. این ویدئو به شدت در ترکیه و شبکه‌های مجازی این کشور دست به دست و اصطلاحا «وایرال» شد. روزنامه جمهوریت، نزدیک به اپوزیسیون در همان تاریخ در یک گزارشی نوشت که رئیس‌جمهوری ترکیه توان صبحت کردن نداشت و مدام چشم‌هایش روی هم می‌رفت. او حتی در حین سخنرانی برای لحظاتی چرت هم زد. برای همین بحث درباره سلامت وی پیش آمد. در این زمینه پروفسور احمد سالتیک گفت که پیش از این هم اردوغان مریض بوده است.

سالتیک بعدا بر این نکته هم تاکید کرده بود که اگر قرار باشد اردوغان برای ریاست‌جمهوری نامزد شود، باید حتما پرونده پزشکی و سلامت خود را منتشر کند. سالتیک می‌گوید که برخی از طبیبان پیش‌تر گفته بودند که بیماری اردوغان صرع است. سالتیک تصریح می‌کند که تاکنون هیچ‌کس ادعای بیماری صرع اردوغان را تکدیب نکرده است. به ادعای این پزشک، اردوغان تشخیص زمان و مکان را در این ویدئو از دست داده است. البته یکی از همکاران سالتیک پیش‌تر گفته بود که اردوغان از بیماری «اختلال خودشیفتگی» رنج می‌برد.

این در حالی است که اردوغان چندین سال پیش هم یک عمل جراحی در ناحیه روده بزرگ داشته است و برخی می‌گویند که اردوغان سرطان داشته؛ اما وی به شدت این اخبار را تکذیب کرد و گفت این ادعایی گستاخانه است.

p04-01